Vilken är den perfekta algätaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikW

    #16
    Skulle det räcka att bara köpa 2 stycken siameser?

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Mina erfarenheter:

      Amanoräkor: Äter alger, men har sällan märkbar effekt. När jag haft väldiga mängder räkor har de däremot gjort om algerna till vältrimmade 'gräsmattor'.

      Ancistrus: Bra algätare, tar inte alla typer av alger.

      Red Cherry räkor: Verkar inte äta alger alls.

      Malajsisk sandsnäcka: äter alger och allt annat. Massförökar sig dock.

      Neritider av olika slag: mycket effektiva algätare, men förökar sig dåligt eller inte alls, har en tendens att krypa ur akvariet, och verkar inte särskilt långlivade (har inte haft nån som levt mer än två år i akvarium)

      Mört: äter alla växter, inklusive alger. Rena kossorna, så inget för akvarier där du har växter du vill ha kvar.

      Apareiodon-tetror: äter alger men verkar inte överdrivet effektiva, och tar hellre fiskmat. Möjligen att de inte tar alla typer av alger?

      Otocinclus: effektiva mot kiselalger och mjuka alger av typen Oedogonium, men äter inte alls "tuffa" alger typ penselalger och grönslick/cladophora.

      Stiphodon-gobies: äter alger, men hellre annat. Inte särdeles effektiva.




      De bästa algätarna är enligt mig: Siamesisk algätare, Ancistrus, Neritider. Men inte ens tillsammans kan de hålla rent i ett akvarium där algerna har bra förutsättningar att växa.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av FredrikW
        Skulle det räcka att bara köpa 2 stycken siameser?
        Två är inget stim, så om det rör sig om små siamensis ska de vara minst 3. Men hur stort akvarium har du?

        Azur: Du glömde ju parotocinclus jumbo
        Senast redigerad av batski; 19 April 2007, 15:21.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av batski
          Azur: Du glömde ju parotocinclus jumbo
          Nja, glömde... Jag har aldrig ägt någon P. jumbo, men de är säkert som sina nära släktingar Otocinclus.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Det bor ett litet stim på 7 individer P. jumbo i mitt SA. Och jag måste säga att jag tycker de är bättre algätare än otocinclus. Nu bor det även en ancistrus där... Men de äter definitivt mer varierat än otocinclus. Och så är de betydligt tåligare.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • storfiskarn
              • December 2003
              • 158

              #21
              Vilken algätare sparar växterna mest?

              Många algätare angriper vissa växter vid algbrist(Amanoräka, pleco, ancitrus mfl)

              Vilken algätare sparar växterna i störst utsträckning men ändå äter alger?

              Azur, har du reviderat din positiva uppfattning om de svenska neritiderna du beskrev i din artikel?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

              Kommentar

              • Makasu
                • June 2004
                • 400

                #22
                Vilka växter äter amanoräkorna?
                /Makasu

                http://green.colorize.net/

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Makasu
                  Vilka växter äter amanoräkorna?
                  Köttätande växter kanske? Annars är det nog inga växter som äter räkor

                  Sorry men jag kunde inte låta bli
                  Senast redigerad av batski; 22 April 2007, 16:43.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av storfiskarn
                    Många algätare angriper vissa växter vid algbrist(Amanoräka, pleco, ancitrus mfl)

                    Vilken algätare sparar växterna i störst utsträckning men ändå äter alger?
                    Det stämmer att ancistrus kan äta vissa växter. Pleco finns det många olika arter av, så där lär det vara stora skillnader.

                    Ni kanske tycker att jag tjatar om Parotocinclus jumbo, men en av anledningarna till att de är så bra algätare är just att de lämnar växterna ifred. Deras släktingar otocinclus äter inte heller växter, men tyvärr är de väldigt känsliga.

                    Vad jag märkt så är inte heller ampullariasnäckor intresserade av växter som föda. Och inte siamensis heller.

                    Fast man ska ändå inte låta algätarna gå hungriga, utan man ska mata dem precis som man matar de andra fiskarna.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av storfiskarn
                      Azur, har du reviderat din positiva uppfattning om de svenska neritiderna du beskrev i din artikel?
                      Nej, de är bra. Tyvärr blev mina utplånade av mina batik-grönlingar (Mesonoemacheilus triangularis), men jag har samlat in ett dussin nya så jag hoppas de tar sig igen.

                      De har dock samma nackdel som många algätande snäckor: de är små, och rår inte på grova alger.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • storfiskarn
                        • December 2003
                        • 158

                        #26
                        Köttätande vattenväxter finns..

                        Ursprungligen postat av batski
                        Köttätande växter kanske? Annars är det nog inga växter som äter räkor


                        Växter ur släktet Utricularia, vattenbläddror mfl. har fångstblåsor som väl fångar kräftdjur om nu ej amanoräkor. Annars är det inte en orimlig tanke.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                        Kommentar

                        • storfiskarn
                          • December 2003
                          • 158

                          #27
                          Mycket nöjd med otocinclus

                          Köpte ett par otocinclus. ca 20 år sedan jag hade dem sist. Då var jag missnöjd, troligtvis hade jag ej koll på nitriten då så otocinclusarna dog alltid.

                          Mina kar har extremt mycket växtlighet, nästan alltid på gränsen till näringsbrist. Likförbannat dyker alltid någon alg upp i liten men störande omfattning. Prövar olika typer av algätare som efter förättat värv angriper
                          1 Altherna
                          2 svärdsplanta
                          3 en 3 cm hög växte med krusiga blad(marktäckare)
                          4 cryptocoryne wendti(!)

                          Valde otocinclus istället för pitbullpleco för att de förstnämnda ligger så lätt på bladen. parotocinclus jumbo verkar större och tyngre på späda växter. Hade nog ändå köpt ett stim parotocinclus jumbo om jag hade haft mer alger.

                          Som situationen är (och förblir hoppas jag) så går 2st otocinclus runt i karet och "polerar" och gör "slutfinish".
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av storfiskarn
                            Som situationen är (och förblir hoppas jag) så går 2st otocinclus runt i karet och "polerar" och gör "slutfinish".
                            Du kanske inte vet att otocinclus är stimfiskar, men två otos är tyvärr för få. Minst 5-6, men helst fler ska de vara. Samma sak gäller parotocinclus.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...