Hjälp!! Hur ska jag ansa växterna innan de växer ifrån mig??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    Hjälp!! Hur ska jag ansa växterna innan de växer ifrån mig??

    Har ett litet problem. Mina tjockblad har på ca tre månader vuxit från 1 decimeter till ungefär fem decimeter... De har krökt sig eftersom att de har nått vattenytan och har börjat växa åt vänster eller höger... Borde jag kanske ansa dem? kan man bara klippa rakt av, eller finns det någon speciell metod?
    Sen så är de bladen högst upp på varje "ranka" väldigt röda. Vad beror det på? Mycket ljus??
    Skulle gärna vilja ha hjälp....Det ser väldigt lustigt ut...
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Stängelväxter kan du klippa rakt av och plantera toppskotten i botten om du vill. Växter med blad tar du bort de äldsta bladen.

    Kommentar

    • PetitJolie
      • September 2006
      • 362

      #3
      Okej, tack så mycket!
      /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

      Kommentar

      • Daniel_N
        • April 2006
        • 573

        #4
        Det röda beror på kvävebrist tror jag defdac sagt nångång, rätta mig gärna om jag har fel

        Kommentar

        • PetitJolie
          • September 2006
          • 362

          #5
          Jasså?! Göder med KNO3, KH2PO4 och NutriSImicro. Borde inte det räcka, eller behövs fler tillsatser?
          /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Om det är i topparna beror kvävebristen ofta på att växten växer snabbare än den hinner transportera kvävet...

            Kommentar

            • PetitJolie
              • September 2006
              • 362

              #7
              Aha, ok. Nu har jag iallafall ansat dem rejält, det var inte så mycket som var rött. Bara lite i toppen. Det var precis de bladen som var vid vattenytan bara...
              /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                De röda topparna beror på att de kommer närmare lampan. Jag får röda toppar på alla mina stängelväxter när de kommer upp närmare ljusrampen och har inga näringsbrister

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Skulle tippa på att göra en extra gödning med KNO3 i veckan. Ett annat alternativ är att dämpa ljuset. Men är det växter som skall bli röda så är nog allt som det skall. Jag har en växt och är rödbrun i ena karet och de jag har satt över i andra karet med lite mindre ljus i så blir topparna gröna.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • PetitJolie
                    • September 2006
                    • 362

                    #10
                    Matsvin: Den tanken slog mig oxå och verkar ändå vara det troligaste, men jag häller i en extra skvätt iallafall, kör ju ändå med extra KNO3 i det andra karet, så varför inte?
                    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Ursprungligen postat av PetitJolie
                      Matsvin: Den tanken slog mig oxå och verkar ändå vara det troligaste, men jag häller i en extra skvätt iallafall, kör ju ändå med extra KNO3 i det andra karet, så varför inte?
                      För att våra växter skall vara fina så får jag köra med trippel fulldospuls i veckan. Dag1, dag3 och dag5. Änd kör jag inte CO2... Växterna kan vara riktigt hungriga ibland.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • PetitJolie
                        • September 2006
                        • 362

                        #12
                        ja visst är dom! :P
                        Använder heller inte CO2. Men jag tkr det är lite dumt att det finns exakt rekomenderade doser på förpackningen. FÖr det beror ju på hur mkt växter man har.... Därför vet jag inte riktigt hur mycket jag ska ta...
                        /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Det är jättesvårt att ge en exakt dosering, för det beror ju litegranna på vad du har för växter och hur mycket. Om du tittar på mitt stora kar på hemsidan så ser du att det är ganska mycket växter. Det gäller att lära sig "Känna" sina växter och på så sätt se om det är brister på vissa näringsämnen. Men KNO3 är svår att överdosera, om jag fattat det rätt. Men det bästa är om man har bra balans på alla ämnen.
                          Senast redigerad av Pannecke; 10 March 2007, 21:16.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pannecke
                            Det ärjättesvårt att ge en exakt dosering, för det beror ju litegranna på vad du har för växter och hur mycket. Om du tittar på mitt stora kar på hemsidan så ser du att det är ganska mycket växter. Det gäller att lära sig "Känna" sina växter och på så sätt se om det är brister på vissa näringsämnen. Men KNO3 är svår att överdosera, om jag fattat det rätt. Men det bästa är om man har bra balans på alla ämnen.
                            Shit vilket akvarium ni har! Fantastiskt! Är det inget annat trolleri än näringen?

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Ursprungligen postat av me_trixie
                              Shit vilket akvarium ni har! Fantastiskt! Är det inget annat trolleri än näringen?
                              Nej det handlar bara om 0,44w/liter vatten och tre ggr fulldospuls i veckan. Men jag kör med en NutriSi blandning som skall likna tropica´s TMG och så KNO3 och KH2PO4.
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...