Vad innehåller Fluorish Excel, EasyCarbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    • August 2006
    • 294

    Vad innehåller Fluorish Excel, EasyCarbo?

    Hej,

    Är det någon som vet vad de flytande kolkällorna Seachem Fluorish Excel och EasyLife EasyCarbo egentligen innehåller?

    Jag funderar mest på om det är riskfritt för fiskarna och om det medför risker för mig som akvarist att hantera den typen av tillsatser.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är någon form av glukos, dvs socker. Tror inte att det är någon fara för dig. Om man har för låga nitrathalter ser jag dock en risk för att det bildas svsvelväte i karet som är giftigt för fiskarna. Socker är nämligen godis för anaeroba autotrofa bakterier i botten. Om det gäller den typen av glukos som dessa preparaten inehåller vet jag dock inte.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det är glutaraldehyd (vet inte om det klassas som socker?). Förhållandevis giftigt för t ex räkor, men även vissa växter typ Riccia.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4



        Kort sagt: Japp, det är giftigt, irriterande, och allergent, så hantera försiktigt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det går inte en dag utan att jag blir lite mer imponerad av (framförallt engelska) Wikipedia.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • janne63
            • August 2006
            • 294

            #6
            Tack för dessa länkar.

            Jag undrar bara hur man kan få sälja sådant här?

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              @Janne: Mja, det är nog inte värre än t.ex. klorin, formalin (finns i bl.a. vitaprickmediciner) eller kaustiksoda, men spontant, och med reservation för koncentration och hur polymeriseringen påverkar giftverkan, kanske jag kunde tycka att det borde sitta en varningsetikett på flaskan.

              @Daniel: Samma här. Det är väldigt trendigt att racka ner på wikipedia, men jag tycker nog informationen är bättre, & definitivt mer ingående, än den jag har i min Encyclopedia Britannica.

              Jag testade f.ö. att skriva in en artikel i Wikipedia, och det var väldigt intressant att se processen när person efter person går igenom texten och strömlinjeformar artikeln.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ursprungligen postat av janne63
                Jag undrar bara hur man kan få sälja sådant här?
                Det är ändå ett enkelt sätt att få växterna att trivas & växa (tycker iaf jag, som har motsatsen till gröna fingrar) samtidigt som det är tämligen ofarligt för fiskar & människor om man följer instruktionerna.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  #9
                  VA?!?! funkar inte EasyCarbo med räkor? ? Jag tänkte starta ett kar med räkor och köra med detta medlet...

                  Använder det redan i ett 160l växtkar. Jag har märkt detta med svavel. Jag har inte doserat extremt mkt KNO3 och övergött med EasyCarbo. Det har bubblat upp den del svavel ur gruset och min botten har kraschat
                  Det har iaf reducerat min algtillväxt enormt, bara det att det kommit något grumligt i vattnet (svävalger, infusiorier eller nån bakterie typ).
                  Senast redigerad av Leonard; 24 April 2007, 15:52.
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Du bör nog inte överdosera EasyCarbo, det är bakteriedödande.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      men det ska inte skada räkorna?
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Det vet jag inte; Defdac säger ju att det kan göra det, och det gör man nog klokt i att lyssna på.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • janne63
                          • August 2006
                          • 294

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          @Janne: Mja, det är nog inte värre än t.ex. klorin, formalin (finns i bl.a. vitaprickmediciner) eller kaustiksoda, men spontant, och med reservation för koncentration och hur polymeriseringen påverkar giftverkan, kanske jag kunde tycka att det borde sitta en varningsetikett på flaskan.
                          Nej, det är säkert inte värre än många andra saker. En skillnad är att på de flesta av dessa produkter deklareras innehållet och innehåller dessutom en varning samt ev. försiktighetsåtgärder. Många substanser är också välkända och vet man vad de innehåller hanterar man dem därefter.

                          På EasyCarbo anges ingen innehållsdeklaration alls. Jag efterfrågade innehållet via återförsäljaren men de fick inget bättre svar än reklambrochyrer som berättade hur förträffligt medlet är. Detta är ju lite märkligt eftersom någon som vill kopiera innehållet säkert har resurser för att utföra analyser för att bestämma innehållet. Så varför vill man inte upplysa om innehållet?

                          Att det är tillåtet att sälja en produkt som kan ha oönskade effekter, vissa ev. hälsovådliga, utan att upplysa om vare sig innehåll eller effekter tycker jag är märkligt. Fast jag är kanske färgad av att jag jobbar inom läkemedelsindustrin där det finns rigorösa regelverk som styr den här saken.

                          Kommentar

                          • Bucket
                            • February 2004
                            • 1020

                            #14
                            Ursprungligen postat av janne63
                            Nej, det är säkert inte värre än många andra saker. En skillnad är att på de flesta av dessa produkter deklareras innehållet och innehåller dessutom en varning samt ev. försiktighetsåtgärder. Många substanser är också välkända och vet man vad de innehåller hanterar man dem därefter.

                            På EasyCarbo anges ingen innehållsdeklaration alls. Jag efterfrågade innehållet via återförsäljaren men de fick inget bättre svar än reklambrochyrer som berättade hur förträffligt medlet är. Detta är ju lite märkligt eftersom någon som vill kopiera innehållet säkert har resurser för att utföra analyser för att bestämma innehållet. Så varför vill man inte upplysa om innehållet?

                            Att det är tillåtet att sälja en produkt som kan ha oönskade effekter, vissa ev. hälsovådliga, utan att upplysa om vare sig innehåll eller effekter tycker jag är märkligt. Fast jag är kanske färgad av att jag jobbar inom läkemedelsindustrin där det finns rigorösa regelverk som styr den här saken.
                            Samma är det med easy life FFM. det är jätte bästast mot allt men inte en jävel vet vad det inehåller.

                            kanske 5 % vodka och 95% destilerat vatten
                            jävla massa akvarium!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                            Kommentar

                            • janne63
                              • August 2006
                              • 294

                              #15
                              Ursprungligen postat av Daniel Blom
                              Det är ändå ett enkelt sätt att få växterna att trivas & växa (tycker iaf jag, som har motsatsen till gröna fingrar) samtidigt som det är tämligen ofarligt för fiskar & människor om man följer instruktionerna.
                              Hur vet man att det är ofarligt om man följer instruktionerna? Man trodde säkert att DDT, rocagil (stavning?) m.fl. var ofarliga om man följde instruktionerna. Om man inte använt den aktuella substansen på ett visst sätt tidigare kan man ju inte veta om den har ev. skadliga effekter. Att en substans är t.ex. cancerogen märker man ju kanske inte förrän efter en längre tids användning i en större population.

                              Doserna man ger i akvarium av gluteraldehyd är väl satta för att man ska få en viss effekt på växtligheten, jag har svårt att tänka mig att man tagit hänsyn till någon säkerhetsmarginal vad gäller t.ex. allergiframkallande effekter. Även om det kanske är låga koncentrationer sett ur ett säkerhetsperspektiv, betyder det i allmänhet bara att risken att drabbas är mindre, det finns oftast inga helt säkra "doser".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...