Algproblem,nyuppstartat kar eller något fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Algproblem,nyuppstartat kar eller något fel?

    Tjena

    har ett kar som är relativt nystartat, ca 6-7 veckor.
    110 liters juwel med en extra pump från aquael.
    50 liter vatten tagit från de gammla karet samt rötter och att pumpen fick gå i de gammla karet 2 veckor innan flytt till de större.
    Även lite växter från de gammla karet.
    Byter ca 1/3 vatten varje vecka o tillsätter då även lite bakterier (dosering på flaskan=1 kork,jag tar 1/3 kork) o jag brukar rengöra rutorna med en svamp o de växter som jag tycker sett för jädriga ut har jag tagit upp o rengjort.
    Men nu är de så att jag inte enbart har gröna alger på rutor o rötter utan de verkar finnas lite toffs alger på växter o lite på rutorna med.
    Har 2 ancistrus malar som går i karet (1 ca 6 cm den andre något mindre) de tar inte ens allt de gröna så de får jag ju ta bort...
    Så därför undrar jag om jag gör något fel lr de är så här mycket alger i början trots att jag tagit gammalt vatten till mitt kar?
    har haft det tänt från kl 10- kl 21 men har från o med i morgon en "pause" kl 13-15.00 för att se om detta kan döda mina alger på något sätt?!
    De är ju inte snyggt,även fast de ger mat till malarna så.
    Funderar även på en (obs 1) siamesisk algätare,tycker att mer änn 1 blir för mycket i mitt kar då jag har guppy+massa yngel på G.
    Tror inte jag matar för mycket då all mat blir uppäten väldigt snabbt.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    ha lite is i magen det tar ett tag innan växterna kommer igång osv. så man får stå ut... men du ska helst inte dra upp växterna när du gör rent dem! gödning kan va nödvändigt om det är dålig tillväxt...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      ne de växer så de knakar,men algerna (typ toffs) är inte vackra o inte heller lätta att få bort.

      Kommentar

      • Universeum ntg
        • April 2004
        • 76

        #4
        Om du har akvariet tänt 11 timmar om dagen så kanske du belyser för länge. Testa att dra ned belysningstiden till 9 timmar istället.
        Det har jag och än så länge inga alger.

        Mvh
        "Real freedom is the outcome of intelligence"

        Kommentar

        Arbetssätt...