Hur bra är pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Hur bra är pmdd?

    Funderar skarpt på att köpa hem och prova på pmdd, så jag har lite frågor till er som använder/använt det.

    1. Hur pass snabbt kan man märka skillnad?

    2. Är detta helt ofarligt för fiskar om man doserar som man ska?

    3. Är det krångligt att använda, eller doserar man bara och häller i 1-2 gånger i veckan?

    4. Jag tänkte köpa pmdd i portionsförpakningar. Det står att det blir ungefär 500ml (av vardera) när man blandat det. Hur länge klarar sig detta färdigblandade innan det blir gammalt?

    5. För bästa resultat står det att man ska blanda NutriSi/Mikromix med batterivatten och citronsyra. Visst kan man köpa vanligt batterivatten på en mack?

    6. Alla 3 pulvren skall blandas i varsin flaska. Ska man allltå sedan dosera 10ml per 100L vatten av vardera, alltså sammanlagt 30ml vätska till 100L? Varför har man inte allt i samma flaska? Dum fråga kanske men det vore bra att veta eftersom jag fattar noll

    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    jag kan verkligen nada om allt som har med kemi å biologi å alla förkortningar osv.
    Men när jag startade mitt räk kar bestämde jag mig för att testa på pmdd, och det är inte krångligt för 5 öre. det går typ inte å göra fel när du blandar om du följer anvisningarna, sen är det bara 3 flaskor du har, 2 i rummet och en i kylen. du häller i det vid varje vattenbyte och så är det inget mer med det.
    Jag är ingen växt expert och kan inte svara för alla, men i mitt kar växer det på skit bra. har haft 2 växtkar innan och där blev växterna bruna å inget funka, men nu växer allt bra som bara fan och jag har inga alger i karet heller
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      1 - ett par veckor

      2- ja

      3- nej det är så enkelt

      4- med mörk förvaring så håller det tills det är slut.

      5- ja det kan du, men ingen större fara att köra kranvatten (enl min mening)

      6- precis, anledningen till att man har olika flaskor är att man annars riskerar att vissa ämnen reagerar med varandra och ger en olöslig fällning.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Ursprungligen postat av Fridas
        Funderar skarpt på att köpa hem och prova på pmdd, så jag har lite frågor till er som använder/använt det.

        1. Hur pass snabbt kan man märka skillnad?
        Efter 14-28dagar

        2. Är detta helt ofarligt för fiskar om man doserar som man ska?
        Helt ofarligt man kan dosera torrt och vissa fiskar äter detta pulver mina diskusar tex, de spottar ut igen men e man korkad så e man och gör om det igen(nu har doserar jag vätska igen)
        DOCK kan vissa räksorter vara lite känsliga mot nitrat (KNO3)

        3. Är det krångligt att använda, eller doserar man bara och häller i 1-2 gånger i veckan?
        Nope doserar häller i klart!

        4. Jag tänkte köpa pmdd i portionsförpakningar. Det står att det blir ungefär 500ml (av vardera) när man blandat det. Hur länge klarar sig detta färdigblandade innan det blir gammalt?
        Upp till ett år men rekomenderars att användas inom 6 månader, Nutrisi har tendens att göra alger i den färdigblandade flaskan men är helt ofarligt.

        5. För bästa resultat står det att man ska blanda NutriSi/Mikromix med batterivatten och citronsyra. Visst kan man köpa vanligt batterivatten på en mack?
        Ja eller så kokar man upp vatten i 20min och använder detta.

        6. Alla 3 pulvren skall blandas i varsin flaska. Ska man allltå sedan dosera 10ml per 100L vatten av vardera, alltså sammanlagt 30ml vätska till 100L?
        Man doserar 10ml från var flaska till 100liter vatten i karet så om karet är på 275liter slär man i 27.5ml av varje flaska i karet.

        Varför har man inte allt i samma flaska? Dum fråga kanske men det vore bra att veta eftersom jag fattar noll

        Det kan bilda fällning om man blandar alla ihop.


        Tacksam för svar!
        //Peter
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Svempus
          • February 2007
          • 30

          #5
          1. Jag märkte skillnad efter 2v, det växer som tusan man måste skörda en gång i veckan (beroende på växter)

          2 Inga fiskar har dött än efter 2 år, jag har pansarmalar, scalar, siamesisk algätare och Röd fantomtetra

          3 Fick mitt doserat och färdigt

          ...

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            jahupp snabba enkal svar från Heeke =O( =O)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Fridas
              • September 2007
              • 629

              #7
              Tusen tack för att ni tar er tid! Va underbara ni är
              Ja nu ska jag försöka mig på detta. Tror säkert att
              det ska gå bra. Brukar vara mycket noga med att läsa
              precis hur man ska göra.

              Hur är det när man tillför näring, blir algtillväxten värre
              då också eller är det bara de bra växterna som växer?
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

              Kommentar

              • gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

                #8
                har inte märkt av mer alger hos mig däremot måste jag rensa ur Cabomba och Vattenpest varje vecka för att inte mina kar ska blir överväxta.

                Kommentar

                • Svempus
                  • February 2007
                  • 30

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Tusen tack för att ni tar er tid! Va underbara ni är
                  Ja nu ska jag försöka mig på detta. Tror säkert att
                  det ska gå bra. Brukar vara mycket noga med att läsa
                  precis hur man ska göra.

                  Hur är det när man tillför näring, blir algtillväxten värre
                  då också eller är det bara de bra växterna som växer?
                  Så länge belysningen är rätt så växer alger långsamare än växter. PMDD gör ingen skillnad d.v.s. har du inte algproblem innan så lär du inte få det av PMDD.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Man kan lätt tro att mer näring ska ge mer alger, men så är inte fallet. Bra näringsnivåer som finns tilgängliga för växterna ger istället mindre alger.
                    Det är istället när förhållandena för växterna är sämre so algerna passar på.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Fridas
                      • September 2007
                      • 629

                      #11
                      Ja det låter väldigt logiskt. Lätt att tänka fel. Ja tusen tack för all hjälp. Nu vågar jag mig på att prova. Växterna här hemma mår bra redan nu. Cabomban frodas och ansas varje vecka. Däremot är min svärdplanta och en annan (papegojblad) inte så väldans nöjd. Den blir gärna lite trasig i bladen och brun i kanterna. Hoppas på att de ska kunna må lite bättre med pmdd. Ska i alla fall bli mycket spännande att testa. Tur att man har er erfarna att fråga annars hade man kanske inte vågat testa.

                      Tusen tack till er allaihopa! =) Hjälp är alltid mycket uppskattat!
                      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #12
                        Är det krångligt att använda, eller doserar man bara och häller i 1-2 gånger i veckan?

                        Ingen har nämnt något i den här tråden om delvattenbyte... Som jag fattat det gör man ett delvattenbyte de 1-2 gånger i veckan då man doserar pmdd. Dvs, tar ut 20-40% vatten, häller i nytt vatten (där PMDD är iblandat, för enkelhetens skull). Så fick jag lära mig i en liknande tråd i allafall... Någon som kan kommentera detta? Bara så att vi inte glömmer att nämna det. (Annars blir det väl näringsöverskott i akvariet? Om man inte har jättemycket växter förstås..)
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av toccata
                          Är det krångligt att använda, eller doserar man bara och häller i 1-2 gånger i veckan?

                          Ingen har nämnt något i den här tråden om delvattenbyte... Som jag fattat det gör man ett delvattenbyte de 1-2 gånger i veckan då man doserar pmdd. Dvs, tar ut 20-40% vatten, häller i nytt vatten (där PMDD är iblandat, för enkelhetens skull). Så fick jag lära mig i en liknande tråd i allafall... Någon som kan kommentera detta? Bara så att vi inte glömmer att nämna det. (Annars blir det väl näringsöverskott i akvariet? Om man inte har jättemycket växter förstås..)
                          Man gör ett delvattenbyten veckan och doserar Pmdd samtidigt eller dagen efter, men man kan om man har mycket växter dosera en gång extra i veckan utan att göra vattenbyte.

                          Om man inte kör CO2 så kan man dra ner lite på vattenbytena och bara tömma ut 10-15% men ändå dosera vanlig mängd Pmdd.

                          Och ja växtmassan spelar roll mycket växter käkar mycket näring/gödning.
                          Så har man liten till normal växmassa dosera 1gång i veckan
                          han man normal till mycket dosera två gånger
                          Mycket till extremt dosera mera =O)
                          Man får helt enkelt kolla sina plantor efter brister, men om en växt har en brist tillsätt inte då bara det som där e brist på utan tillsätt allt i pmdd doseringen en extra gång i ställt för att slippa svängningar för svängningar e ngt alger gillar..
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Om man inte kör CO2 så kan man dra ner lite på vattenbytena och bara tömma ut 10-15% men ändå dosera vanlig mängd Pmdd.
                            Då skulle man i värsta fallet, om växterna inte tar upp någonting, få alldeles för höga näringsnivåer. Så det tycker inte jag är någon bra rekommendation. Det kan funka, men kan även bli väldigt fel.

                            Jag skulle isåfall bara dosera för de 10-15% man byter. Dvs dosera 1-1,5 ml av varje flaska om man gör ett 10-15% vattenbyte i ett hundralitersakvarium. I värsta fallet får man då precis de rekommenderade näringsnivåerna.

                            Jag tycker dock att om man inte använder CO2 så bör man inte göra några vattenbyten annat än när man rotar upp växter och doserar bara PMDD när växterna ser ut att bli bleka om nosen tycker jag personligen.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Att byta 10-15% och ändå ge tillräkligt med näring i form av standrad dos som ändå är lite svagare så ser jag inga större fel i att ge full dos så länge man har växterna i karet och att man ser att de växer och till tar samt förökar sig så vet man att man har iaf så växterna kan ta åt sig ist för att låta algerna leva på näringsbristen..

                              Hellre lite över än lite under..
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...