Gröna prickar på glaset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    Gröna prickar på glaset

    Efter en semesterresa och med andra ord fiskvakter, kom jag hem till ett akvarium med glaset fyllt av gröna pricker och sen dess kommer de tillbaka hela tiden. De sitter som satan rent ut sagt och jag får inte bort alla mellan vattenbytena. Vad beror det på och vad kan jag göra för att bli av med det hela?

    Karet är mitt malawikar med 7 demasoni, 3 golden, 2 ancistrus och 3 äppelsniglar.

    Har växter, vet dock inte vilka. Bifogar en bild på karet så får ni se själva. Stackrarna hade gått och lagt sig redan och väcktes av jag tände lampan.

    Har lampan tänd 10 timmar, matar sparsamt 1 gång/dag, 30 % vattenbyte varje vecka, standard lysen som kommer med Juwel kar, samma standard filter + powerhead AquaClear 30.

    Hm... är det nåt mer ni behöver veta? Fråga i sånafall! Tacksam om någon kunde ge mig tips! De mörkaste prickarna sitter ju som attans!
    Bifogade filer
    Kram Miina
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

    #2
    ser ju ut son vattenpest och javaormbunke men den till vänster vet jag inte vad den heter. De gröna prickarna är väl bara att skrapa bort med en bra algskrapa...............
    ciklidvännen

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Det är inte bara att skrapa bort med algskrapa, nej. Har också haft såna prickar, är ett h**vete att få bort.. Minns inte hur jag fick bort dom, dom försvann helt enkelt med tiden. Har du provat att mörklägga?
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Miina
        • April 2005
        • 215

        #4
        Ursprungligen postat av Vic
        Det är inte bara att skrapa bort med algskrapa, nej. Har också haft såna prickar, är ett h**vete att få bort.. Minns inte hur jag fick bort dom, dom försvann helt enkelt med tiden. Har du provat att mörklägga?
        Nej, det har jag inte testat. Alltså, lägga allt svart i några dygn, eller hur gör man?
        Kram Miina

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Prickalger kan man byta ut mot vanliga alger genom att öka fosfathalten lite. Svårt om man inte använder PMDD. Glesare/mindre vattenbyten eventuellt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Miina
            • April 2005
            • 215

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Prickalger kan man byta ut mot vanliga alger genom att öka fosfathalten lite. Svårt om man inte använder PMDD. Glesare/mindre vattenbyten eventuellt.
            Jag har spenderat dagen med att läsa om detta. Frågan är om det är värt att beställa från Sverige (finns inte att få tag på här) eller om det finns något annat man kan göra...
            Kram Miina

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              10% vb varje vecka istället för 30% kanske?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Miina
                • April 2005
                • 215

                #8
                Ja, det vore ju ingen dum idé att testa. Kanske mer mat oxå, eller?
                Kram Miina

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Teoretiskt sett ja, men prickalger tyder egentligen på att man nått en väldigt fin balans i akvariet med mycket bra vatten. Så jag skulle rekommendera att bara börja skjuta balansen försiktigt åt det sämre med mindre vattenbyten.

                  Övermatning ovanpå det skulle riskera att bli lite "för bra".
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Miina
                    • April 2005
                    • 215

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Teoretiskt sett ja, men prickalger tyder egentligen på att man nått en väldigt fin balans i akvariet med mycket bra vatten. Så jag skulle rekommendera att bara börja skjuta balansen försiktigt åt det sämre med mindre vattenbyten.

                    Övermatning ovanpå det skulle riskera att bli lite "för bra".
                    Ok, tack, då ska jag köra med 10 % och se vad som händer. Tack för hjälpen!
                    Kram Miina

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Hm. Om man har både prickalger och svävalger då? Gärna med lite infusorier och återkommande med skrämmande regelbundenhet? Byter 20-30% varannan vecka. Har PMDD hemma men använder det inte eftersom jag trodde jag övergödde burken förra gången jag fick svävalg/infusoriesoppa.

                      Övriga basfakta: 250l, tänt 10h, 2x36W (~3 mån aquarelle) låg fisklast (10 fantomtetra, 5 7cm siameser, 2 7cm ancistrus, 3 guppy utan yngel(sannolikt steril hanne)), 1 fjärilsciklidhane. Ca 40% växter: rosanervig polysperma, lång valisneria som inte längre är lång, javaormbunke och -mossa. Flytväxter täcker ca 10% av ytan när Salivinian inte får växtfnatt. Matar var tredje dag.

                      Har dessutom haft ett originalpar fjärilsciklider som båda fick bukvattensot med 3 månaders mellanrum.
                      Senast redigerad av ize; 28 August 2007, 12:30.
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        ize - det låter som du har ammonium i kranvattnet om du får återkommande grönvatten/infusorier och problem med fiskar.

                        Grönvatten/infusorier kan du omöjligt trigga med PMDD, däremot blir akvariet mer känsligt för grönvatten/infusorier om du slutar med PMDD eftersom växterna då inte kan ta upp ammoniumet som är boven i dramat.

                        Har du normalt kommunalt kranvatten är det något fel med din biologiska filtrering, beskriv gärna isåfall hur du filtrerar akvariet (filtermaterial, typ av pump osv) och/eller att växterna är näringsbegränsade och inte kan hjälpa till att snappa ammonium. Det kan även vara så att något i akvariet ligger och pyr ammonium - för mycket döda växtdelar, någon död fisk, ruttnande mat osv.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Vad använde du för medel mot bukvattensoten?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • ize
                            • May 2004
                            • 612

                            #14
                            Normalt Göteborgsvatten har jag, vad jag vet.

                            Pumpen är en Eheim 2252 med två filtermoduler, en med grov skummatta i ett "block" och en med ett experiment, fin matta nedklippt i bitar (för att efterlikna biobollar och samtidigt få bättre partikeltfiltrering). Utblås via ett hemmabygge, en strilslang som räcker längs hela karets långsida.

                            1/3 av karet är finkornig havssand och 2/3 engelsk sjösten. Det samlas en hel del fiskskit runt växterna i den fina sanden. Jag har bara slamsugit bort detta lite slarvigt och ganska sparsamt eftersom jag vill ha igång bakteriekulturen. Har jag rensat för lite måntro? Jag har ingen nitrit alls, återkommer med nitrat och ammoniumsiffror.
                            Senast redigerad av ize; 28 August 2007, 13:11.
                            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                            Amor vincit omnia

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #15
                              Octozin. Upptäckte nog symptomen för sent är jag rädd... Testade t o m en kombination med Octozin och Furanol i ett sjukhusakvarie nu senast (45l, Fluval 1 pump) men utan effekt.
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...