Växterna mår inte så bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Växterna mår inte så bra

    i mitt sötvattenskar har jag "vanligt gräs" och en samma variant fast den skruvar sig.. när jag köpte dom så var dom kankse 25cm låna och jättegröna, men dom tappade färg och dör allt eftersom.. dom sprider sig massor men blir alldrig speciellt långa och färgen är mer gul / genomskinlig.

    fiskarna i karet är Demasoni och Saulosi, dom kan vara på växterna ibland men det är väl knappast dom som käkar upp allt?
    Lyssna inte på mig
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    #2
    Vilken belysning har du?

    Göder du något?
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      nej jag har alldrig provat med någon gödning, vad ska man ha i så fall ?


      2st 30w 83 CM Plilips lysrör. ska bygga in reflektorer i rampen också hadde jag tänkt.



      Alger trivs jäkligt bra, måste ha 6st malar för att hålla efter om jag inte vill städa efter alger var 3:e dag (även om det inte står i soljus)
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        #4
        Belysningen verkar ok så antagligen har du brist på något näringsämne.

        Är de nya skotten gula eller är de gröna först men gulnar strax?
        Eller gulnar de gamla bladen när de nya bladen tittar fram?
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          dom är nog ganska så gula från början, sedan lossnar dom efter ett tag och flyter upp.. beror kanske på att fiskarna är och gräver i dem men dom käns lite halvruttna, borde inte gå av så lätt.

          men jag tänkte börja tillsätta lite co2 och kankse göda lite, vad ska man ha för gödning till dem ? är gödning helt okej för fiskarna ?
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • fougner
            • February 2007
            • 218

            #6
            Har du någon luftpump i karet?




            //Hampus
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

            Kommentar

            • Triggerhappy
              • April 2007
              • 377

              #7
              nej det har jag inte, fast jag har den stora Ehnempumpen med diffusor eller vad det heter och den kan ju spruta i en jäkla massa bubblor, fast den brukar jag inte ha på så värst hårt eftersom det är ganska mycket rörelse i vattenytan (han som jag köpte fiskarna av sa att jag skulle göra så)

              men om man ska göda exakt vad ska man ha i då ? kollade någon PPDM grej och den sa att man skulle ha i 3st olika grejer. är det allt man behöver eller finns det mer ?
              Lyssna inte på mig

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #8
                Ursprungligen postat av Triggerhappy
                dom är nog ganska så gula från början, sedan lossnar dom efter ett tag och flyter upp.. beror kanske på att fiskarna är och gräver i dem men dom käns lite halvruttna, borde inte gå av så lätt.

                men jag tänkte börja tillsätta lite co2 och kankse göda lite, vad ska man ha för gödning till dem ? är gödning helt okej för fiskarna ?
                När nya blad är gula ifrån början så tyder det på järnbrist, men använder du inte någon form av gödning så har du säkert fler brister än så. Jag föreslår att du beställer PMDD och doserar efter rekommendationerna som kommer med förpackningarna.
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • GasseG
                  • April 2007
                  • 368

                  #9
                  Ja generellt så är det så att om de gamla bladen gulnar när de nya kommer så är det ett "lättflyttat" näringsämne t.ex kväve och om de nya bladen är gula så är det ett "svårflyttat" oftast järn!
                  Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                  Kommentar

                  • Triggerhappy
                    • April 2007
                    • 377

                    #10
                    okej, så om jag beställer PPDM från tex ppdm.se så får jag allt jag behöve för att växterna ska må bra ? då blir det kanske najs om jag kör på det och tillsätter co2 ?

                    undrar eftersom det finns en djungel av gödningsmedel.. skulle vara underbart att få det utrett en gång för alla
                    Lyssna inte på mig

                    Kommentar

                    Arbetssätt...