Alger på grottan och bästa algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • batski
    svarade
    Trådalgerna lär inte vara så aptitliga. Jag har haft trådalger i 2 av mina akvarier med de försvann så småningom. De triggas av järn, så de brukar dyka upp när man tillsätter för mycket micronäring i relation till nitratnivån.

    Lämna en kommentar:


  • MattiasL
    svarade
    Molly, Platy, siames, ancistrus, äter alla en del alger. Men mitt problem är de långa hårda trådalgerna som är svåra att bli av med. Mollysarna äter lite grann, men det räcker inte. Jag får rulla upp algerna på tandborsten varje dag (Obs jag borstar mig med en annan)

    Lämna en kommentar:


  • abbimicke
    svarade
    Xzion, det beror nog på vart man bor.
    santa, jag är intresserad av auktionen men vart hittar jag de och har de en hemsida som man kan kolla?

    Lämna en kommentar:


  • santa
    svarade
    Finns en auktion i örebro brukar ligga på våren,men sen finns våran nu i sep i v-ås sen ett helt gäng av dom i stockholm.Händer inte så mycket under sommaren men börjar med tror jag om jag inte har fel våran den 9-sep.
    Känner två runt v-ås trakten som har guld ancistrus men vet inte när dom är hemma...

    Lämna en kommentar:


  • Xzion
    svarade
    Zebrasnäckor finns så gott som i varje djuraffär Iaf enligt min statistik. Alla jag har vart in i har haft ett helt akvarium fullt

    Lämna en kommentar:


  • abbimicke
    svarade
    Tack för tipset, vi ska passera västerås under sommaren så kan vi passa på och var hittar vi dit? Fiske auktion, har aldrig hört talas om det. Är det i Örebro eller?
    Tror också att antenn och zebrasnäckor är svårt att få tag på men kanske någon här som vet?

    Lämna en kommentar:


  • santa
    svarade
    Ja dom kan vara rätt svåra och hitta i affärerna,men gå på en fiske auktion i höst så kommer du säkert hitta många.Synd att du bodde så långt från v-ås finns en odlare här som har ett gäng...'

    Lämna en kommentar:


  • abbimicke
    svarade
    Tackar för era svar!
    Jag ska ta en närmare titt på antennsnäckor och zebrasnäckor.
    Vi vill vara helt säkra på att de inte äter växter.
    Då kör vi med PMDD snarast som möjligt.
    Mollys föredrar högre temp än vad vi har i vårt akvarium så väljer vi bort mollys.
    Guldancistrus vill vi ha men den verkar vara svårt att få tag på och vi har letat runt här i Örebro utan resultatet.

    Lämna en kommentar:


  • santa
    svarade
    Jag vet inte man jag skulle inte ta bort alger från grottor och div om det inte sätter sig på fram o sido rutorna.Blir ju mer natur troget då....

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Molly fiskarna är väldigt duktiga på att hålla rent också och mina käkar direkt upp minsta antydning till grönalger...

    Lämna en kommentar:


  • saltbiff
    svarade
    Tror inte antennsnäckorna äter växter...de är väldigt lika zebrasnäckorna som bara äter alger...Våra 2 antennsnäckor käkade rent en grön grotta,när de var klara var grottan brun igen,som ny!...så jag kan varmt rekommendera dom

    Lämna en kommentar:


  • batski
    svarade
    Guldancistrus är bara en färgmutation av den vanliga ancistrusen så det är samma art.

    Det finns nog ingen som äter alla sorters alger. I ditt akvarium bor det redan flera bra algätare.

    Det bästa är att se till att växterna trivs så algerna inte får en chans. Och PMDD gillar växterna

    Lämna en kommentar:


  • fredd
    svarade
    testa med zebra snäckor, dom käkar alla mina alger

    Lämna en kommentar:


  • abbimicke
    svarade
    Tack för tipset, vi har tänkt skaffa en guldancistrus och visst är det bra tillsammans med ancistrus eftersom de är samma typ av malar?

    Antennsnäckor, äter de växter? Perfekt om de inte gör det

    Vi ska börja med PMDD vid nästa vattenbyte också och läste att om man gör rätt med PMDD så försvinner alger. Stämmer det?

    Lämna en kommentar:


  • saltbiff
    svarade
    Antennsnäckor...helt klart!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...