Hål i växter - sniglar eller fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

    Hål i växter - sniglar eller fiskar?

    Hejsan!

    Är det sniglar som orsakar denna skada på växter, där det blir hål i varierande storlek på växterna?


    När jag kommer hem från arbetet och kikar i akvariumet, så är nästan alltid ett eller två stora blad på ormbunkarna söndertuggade. Växterna ser fula ut, samtidigt som det blir ofräscht i vattnet då delar från bladen flyter fritt i akvariumet.
    Tycker dock inte att de få sniglar jag har i akvariumet ska kunna göra den skada på växter som nu sker.
    Kan problemet eventuellt istället bero på att jag matar fiskarna med för lite mat, och att de istället då tar tuggor från bladen?

    Har ett par av följande fiskar som möjliga kandidater i så fall:



    Är det sniglar som orsakar skadorna, eller är det någon av fiskarna som protesterar mot födan?

    //Brian
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Jag har hört att botior kan skada blad när dom är på snigeljakt.

    Kommentar

    • ivanelvis
      • February 2004
      • 408

      #3
      praktbotier är mästare på att sabba växter, men det brukar inte vara konsentrerat till ett ställe. det kanske har suttit något gott just där snigelägg eller rom vem vet...
      hemsida
      http://hem.bredband.net/b734176/

      Kommentar

      • 2bias
        • January 2007
        • 95

        #4
        mina Botia kubotai brukar smaska lite på bladen om man ger dom en kost med lite vegetabilskt innehåll

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          Helt klart botian.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Brian
            • January 2007
            • 53

            #6
            Tack för svaren!

            Ska göra ett försök med att flytta den ena eller båda botian(erna) till in dotters akvarium och se om det ger effekt.

            Hellre att jag har sniglar i akvariumet som jag får plocka bort, än att jag har "vingklippta" växter som ständigt gör akvariumet ofräscht.

            Mvh,
            Brian

            Kommentar

            • ivanelvis
              • February 2004
              • 408

              #7
              Ursprungligen postat av Brian
              Tack för svaren!

              Ska göra ett försök med att flytta den ena eller båda botian(erna) till in dotters akvarium och se om det ger effekt.

              Hellre att jag har sniglar i akvariumet som jag får plocka bort, än att jag har "vingklippta" växter som ständigt gör akvariumet ofräscht.

              Mvh,
              Brian
              sniglarna är bra för "ekosystemet" så ta inte bort dom!!!
              hemsida
              http://hem.bredband.net/b734176/

              Kommentar

              Arbetssätt...