Vad är det för alg, hur får jag bort den? Bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vollez
    • March 2007
    • 115

    Vad är det för alg, hur får jag bort den? Bild

    Den käkar upp mina växter och ser ut som fan. Vad är det för alg och hur får jag bort den?


  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Köp siamesiska algätare. Vilken alg det är vet jag inte.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Svårt att säga på den bilden. Är algen grön eller rödgrå? Jag tippar den är rödgrå? I så fall är det hjorthornsalg (staghorn), och det enda som äter den är som sagt siamesisk algätare.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Är det som Azur säger staghorn så kommer den att försvinna av sig själv efter ett tag. Man får ofta denna skitfula alg i nystartade akvarium.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          .. speciellt på växter som inte klarar sig under vatten

          Jag tror det är Oedogonium, http://ivanov.cekool.com/images/-pla...lgues/oedo.jpg

          Som med alla alger är det stabilitet som gäller för att få dom ledsna. Dvs man ska skippa rotbökande, filtertvättar, ruttnande växter och gödningsförändringar.

          Har man riktiga vattenväxter kan man fokusera på att få dom glada, och dom brukar trivas ungefär samtidigt som trådalger, men har man varierande vattenparametrar tar algerna över och växterna får aldrig tillräckligt fotfäste.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Vollez
            • March 2007
            • 115

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            .. speciellt på växter som inte klarar sig under vatten

            Jag tror det är Oedogonium, http://ivanov.cekool.com/images/-pla...lgues/oedo.jpg

            Som med alla alger är det stabilitet som gäller för att få dom ledsna. Dvs man ska skippa rotbökande, filtertvättar, ruttnande växter och gödningsförändringar.

            Har man riktiga vattenväxter kan man fokusera på att få dom glada, och dom brukar trivas ungefär samtidigt som trådalger, men har man varierande vattenparametrar tar algerna över och växterna får aldrig tillräckligt fotfäste.
            Det är precis den algen, jag har ju nyplanterade växter i karet. Antar att dom inte har rotat sig riktigt ännu. Den växer på växten som är på bilden jag länkade till och nån storbladad lila/grön växt som dom sa va lite svår. Växer även på en annan.....ja vad den nu kan heta. Så börjar det nu även komma på mitt gräs...

            Jag har inte rensat filtret eller liknande, har dock rätt nystartat akvarium så det hör väl till antar jag.

            Gäller fortfarande samma tips om att skaffa en siamesiska algätare?
            Har två stycken pleco?!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Oedogonium är ganska ljust grön, och ogrenad. Den växer på allt.
              Hjorthorn är grålila och kraftigt grenad. Växer _nästan_ uteslutande på växter.

              Oedogonium är standard-akvarie-alg-1A, den är extremt vanlig och praktiskt taget alla algätande djur äter den - räkor, otocinclus, ancistrus, snäckor...

              Vad menar du med pleco? Alla tänkbara sugmalar och ett gäng botia-släktingar kallas det, och inte alla äter alger...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Vollez
                Det är precis den algen, jag har ju nyplanterade växter i karet. Antar att dom inte har rotat sig riktigt ännu. Den växer på växten som är på bilden jag länkade till och nån storbladad lila/grön växt som dom sa va lite svår. Växer även på en annan.....ja vad den nu kan heta. Så börjar det nu även komma på mitt gräs...

                Jag har inte rensat filtret eller liknande, har dock rätt nystartat akvarium så det hör väl till antar jag.

                Gäller fortfarande samma tips om att skaffa en siamesiska algätare?
                Har två stycken pleco?!
                tycker inte du ska köpa siamesiska algätare endast för detta ändamål intensifiera istället vattenbytena och plocka bort lite alger och dem värst angripna bladen på detta sätt har jag kommit tillrätta med detta problem!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Vollez
                  • March 2007
                  • 115

                  #9
                  Nu slängde jag ut växterna som hade det på sig och klippte bort bladen som var angripna så mycket så bladen hade dött. Sen tänkte jagkolla om växten överlever om den bara har röttterna i vatten och bladen i luften. Antar algerna dör av det iaf....ett lite experiment. Dom står nu iaf i en kruka....kanske fel metod iom att fiskbajsen blir näring till endast ett fåtal växter nu i karet.

                  Köpte malarna på hornbach...och enda jag vet om dessa är att det står pleco på kvittot....lite trist. Dom är på dom algerna lite då och då...men mollyna verkar käka på dem lite oftare.

                  Ska man dra ner mycket på ljuset kanske? Eller om man bara använder ett rör ist för tre? kör belyst 12-22 på timer.

                  Ska ta och byta vatten i morgon med....hur gör ni förresten med vattenbyte. Ska man inte använda kallvatten igentligen för att slippa mässingrör osv?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Oedogonium är standard-akvarie-alg-1A, den är extremt vanlig och praktiskt taget alla algätande djur äter den - räkor, otocinclus, ancistrus, snäckor...
                    Coolt, det förklarar isåfall varför jag i ett pyttelowtech (IKEA-vas) blev av med dessa på några dagar efter att jag stoppat ner snäckor =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • mayday
                      • November 2005
                      • 2085

                      #11
                      lånar tråden lite.
                      Vilka snäcker skulle fungera med malawi vatten?
                      har lite problem med alger jag med
                      ______________________________________________

                      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                      Kommentar

                      • Vollez
                        • March 2007
                        • 115

                        #12
                        Ingen som har nån lösning på toffsalger? Har köpt siameser nu med. Märkte dock att algerna dör om dom är utan vatten en liten stund men ska man sanera hela karet då? Borde väl bara bli värre...
                        Nån borde ju ha haft samma problem och blivit av med dom?

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Ursprungligen postat av mayday
                          lånar tråden lite.
                          Vilka snäcker skulle fungera med malawi vatten?
                          har lite problem med alger jag med
                          zebrasnäckor
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            a
                            lgerna dör om dom är utan vatten en liten stund
                            Det tvivlar jag starkt på - helt klart så dör inte sporerna iaf. Sänker du vattenytan får toffsarna rejält med koldioxid en kort stund vilket brukar trigga en ganska fin tillväxt på dom.

                            Siameser är dock bra överlag för att förhindra nytillväxt på toffsalger. De gamla kommer försvinna allteftersom dom lever klart sin livscykel (hur lång kan den vara? 6 - 12 veckor?).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Vollez
                              • March 2007
                              • 115

                              #15
                              men den övdre delen av glaset dog algerna och blev bara grå små prickar till slut. Kanske hade flyt. Jag startade karet för kanske 2 månader sedan så....det kanske försvinner med tiden? Zebra snäckor skulle ju funkat om jag inte hade åtta botior.
                              Ska man minska ljuset? Eller tvärtom? Gödning? Fler växter?
                              Enligt min teori ska man väl ha bra ljus och många växter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...