Mäsk och pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Mäsk och pmdd

    Jag läste här och där om mäskmetoden för att tillföra Co2..

    Jag tänkte ha en 50cl flaska med en slang till och en syresten i änden på den.

    Men undrar då..

    Hur mycket vatten och jäst ska det vara i flaskan?, så det inte är risk att det bubblar över eller nåt sånt.. det är ju bara koldioxiden som ska ut i akvariet, inget annat helst..

    Och behöver jag ha mer PMDD i då, eller?

    Det gäller ett 95literskar med måtligt med växter, men främst 105literskaret med mycket växter.

    Kör på ca 10,5ml av vardera flaska (NutriSi/Mikromix, KH2PO4, KNO3)
    I akvarierna 1 gång i veckan, dagen efter vattenbytet.

    Men vad ska jag tänka på om jag tillsätter Co2 nu då?

    Och behöver jag ett NO3 test för att hålla bra koll på nitratnivån eller andra värden?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    #2
    Okej, inga riktiga svar..

    Nu har jag iaf provat mig fram i några dagar, och nu först har jag fått igång det överhuvudtaget rätt iaf..

    Men det kommer en liten ström bubblor ca var 4-5sekund.

    Video finns att se här
    Min slang i akvariet som pumpar ut koldioxid till växterna :)lite lätt bara..


    Akvariet


    Räcker det med den där mängden liksom?

    Det är iaf regelbundna strömmar av bubblor som kommer hela tiden, och med jämna mellanrum hela dagen och kvällen hittils.. så huvudsaken det sköter sig relativt jämt och bra, kanske det duger så?

    Eller måste det strömma bubblor hela tiden?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

    Kommentar

    • Björne_77
      • August 2007
      • 133

      #3
      läs igenom denna tråden !

      där har du allt för en bra co2 lösning!
      Senast redigerad av Björne_77; 19 September 2007, 22:39.
      Jag är en stolt plantswapare

      Kommentar

      • Zirconia
        • May 2007
        • 701

        #4
        Ursprungligen postat av Björne_77
        läs igenom denna tråden !

        där har du allt för en bra co2 lösning!
        Ah, tack, ska genast läsa
        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Ursprungligen postat av Björne_77
          läs igenom denna tråden !

          där har du allt för en bra co2 lösning!
          Kanske en dum fråga men... Är receptet avsett för en dunk eller ska men dela det på två och ha dunkarna halvfulla?
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är till en dunk, den andra dunken har du för en ny sats veckan efter, och till slut en flaska till "tvätt" så det inte kommer något till akvariumet som du inte vill ha där, och det blir en fredagsfylla i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Loelle
              • July 2007
              • 623

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det är till en dunk, den andra dunken har du för en ny sats veckan efter, och till slut en flaska till "tvätt" så det inte kommer något till akvariumet som du inte vill ha där, och det blir en fredagsfylla i karet.
              oki

              En dum fråga till: Varför ska man ha vatten i dunk nr2 första veckan? Kan man inte lika gärna ha den tom? Med backventil till varge dunk borde man inte ens behöva ha den inkopplad första veckan...
              Lelle
              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Sant, men det kanske är smidigare att ha den inkopplad med vatten, med tanke på slangar och annat genom de olika skruvkorkarna.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • mano
                  • May 2007
                  • 30

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zirconia
                  Jag tänkte ha en 50cl flaska med en slang till och en syresten i änden på den.

                  Det gäller ett 95literskar med måtligt med växter, men främst 105literskaret med mycket växter.
                  50cl mäsk till ca 100 liter akvarium tycker jag låter ganska lite. Själv har jag två 50cl flaskor till ett 40 liters men då stänger jag iof av CO2 tillförseln på natten.

                  Ursprungligen postat av Zirconia
                  Men vad ska jag tänka på om jag tillsätter Co2 nu då?
                  Jag skulle säga att kontrollera att du inte har för högt CO2 på morgonen innan belysningen går på.

                  Ursprungligen postat av Zirconia
                  Och behöver jag ett NO3 test för att hålla bra koll på nitratnivån eller andra värden?
                  Personligen har jag lyckats mycket bättre med växterna sedan jag köpte Fe, NO3, PO4 och CO2 tester. Framförallt när jag insåg att jag stopade i för mycket PO4 och NO3 samtidigt som jag hade i för lite NutriSi.

                  Det var när jag också gödde med standard doser utav PMDD (10ml per 100 liter av alla tre flaskor).
                  Senast redigerad av mano; 20 September 2007, 07:45.
                  Mano

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Varför ska man ha vatten i dunk nr2 första veckan?
                    Bubbelräknare så du ser hur mycket och om gas som utvecklas. Tvättflaskan brukar ha ganska grumligt vatten så man ser hur akvarievattnet skulle blivit utan den...

                    Och behöver jag ett NO3 test för att hålla bra koll på nitratnivån eller andra värden?
                    Nej, man bör ändå inte ändra de innebördes förhållandena. Speciellt nitrat och fosfat- och järntester visar ofta fel. Det kan ganska snabbt gå åt skogen om man helt förlitar sig på testerna.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Morgana
                      • July 2007
                      • 107

                      #11
                      Lånar tråden lite och slänger in ytterligare en "dum" fråga, vad är timern bra för? Mäsken bubblar ju på ändå och går väl ner i pumpen, hjälper det ändå att den är avstängd?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Pumpen löser upp gasen. Bubblar den bara ner gasen så löses den inte upp.. Det är därför man helst inte ska använda syresten för att lösa upp gasen eftersom det är så oeffektivt. Man behöver en pump som vispar runt bubblorna tills dom är upplösta. Dvs stänger du av pumpen så löser du knappt upp något alls.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Morgana
                          • July 2007
                          • 107

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Pumpen löser upp gasen. Bubblar den bara ner gasen så löses den inte upp.. Det är därför man helst inte ska använda syresten för att lösa upp gasen eftersom det är så oeffektivt. Man behöver en pump som vispar runt bubblorna tills dom är upplösta. Dvs stänger du av pumpen så löser du knappt upp något alls.
                          Ahaaa, på så vis! Tack tack

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #14
                            Ursprungligen postat av mano
                            50cl mäsk till ca 100 liter akvarium tycker jag låter ganska lite. Själv har jag två 50cl flaskor till ett 40 liters men då stänger jag iof av CO2 tillförseln på natten.



                            Jag skulle säga att kontrollera att du inte har för högt CO2 på morgonen innan belysningen går på.



                            Personligen har jag lyckats mycket bättre med växterna sedan jag köpte Fe, NO3, PO4 och CO2 tester. Framförallt när jag insåg att jag stopade i för mycket PO4 och NO3 samtidigt som jag hade i för lite NutriSi.

                            Det var när jag också gödde med standard doser utav PMDD (10ml per 100 liter av alla tre flaskor).
                            Hur kontrollerar jag co2? också dropptest som dom andra testerna?

                            Men är det risk att det blir mycket då om jag har så lite, det kommer bara lite var 5-7 sekund nu.. några bubblor...

                            Men jag ville bara ha lite liksom, ingen jätteanläggning..

                            Det verkar så krångligt.. tyckte det verkade mer säkert att bara tillföra lite co2, än massor speciellt när jag knappt har en aning om vad jag gör typ..
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #15
                              Ursprungligen postat av mano
                              Personligen har jag lyckats mycket bättre med växterna sedan jag köpte Fe, NO3, PO4 och CO2 tester. Framförallt när jag insåg att jag stopade i för mycket PO4 och NO3 samtidigt som jag hade i för lite NutriSi.

                              Det var när jag också gödde med standard doser utav PMDD (10ml per 100 liter av alla tre flaskor).
                              ¨
                              Aha, ja, jag göder ju också efter standarden där av PMDD, fast jag fick rådet att dubbla dosen då jag hade lite mycket prickalger osv..

                              Men jo, det är kanske nåt av ämnena som ska ges mer och nåt mindre egentligen.. :/
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...