jag behöver hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lill_Lena
    • September 2006
    • 173

    jag behöver hjälp!!!

    har gjort min egen co2 grej...igår så satte jag igång den och det bubbla jättemycket. sen på kvällen och nu bubblar det nästan ingenting!!!
    varför jäser det inte lika mycket nudå????
    jag har gjort mäsk på socker gelantinpulver värmt ihop, satt i kylen ett dygn. låtit det sedan bli rumstemp och sedan värmt upp torrjäst och vatten och hällt i..på slangen har jag backventil och luftventil...kan jag ha satt backventilen på fel ställe å de kan ha kommit luft i mäsken...eller det kanske inte har nån betydelse. jag har nu hållt på å öppna ena delen me vattenet för att kanske slangen ner va för lång, men det gjorde ingen skillnad..eller ska sockret med jästen ha blandas ihop...eftersom det va gelantin i så ligger det som en kaka i botten av flaskan. någon som vet vad det kan vara
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur varmt var vattnet som du hällde jästen i? Jag kör med kallvatten till min blandning då jag fått för mig att den blandningen håller längre än om jag har ljummet/varmt vatten.
    Gelatin behöver du inte ha i, utan kör med vatten, socker, jäst och ev. bakpulver.
    Har du kollat så det inte läcker vid korken?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

      #3
      men kan jäsningen komm igång med kallvatten??
      blandar du vatten socker jäst tillsammans allt på samma gång?
      jag har nu tagit bort luftventilen så jag bara har backventilen kvar och satt flaskan i ett ljummet vattenbad får jag se om den skumar upp igen

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jäsningen tar lite längre tid innan den kommer igång, men det bubblar på bra efter ett par timmar.
        Blanda alltihop på en gång bara och kör på. Kolla i anslutningarna med såpavatten om det är tätt, bubblar det där det inte ska så....

        Kanske du ska sätta en ny sats.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lill_Lena
          • September 2006
          • 173

          #5
          ok. jag får prova göra en ny satts!
          det bubblar liiiite mer, och har skummat upp några centimeter, men inte mycke. igår kom den ingång bra efter nån timma bara. ska se om den läker, men vi hade borra hålet så man precis kunde få igenom slangen, alltså tvungen dra ganska ordentligt i den. och limmat igen med värmepistol och lim...vad de nu kallas, borde ju va jättetätt tycker man.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jo, men det behöver inte vara en stor läcka för att det ska komma ut den vägen istället. Sedan kan smältlim bli för hårt så det inte sluter tätt runt slangen.
            Hoppas att det fixar sig, och du kommer att se en markant skillnad om någon vecka på växtligheten.
            Sedan får du inte göra annat än rensa växter .
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Lill_Lena
              • September 2006
              • 173

              #7
              nä, jag ger upp. jag börjar på ny kula. hur mycket vatten socker och bakpulver ska man ha? hur kallt vatten typ kallt eller iskallt

              Kommentar

              • Lill_Lena
                • September 2006
                • 173

                #8
                hoppas jag får lös sockret som är i botten då det är som världens gele klump

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag kör bara med kallt vatten ca 1 liter, 2 dl socker och en halv tesked torrjäst samt 1 tsk bakpulver. Detta funkar för mig men det finns nog lika många recept som användare.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Lill_Lena
                    • September 2006
                    • 173

                    #10
                    ok mycke mer vatten än vad jag hade. jag hade 2,5msk gelantin, 2dl socker, 2dl vatten och 1pkt torrjäst. men jag såg iget läckage på korkarna men jag tog bort syrestenen som jag hade på änden av slangen eftersom hålet till denvar så liten så då kanske det inte gick igenom så lätt tror jag. och nu bubblar det ca 1 per sekund. ska vänta ett tag till och se vad som händer, lite bättre blev det iallafall

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Gott att höra.
                      Det receptet var kanske inte det bästa som jag hört, men som sagt, det finns lika många recept som användare!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • mange993
                        • April 2004
                        • 372

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lill_Lena
                        ok mycke mer vatten än vad jag hade. jag hade 2,5msk gelantin, 2dl socker, 2dl vatten och 1pkt torrjäst. men jag såg iget läckage på korkarna men jag tog bort syrestenen som jag hade på änden av slangen eftersom hålet till denvar så liten så då kanske det inte gick igenom så lätt tror jag. och nu bubblar det ca 1 per sekund. ska vänta ett tag till och se vad som händer, lite bättre blev det iallafall
                        du måste köra co2 genom en pump du ska lösa upp bubblorna så dom inte syns eller i varje fall blir pyttesmå
                        MVH
                        Mange

                        Kommentar

                        • Lill_Lena
                          • September 2006
                          • 173

                          #13
                          jo jag tänkte på det men vet inte hur jag ska lösa det..testa sticka in slangen i utstickret av innerpumpen, men nu är inte co2:n så bra, men jag tror vattnet täppte till röret.

                          Kommentar

                          • Lill_Lena
                            • September 2006
                            • 173

                            #14
                            gjorde en ny laddning, och nu bubblar det på som bara den, har gort det 1 dygn nu. stoppa in röret i pumpen, men jag tycker inte det sprids ut i akvariet. vattenflödet från pumpen måste va en bit upp från ytan, annars blir hela pumpen dränkt det vill jag inte, men då åker co2:n ut från vattnet istället, en stor del av det iallafall

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Du kan inte montera dit ett strilrör på utblåset och med en slang mellan, och sprida ut misten längs med botten? Men det förutsätter att du kan leda in gasen i insuget på pumpen.
                              Hur har du kopplat allting? Det kan vara en liten risk att köra co2 under natten, så det bästa vore om du hade en separat pump(reaktor) till bara co2 som går på en timer.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...