Risiga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Risiga växter

    Varför dör mina växter? Tyvärr vet jag inte vad de heter, men det är två plantor med stora blad (som når från botten till vattenytan) och de blir så tunna att det blir hål i dem plus att det blir svart på dem. Jag har också två rödabladiga plantor (flera, mindre blad på stängler), som är risiga (typ samma fel som med de stora plantorna). Därtill har jag några snabbväxande gröna växter, som jag med jämna mellanrum nyper av toppen på, för de blir för långa. De är lite lätt svarta på vissa ställen. Jag häller i växtnäring en gång i veckan. Men varför blir mina plantor så himla fula? Är det bäst att byta ut dem? Har jag för många (akvariet är på 110 l)?
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Det är näringsbrist. Jag gissar att gödningen du häller i inte innehåller allt som växterna behöver.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Jag har haft en väldig tur med mina växter. När jag startade upp karet hade jag en tablett i sanden "Seachem Flourish Tabs som jag har köpt på A L i Bromma.. När en växt inte växte just något för ett tag sedan stoppade jag ner en tablett vid den och nu växer den som ogräs + en vattenpest som står bredvid.
      När jag startade hade jag också i Loka 33 cl per 100 L men det behöver jag inte längre, det är för CO2 men enligt Skiren så är det näringsbrist du har och då kan jag verkligen rekommendera de där näringstabletterna.. De kostar ca 100-150 kr och var ca 10 st, jag stoppade i 3 st i mitt 250 L kar när det var nystartat och det räckte gått och väl, sen ska man stoppa ner nya tabletter en gång i kvartalet men det har jag inte behövt... Det var billiga tabletter jämfört med att köpa nya växter hela tiden...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • guppymatte =-)
        • August 2007
        • 52

        #4
        Jag tror jag behöver hitta en bättre akvarieaffär! Fast jag antar att det är lönlöst att försöka rädda de sunkiga växterna jag har nu... Bättre köpa nytt och se till så de får rejält med näring med en gång, eller...?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Fast jag antar att det är lönlöst att försöka rädda de sunkiga växterna jag har nu... Bättre köpa nytt och se till så de får rejält med näring med en gång, eller...?
          Det kan vara lite svårt men inte lönlöst. Med PMDD (hemmagjord vattengödning) så kan du lägga de finaste stängselväxterna på ytan där dom får jättemycket ljus och vänta på att dom börjar skicka ut nya friska skott.

          Sedan trimmar man bara bort det fula allteftersom dom växer. När dom är tillräckligt stora kan du börja plantera dom (då har dom förmodligen redan börjat producera en hel del rötter).

          Att köpa nya växter är ett tveeggat svärd eftersom de allra flesta akvarieväxter man köper i handeln är odlade ovanför vattnet, vilket innebär att bladen inte är gjorda för det hårdare klimat det innebär att leva under vattnet - vilket i sin tur innebär att dessa övervattensblad ofta blir fula snabbt och trillar av. När dom trillat av kan man bara hoppas på att dom hunnit bilda ny undervattenstillväxt vilket dom inte gör om man inte har bra med näring.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Ursprungligen postat av guppymatte =-)
            Jag tror jag behöver hitta en bättre akvarieaffär! Fast jag antar att det är lönlöst att försöka rädda de sunkiga växterna jag har nu... Bättre köpa nytt och se till så de får rejält med näring med en gång, eller...?
            Det finns bra och billig gödning att köpa på internet. Pmdd:n jag köpte kostade 29:- och frakten gick på 11:-. Om jag räknat ut det rätt ska det räcka ett halvår till mitt 110L kar. Det tycker jag är prisvärt

            Lycka till!
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #7
              Kan inte annat än hålla med beställ pmdd och prova jag har inte ångrat en sekund att jag började med det, skulle vara för att jag måste slänga växter för att det växer för bra då .

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #8
                Vad har du för typ av belysning, och hur länge sedan var det du bytte om det är lysrör, vilken typ av rör isåfall......
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  När jag startade hade jag också i Loka 33 cl per 100 L men det behöver jag inte längre, det är för CO2 men enligt Skiren så är det näringsbrist du har och då kan jag verkligen rekommendera de där näringstabletterna..
                  Loka? Kan man alltså använda loka för att få CO2 till växterna? Jag själv började göda med Pmdd för snart 3 veckor sedan då mina växter minst sagt såg mucket lidande ut...

                  Hur ofta häller man i Loka i så fall?

                  Kommentar

                  • guppymatte =-)
                    • August 2007
                    • 52

                    #10
                    Åh, många bra tips man får! Jag var iväg till en bra akvarieaffär igår och fick prata av mig en hel del. Det visade sig bland annat att jag knipsar av och slänger de fina delarna av mina snabbväxande delar, när det är dessa jag i stället ska behålla... Annars var han lite frågande till varför växterna är så risiga, eftersom jag har köpt något (dyrt) gödningsmedel. Men å andra sidan är akvariet rätt nytt (2 månader), så växterna får ju tydligen en "dipp" när man planterat dem, eftersom det är en annan miljö i mitt akvarium mot vad de är vana vid (vad jag förstått). Jag köpte ett nytt lysrör i varje fall, så jag ska bättra på ljuset (hoppas jag). Och med rätt sparade växtdelar, så kanske det blir bra till slut... Tack för svaren! Ska genast surfa på nätet efter bra preparat!

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Solid
                      Loka? Kan man alltså använda loka för att få CO2 till växterna? Jag själv började göda med Pmdd för snart 3 veckor sedan då mina växter minst sagt såg mucket lidande ut...

                      Hur ofta häller man i Loka i så fall?
                      Ha ha.. Missade det... En gång i veckan... Det finns några här på Zoopet som har påpekat att man kan få berg o dalbana på CO2 men det har jag aldrig märkt av... Tipset fick jag av Kalle på Akvarielagret.. Det har fungerat jättebra för mig och var jätteenkelt... Allt växer som ogräs... Enligt vad jag har läst här på Zoopet så har många problem med pmdd, med alger och så, och så är det så mycket jobbigare att hålla på med jämfört med att korka upp en Loka...

                      Jag slutade med Loka på sommaren, då hade mitt kar varit igång i ett halvår... Så då var det tillräckligt med näring utan tillsatser... Kör alltså helt naturellt och allt växer som attan... Bottengödningstabletten jag pratade om är också verkligen att rekommendera.. Effekten synten på bara någon vecka eller så...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Ha ha.. Missade det... En gång i veckan... Det finns några här på Zoopet som har påpekat att man kan få berg o dalbana på CO2 men det har jag aldrig märkt av... Tipset fick jag av Kalle på Akvarielagret.. Det har fungerat jättebra för mig och var jätteenkelt... Allt växer som ogräs... Enligt vad jag har läst här på Zoopet så har många problem med pmdd, med alger och så, och så är det så mycket jobbigare att hålla på med jämfört med att korka upp en Loka...
                        Det låter minst sagt väldigt bra, jag tror allt jag måste testa några vattenbyten och se hur det funkar

                        Jag råkar ha en sådan där Soda Stream här hemma. Skulle det funka att helt enkelt bara sätta kolsyra i vanligt vatten och hälla i av det istället för att köpa Loka varje vecka?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...