Växtplanering SA-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ja på artbeskrivningarna står det att de ursprungligen kommer från Asien, men nu finns de iaf även i SA och i Afrika.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • FredrikH
      • February 2007
      • 724

      #17
      Ursprungligen postat av batski
      Vallisneria har jag mängder av i mitt SA De kan ibland vara lite svåra i ett nystartat akvarium med en alldeles för steril botten, men då kan man hjälpa dem genom att peta ner dammjord i sanden (man blandar den med lite vatten i fryser ner den i kuber) där man ska ha vallisen. Det har jag gjort och det funkar bra Ett tips är att köpa vallisneria spiralis "tiger" som är den lättaste arten i handeln.
      Jag tror nog det ska funka bra, då jag liksom har "startat om" karet. Det bör alltså vara kvar en del näring i botten.

      Ursprungligen postat av batski
      Jag tror att det största problemet med cabomba är att den kräver så mycket ljus. Limnophila sessiliflora är ju inte lika ljuskrävande. Annars kan du testa Bacopa australis. Den ska vara lätt.
      Jo det blir sessilifroran! (hm.. jag fick för mig att det var någon som sade att den inte passar.. ) Tillsammans med difformisen, och ev. valisneran då, eller så tar jag den senare.


      Solitärväxt: jag gillade den där näckrosen, Nymphaea pubescens. Några speciella anmärkningar på den? Vill gärna försöka mig på den.

      /Fredrik
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

      - Vem är den där lol alla snackar om?

      Kommentar

      • FredrikH
        • February 2007
        • 724

        #18
        Ursprungligen postat av Kjaer
        Vallisneria ær væl egentligen inte en riktig SA væxt, fast den ær utplanterat dær, menar jag att ha læst.
        Ok men he he, det spelar ingen större roll för växternas del, bara en trevlig sak.
        200l SA
        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

        - Vem är den där lol alla snackar om?

        Kommentar

        • FredrikH
          • February 2007
          • 724

          #19
          Någon som vet hur det fungerar att beställa stjälkväxter från firren.com? Levereras de i kruka?
          Jag är väldigt osäker på hur mycket jag ska beställa.. :/
          200l SA
          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

          - Vem är den där lol alla snackar om?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av FredrikH
            Jag tror nog det ska funka bra, då jag liksom har "startat om" karet. Det bör alltså vara kvar en del näring i botten.
            Du lär märka i fall den inte trivs och skulle den inte göra det vet du ju vad du kan göra

            Ursprungligen postat av FredrikH
            Jo det blir sessilifroran! (hm.. jag fick för mig att det var någon som sade att den inte passar.. ) Tillsammans med difformisen, och ev. valisneran då, eller så tar jag den senare.
            Det är inget jag har hört, men skulle det vara så beror det antagligen på att difformisen slukar näring, vilket kan leda till brister för de andra växterna.

            Ursprungligen postat av FredrikH
            Solitärväxt: jag gillade den där näckrosen, Nymphaea pubescens. Några speciella anmärkningar på den? Vill gärna försöka mig på den.
            Jag har en sån i mitt Asien-akvarium och tycker den funkar bra. När man planterar den ska man inte gräva ner hela knölen, utan låta en bit sticka upp ur sanden. Även den trivs i näringsrik botten. Den är lite av en periodare (tror den har en viloperiod i naturen). Ibland får den ganska många nya blad, andra gånger står den still, men jag tycker inte det gör nånting. Vill du att den ska hålla sig låg får du klippa av ytbladen.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • FredrikH
              • February 2007
              • 724

              #21
              Ursprungligen postat av batski
              Det är inget jag har hört, men skulle det vara så beror det antagligen på att difformisen slukar näring, vilket kan leda till brister för de andra växterna.
              Bör jag köpa växtnäring? Och vad för någon isåfall?
              Vad finns det för risker? Kan inte balansen bli rätt "uppf*ckad" om man tillsätter näring direkt? Eller det är iaf det jag är rädd för..
              200l SA
              Pågång: Biotopakvarium Östasien!

              - Vem är den där lol alla snackar om?

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                I ett nystartat akvarium bör man faktiskt tillsätta växtnäring eftersom det inte finns någon i vattnet. Den kanske bästa och billigaste näringen går inte att köpa i akvarieaffärer, utan kan beställas från: http://www.haack.se/pmdd.htm

                Eller om man inte bryr sig om priset kan man köpa Tropicas PLANT NUTRITION+ liquid.

                Du behöver inte vara rädd för att (bra) växtnäring ska rubba balansen, snarare tvärt om. I ett nystartat akvarium finns det ingen balans att rubba, utan den balansen måste skapas. För växterna skapas den genom att man tillför näring och för fiskarna bl a genom att man tillför bakteriekultur.

                Sen kan jag verkligen rekommendera att gräva ner lite dammjord i botten, för även om alla vattenväxter kan ta upp näring via bladen så finns det en del växter, som t ex vallisneria och nymphaea som föredrar att ta upp den via rötterna.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Jacob
                  • August 2005
                  • 78

                  #23
                  Vill du ha en rödaktig växt så kan det funka med Alternanthera reineckii roseafolia. Just roseafolia är lite mindre ljuskrävande. Hade den själv ett tag och det gick rätt bra tills jag fick problem med tofsalger. På grund av att den inte växer speciellt snabbt blev den snart täckt med tofsar och då åkte den ut. Skulle kanske behållt mina siameser...

                  Kommentar

                  • FredrikH
                    • February 2007
                    • 724

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    I ett nystartat akvarium bör man faktiskt tillsätta växtnäring eftersom det inte finns någon i vattnet. Den kanske bästa och billigaste näringen går inte att köpa i akvarieaffärer, utan kan beställas från: http://www.haack.se/pmdd.htm

                    Eller om man inte bryr sig om priset kan man köpa Tropicas PLANT NUTRITION+ liquid.

                    Du behöver inte vara rädd för att (bra) växtnäring ska rubba balansen, snarare tvärt om. I ett nystartat akvarium finns det ingen balans att rubba, utan den balansen måste skapas. För växterna skapas den genom att man tillför näring och för fiskarna bl a genom att man tillför bakteriekultur.
                    Alltså jag har som sagt startat om karet. Och jag lämnade lite vatten kvar på botten, och det finns en del alger på bakgrunden (dock har de stått torra 1 dygn så jag har ingen aning om de fortfarande lever).
                    Om det nu finns en del alger kvar så är det ju inte så kul att ha i växtnäring?
                    Kör hellre det där med dammjord.

                    Ursprungligen postat av batski
                    Sen kan jag verkligen rekommendera att gräva ner lite dammjord i botten, för även om alla vattenväxter kan ta upp näring via bladen så finns det en del växter, som t ex vallisneria och nymphaea som föredrar att ta upp den via rötterna.
                    Ok, men nu får du förklara dig, för jag har ingen som helst aning om vad dammjord är.

                    /Fredrik
                    200l SA
                    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                    - Vem är den där lol alla snackar om?

                    Kommentar

                    • FredrikH
                      • February 2007
                      • 724

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jacob
                      Vill du ha en rödaktig växt så kan det funka med Alternanthera reineckii roseafolia. Just roseafolia är lite mindre ljuskrävande. Hade den själv ett tag och det gick rätt bra tills jag fick problem med tofsalger. På grund av att den inte växer speciellt snabbt blev den snart täckt med tofsar och då åkte den ut. Skulle kanske behållt mina siameser...
                      Den ser snygg ut, men vill hellre ha en växt som är lite "buskigare" med stora/tjocka blad.
                      200l SA
                      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                      - Vem är den där lol alla snackar om?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...