Akvaristiska orättvisor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    Akvaristiska orättvisor

    För några månader sen fick en polare ett gäng med växter av mig då jag rensade lite, det var javaormbunke och limnophila.
    Såhär ett tag efteråt har jag lagt märke till att hans växter ser exakt likadana ut som då han fick dem, dvs ljusgröna och helt utan alger, medans mina börjar se sunkiga ut.

    Han har ett 100-literskar med ett vanligt kontorslysrör i, och han ger ingen gödning, medans jag göder med PMDD och har 2st Aquastar-rör.
    Hans växter växer naturligtvis inte speciellt mycket, men vad gör det när de är helt algbefriade ändå.

    Detta känns lite orättvist, jag som lägger ner mer arbete vill ju ha finare växter än nån som inte rör karet nästan alls. Borde jag sluta göda och sätta i riktigt usla rör för att slippa att växterna blir fula?
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    Växter som inte kräver mycket ljus, behöver inte mycket ljus
    Får de inte mycket ljus så använder de sig inte av lika mycket näringsämnen som exempelvis ditt kar.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Jag känner igen det där. Har en kompis som inte gör nånting med sitt akvarium annat än att mata fiskarna och byta vatten ibland. Ändå är hennes javaormbunkar fina och växer så hon måste resa ibland.

      Jag har fått javaormbunkar av henne som visserligen lever men en del har fått en massa brunt på bladen.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      Arbetssätt...