Katastrof i karet - akvariedoktor sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Katastrof i karet - akvariedoktor sökes!

    Ja nu har allt gått åt skogen, karet ser ut som ett rent helvete... Eller snarare ett skitigt sådant. Snälla, hjälp mig att ställa diagnos, och rekommendera åtgärder. Ska jag hysta ut allt och börja om, pytsa och dona med kemikalier, eller bara avvakta... ? Ni duktiga akvarister, nu behöver jag verkligen era råd!

    Här är bilder: http://web.comhem.se/~u73610237/akvarietrubbel/

    Flera olika sorters alger, växterna vantrivs och det ser gräsligt ut.

    Vattenvärden:
    • NO3 10 mg/l
    • No2 0
    • dGH 7
    • dKH 5
    • pH 7,4
    • 26C


    pH stämmer bra med önskvärt.

    Lite av det tekniska:

    * Fluval 4+
    * ca 100l
    * 30W grolux
    * 95cm*45cm*45cm, vattennivå ca 30cm

    Vad är fel, och vad ska jag göra?

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Cyanobakterier och prickalger och bleka växter skvallrar om näringsbrist, vilket får växterna att ruttna och skapa ostadiga syre/CO2-nivåer som i sin tur triggar andra alger.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ja du, det där ser ju kul ut.
      Jag är inte så insatt i akvariets kemi, men kan ju alltid försöka hjälpa dig med något.
      Det blå-gröna slemmet som du har på växter och sand är cyanobakterier. Jag har själv haft detta och det bästa man kan göra för att bli av med det är en total mörkläggning av karet i 3 dygn. Du tar täta sopsäckar och lindar in hela karet så det inte kommer in något ljus och efter det ska det vara borta. Kom bara ihåg att du har bra syresättning av vattnet då de käkar mycket syre under tiden som cyanon förmultnar.
      Sedan har du även näringsbrist i ditt kar, och det gör att algerna växer istället för växterna. Kolla in på tex www.pmdd.se och läs om gödning samt beställ och börja göda i karet så fort som möjligt efter du har behandlat cyanon.
      Det finns hur mycket som helst att gå igenom, men börja så smått med detta så kommer karet förhoppningsvis att börja rätta till sig och balansen kommer tillbaka.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Fiddan
        • June 2006
        • 885

        #4
        Se det som en utmaning fixar du till detta så är du en bra akvarist trotts det som har hänt. det är som att i första halvlek ligga under med 5-0 och reducera till 5-6 i andra

        Lyssna på Defdac och ansjo. du måste inte beställa pmdd trotts att det är att rekommendera din zoohandlar har säkert massa bra saker där, i början köpte jag tabletter som man sticker ner under växterna i mitt fall så hjälpte det för 80% utav växterna.
        skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Tack för era svar! Jag har pmdd hemma, så det är inga problem.

          Phu, ja jag skäms lite. Får erkänna att jag inte så mycket som tittat åt akvariet på två månader, på grund av liten valp. Men att det skulle bli näringsbrist istället för motsattsen, det kunde jag ju inte tro. Tack för era svar!

          Följdfråga: Är mitt ljus för dåligt också, eller är det bättre med dåligt ljus när man normalt inte göder? Eller är det rent av ok ljus? Alltså, ska jag i framtiden satsa på en dubbel lysramp och ett rör till?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du har inte allt för mycket ljus i karet om man säger så. En till ramp eller en dubbelramp ytterligare skulle göra susen, men sedan om du får plats med det är en annan sak.
            Att du inte har brytt dig om karet på ett tag nu är ingen större fara då det brukar ta fart igen bara man börjar sköta det igen. Det kan vara din räddning lite att du inte har jättebelysning för annars skulle det nog inte så så bra ut som det ändå gör efter dessa månader.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • lottiz
              • December 2003
              • 429

              #7
              Tack allihopa för era vänliga och mycket hjälpsamma svar! Jag följer nu era råd och håller tummarna att det hjälper.

              Kommentar

              • BengtO
                • May 2005
                • 216

                #8
                Ursprungligen postat av lottiz
                Tack för era svar! Jag har pmdd hemma, så det är inga problem.

                Phu, ja jag skäms lite. Får erkänna att jag inte så mycket som tittat åt akvariet på två månader, på grund av liten valp. Men att det skulle bli näringsbrist istället för motsattsen, det kunde jag ju inte tro. Tack för era svar!

                Följdfråga: Är mitt ljus för dåligt också, eller är det bättre med dåligt ljus när man normalt inte göder? Eller är det rent av ok ljus? Alltså, ska jag i framtiden satsa på en dubbel lysramp och ett rör till?
                Grolux är ett kasst rör (Min åsikt) som algerna älskar, byt!!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Grolux är ett kasst rör (Min åsikt) som algerna älskar, byt!!
                  Det är en myt som kommer från att växterna blir hungrigare och därför skapar så låga näringsnivåer att hela systemet blir syresvajjigt och triggar alger.

                  Den vanligaste myten är att GroLux skapar Cyanoodling, men det kommer av att GroLuxrören drar ner kvävenivåerna snabbt iom att växterna strippar mer kväve..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac

                    Den vanligaste myten är att GroLux skapar Cyanoodling, men det kommer av att GroLuxrören drar ner kvävenivåerna snabbt iom att växterna strippar mer kväve..
                    Ja då stämmer det väl och är alltså ingen myt
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Sant, syftningsfel *lol*

                      Det är inte en myt att effektivare lampor över akvarier med växter gör att man får näringsbrist, men den mytologiska slutsatsen en del (inga namn BengtO) drar av det att man ska skaffa oeffektivare lampor som drar mer ström är om inte felaktig så ganska korkad (no pun intended) =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Man har ju lite alger i akvariet (utom cyano). defdacs tips har hjälpt mig mycket och det är bättre nu. Det finns således hopp! Det svåra tycker jag är att få in rätt näringsnivåer med PMDD, för testerna visar att jag har gott om näring, men algerna visar på att nivåerna är en smula låga. Jag undrar om de där dropptesterna jag köpt är så pålitliga?
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det svåra tycker jag är att få in rätt näringsnivåer med PMDD, för testerna visar att jag har gott om näring, men algerna visar på att nivåerna är en smula låga. Jag undrar om de där dropptesterna jag köpt är så pålitliga?
                          Det var pga opålitliga test Tom Barr skapade skötselregimen "Estimative Index". Man renspolar systemet från näring en gång i veckan och doserar åter upp alla näringsämnen till kända höga nivåer efter vattenbytet. På det sättet så riskerar man aldrig att få för höga eller för låga näringshalter - utan att testa.

                          Sedan jag själv började med PMDD så har jag alltid haft svårast att hålla en konsistent gödning. När man doserar flera olika pulver och gödningar så kunde jag ofta ta i lite väl mycket pga känsla/intuiton osv. Det medförde att jag aldrig höll en konsistent dosering utan alltid trodde att jag kunde förändra olika nivåer på känsla. Det är inge bra eftersom det skapar instabilitet. Nu när jag börjat med min förmixade torrmix så går jag runt det problemet helt eftersom jag inte kan fippla med de inbördes förhållandena.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Hmm- Jag har minimerat vattenbytena i mitt växtakvarium för att inte co2-förvirra växterna och skapa stabilitet. Då har algerna minskat lite, men samtidigt har det tillkommit toffsalger som inte syntes förr. Men man måste ju ändå göda lite med PMDD eftersom jag har så stor växtmassa. Nu när jag inte längre gör det där vattenbytet varje vecka så tycker jag att det är svårt med doseringen. Ska jag gå över till torrdosering istället, tycker du? Eller kan man på något sätt få bort co2 ur kranvattnet innan man gör vattenbytet för att bibehålla stabilitet?
                            Det är framförallt tråd och lite tofsalger som irriterar. Men som sagt det är färre alger nu än förut...
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              men samtidigt har det tillkommit toffsalger som inte syntes förr
                              Det var märkligt, för det är dom som oftast straffas hårdast av att man slutar med vattenbyten..

                              Nu när jag inte längre gör det där vattenbytet varje vecka så tycker jag att det är svårt med doseringen. Ska jag gå över till torrdosering istället, tycker du?
                              Jag antar att det är syftningsfel då det låter som du tror att torrmixdoseringen kommer underlätta hur mycket du ska dosera.

                              När man slutar med vattenbyten så bör man bara dosera PMDD när växterna ser lite bleka ut, det blir visserligen lite oregelbundet men i gengäld så hålls nivåerna väldigt stabila långa perioder mellan gödningstillfällena eftersom det går åt så otroligt lite gödning i lowtechs utan CO2.

                              Eller kan man på något sätt få bort co2 ur kranvattnet innan man gör vattenbytet för att bibehålla stabilitet?
                              Tropfrog och några andra här på forumet lyckades övertygade mig att kranvatten generellt sett aldrig innehåller CO2. Snarare tvärtom, det är så CO2-fattigt när det kommer ur kranen att pH:t börjar sänkas när man låter det stå i tex ett glas.

                              Problemet verkar vara vattennivåsänkningen som gör att växterna står i luft en kort stund och då har nästan obegränsad tillgång till CO2.

                              Om det är så att det bara är nivåsänkningen som är problemet så kan du säkert hitta på något fiffigt vattenbytessätt som kommer runt det.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...