röda akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • t85207
    • March 2007
    • 179

    #16
    Ursprungligen postat av nmj
    Ja den växten verkar intressant (vacker och lagom stor), svårighetsgrad: medel, det verkar ju lovande. Konstigt att det inte är mer butiker som saluför dessa röda växter…..

    Och vad gällande om du har mycket ljus eller inte, det beror ju på hur stort ditt akvarium är..
    Glömde totalt att nämna att det är 240 liters
    Pecka

    Kommentar

    • nmj
      • April 2006
      • 35

      #17
      Ursprungligen postat av t85207
      Glömde totalt att nämna att det är 240 liters
      utan att vara någon expert så är rekommendationen att ha runt 0,5Watt/liter vatten, om du inte har ett litet akvarium, då kan man ha upp mot 1watt per liter,
      och du har 76watt på 240 liter så då är det nog så att du har lite för svag belysning för ljuskrävande växter (typ alla röda växter verkar vara ljuskrävande)
      /M

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #18
        Althernathera reinecki är en färggrann växt som inte är allt för ljuskrävande (enligt mitt tycke).
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #19
          Ursprungligen postat av Metalmaid
          Althernathera reinecki är en färggrann växt som inte är allt för ljuskrävande (enligt mitt tycke).
          Nej, men den är ganska jobbig att få fart på: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=70304
          Har du några tips så är de mer än välkomna?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Metalmaid
            • September 2006
            • 815

            #20
            Ursprungligen postat av BluesBoy
            Nej, men den är ganska jobbig att få fart på: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=70304
            Har du några tips så är de mer än välkomna?
            Tja, jag vet inte om jag har nått tips, jag kör ju bara på som jag brukar göra.

            Vad gäller vattenvärden så kan jag inte svara på det, eftersom jag vågar vägra ta prover

            Men vattnet som kommer ur kranen ligger på ph 7,8-8,2 och 4 dH, det som kan inverka på dom värdena är väl möjligen rötter och eventuellt kalk i mitt grus. Temperaturen ligger på i snitt 26grader. Har rejält kraftig cirkulation (pumpeffekt ca 700L/h till 63L).

            Vad mer, delar plantan och sätter i stjälkarna med ca 1cm mellanrum och ser till att den har fria ytor runtom för att ljuset ska nå fram.

            Har den just nu även i akvarium med glödlampsbelysning och resultatet av det ser ut så här:


            Tillägg i just detta akvarium tillsätter jag inte nån gödning, yngelakvarium med kraftig fisktyngd.
            Senast redigerad av Metalmaid; 11 May 2007, 17:28.
            Hare bäst...och simma lugnt
            Besök gärna nått av mina nystartade forum:
            http://mariahalsoforum.forum24.se/
            http://www.helpdesken.forum24.se/

            Kommentar

            • t85207
              • March 2007
              • 179

              #21
              Ursprungligen postat av nmj
              utan att vara någon expert så är rekommendationen att ha runt 0,5Watt/liter vatten, om du inte har ett litet akvarium, då kan man ha upp mot 1watt per liter,
              och du har 76watt på 240 liter så då är det nog så att du har lite för svag belysning för ljuskrävande växter (typ alla röda växter verkar vara ljuskrävande)
              Det är orginalbelysning i ett nytt MP/Eheim möbelakvarium (typ Jewel).
              Mitt gamla 150 liters kar har ett 30 W rör. (Dala Zoo med orginal ljusramp)
              Både dessa har alltså 0.3 W per liter. Kollade runt lite på nätbutikerna och det verkar vara där omkring man hamnar med standard-belysning.
              Men det är alltså egentligen lite klent ?
              Pecka

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #22
                Ursprungligen postat av nmj
                (typ alla röda växter verkar vara ljuskrävande)
                Det är nog det som är kruxet med dom, och med mer ljus ökar behovet av mer näring och Co2 hjälper ju till oxå, och med Co2 ökar behovet av ännu mer näring
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Matsvin
                  • April 2006
                  • 254

                  #23
                  Ursprungligen postat av t85207
                  Det är orginalbelysning i ett nytt MP/Eheim möbelakvarium (typ Jewel).
                  Mitt gamla 150 liters kar har ett 30 W rör. (Dala Zoo med orginal ljusramp)
                  Både dessa har alltså 0.3 W per liter. Kollade runt lite på nätbutikerna och det verkar vara där omkring man hamnar med standard-belysning.
                  Men det är alltså egentligen lite klent ?
                  Standardbelysningen är ej avsedd för ljuskrävande växter
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                  Kommentar

                  • nmj
                    • April 2006
                    • 35

                    #24
                    Ursprungligen postat av t85207
                    Det är orginalbelysning i ett nytt MP/Eheim möbelakvarium (typ Jewel).
                    Mitt gamla 150 liters kar har ett 30 W rör. (Dala Zoo med orginal ljusramp)
                    Både dessa har alltså 0.3 W per liter. Kollade runt lite på nätbutikerna och det verkar vara där omkring man hamnar med standard-belysning.
                    Men det är alltså egentligen lite klent ?
                    Standardakvarium har en generell belysning som ska klara ett så stort spann som möjligt av användare. Och jag antar att den vanligaste akvarieanvändaren är en person som knappt tillför någon växtnäring alls(de litar på att fiskarna göder), och för den typen av akvarium så är kanske 0,3 watt per liter optimalt.
                    Utan att veta der säkert så tror jag att alla som har fungerande växtakvarium, med lite ”svårare (läs röda växter)” växter i har dimensionerat sin belysning själv
                    /M

                    Kommentar

                    • t85207
                      • March 2007
                      • 179

                      #25
                      OK.

                      Har inga planer på att "förstöra" akvariet med en hemmabyggd ljusramp.
                      Så det är väl bara att prova vad som funkar. Vore kul med några röda växter för att få lite mer variation.
                      Pecka

                      Kommentar

                      • Shagrat
                        • September 2004
                        • 335

                        #26
                        finns lösa lysrörs socklar som man kan fästa i taket på lysrampen. Använder sånna för att få in 4 rör i mitt juwel 240l
                        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • t85207
                          • March 2007
                          • 179

                          #27
                          Ursprungligen postat av Shagrat
                          finns lösa lysrörs socklar som man kan fästa i taket på lysrampen. Använder sånna för att få in 4 rör i mitt juwel 240l
                          Kan va nåt att fundera på om jag upptäcker att jag måste ha mer ljus.
                          Hittills så har jag avstått från ljuskrävande växter, faktiskt avstått från krävande överhuvudtaget.
                          Pecka

                          Kommentar

                          • Limia1
                            • December 2006
                            • 325

                            #28
                            Om man vill ha en lättskött orangeröd växt, så rekommenderar jag Ammania gracilis. Hos mej växer den verkligen som ogräs och vacker är den.

                            Ammanian är inte särskilt kinkig med gödning och den växer även vid lite svagare belysning, även om färgerna blir som mest strålande vid starkare belysning.

                            Jag har både den och röd tigerlotus i ett 84 liters akvarium. Man får bara beskära dem lite oftare och jag räknar med at flytta min största lotus längre fram.

                            MVH/Anita

                            Kommentar

                            • nmj
                              • April 2006
                              • 35

                              #29
                              Ursprungligen postat av Limia1
                              Om man vill ha en lättskött orangeröd växt, så rekommenderar jag Ammania gracilis. Hos mej växer den verkligen som ogräs och vacker är den.

                              Ammanian är inte särskilt kinkig med gödning och den växer även vid lite svagare belysning, även om färgerna blir som mest strålande vid starkare belysning.

                              Jag har både den och röd tigerlotus i ett 84 liters akvarium. Man får bara beskära dem lite oftare och jag räknar med at flytta min största lotus längre fram.

                              MVH/Anita
                              Ammania gracilis verkar ju vara en intressant växt! Då ska jag bara få tag på den
                              /M

                              Kommentar

                              Arbetssätt...