glödlampor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    glödlampor

    trivs växter med vanliga glödlampor som belysning ?
    / dtoppen /
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Inte särkilt bra, lågenergilampor är mycket bättre. Ett alternativ är speciella växtlampor.

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Jag har fått ett erbjudande om att köpa en ljusramp till ett litet kar men det är till för glödlampor, det är därför jag undrar.
      lågenergilampor har jag ju hört talas om men inte att det ska finnas speciella lampor för växter (om det inte är ljusrör förstås)
      / dtoppen /

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Jag har glödlampor till mitt 115 - liters, och de växter som verkar fixa det bäst är anubiorna och vattenpest.
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Till riktigt små kar skulle jag säga att skrivbordslampor med kompaktlysrör är en riktig höjdare. De brukar inte vara jättedyra heller.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Glödlampor i sig är inget problem. Problemet är att glödlampan ger så lite ljus i förhållande till effekten (det mästa blir värme). (men sätter du upp 20st 100W glödlampor över ett 45l kar så kan jag lova dig att det inte är ljuset som är den begränsande faktorn för växterna )
            Alternativet är att sätta upp i den "största" lågenergilampan du kan hitta som passar. Ljusmässigt kan du då få motsvarande 75-100W glölampsljus i en ramp som är avsädd för max 40W.
            Speciella växtlampor (när det gäller vanliga glödlampor) är ofta bara ett "filter" som tar bort gult ljus och släpper i genom rött och blått. Altså, är dom egentligen inte bättre än en vanlig lampa men kanske inte heller sämmre.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              enligt erfarenheter så ger glödlampor bätre växtfart än lågenergi
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Jag har lågenergilampor i ett 45-liters kar (eller naturligtvis ÖVER karet...!) och det växer lika bra där som i de andra karen.. Jag valde lågenergi framför vanliga glödlampor endast för att det inte skulle bli för varmt.
                Min zoon

                Kommentar

                • jackson
                  • September 2003
                  • 1242

                  #9
                  Ursprungligen postat av Healena
                  Jag har glödlampor till mitt 115 - liters, och de växter som verkar fixa det bäst är anubiorna och vattenpest.
                  Växter som inte kräver speciellt mycket ljus, helt enkelt.

                  Nackdelen med glödlampor är att större delen av energin (elektriciteten) som man skickar in blir till värme (kan bli stort problem på sommaren).
                  Då är lysrör mycket effektivare. Märks bland annat att det inte blir så varmt av dessa. Vill man vara extra varsam om elräkningen, så skall man använda lysrörsarmatur som inte använder glimtändare (elektronisk styrda). De använder ännu mycket mindre energi för samma mängd ljus.

                  Du behöver inte använda sk "växtlysrör". De är till för att växterna skall se fina ut, inte växa bra. Mycket lux per watt är bra. Daniel (Defdac) har skrivit en bra artikel om akvariumbelysning här: http://djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87

                  Om du tycker det är mycket teknik och matte, så hoppa till slutet av artikeln och leta upp de lysrör som har höga värden (Halogenlampor har låga 0,15 enheter, medans bra lysrör har runt 0,75 enheter, dvs ca 5 gånger bättre).

                  Kort: Från el-slöseri (mycket minus) till energisparare (mycket plus):
                  4 - Använd glödlampor.
                  0 Använd energilampor i glödlampsarmatur.
                  2 + Använd lysrörsarmatur med glimtändare
                  3 + Använd lysrörsarmatur utan glimtändare (elektonisk)

                  Ett extra + om man använder en reflektor eller matt vit färg i armaturens insida, oavsett innehåll. Gör att ljuset reflekteras bättre från alla sidor av ljusalstraren.

                  1 - om man använder metallfolie, det rostar på ett sätt som inte syns (aluminium).
                  Senast redigerad av jackson; 19 February 2007, 23:33.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nitra98
                    Jag har lågenergilampor i ett 45-liters kar (eller naturligtvis ÖVER karet...!) och det växer lika bra där som i de andra karen.. Jag valde lågenergi framför vanliga glödlampor endast för att det inte skulle bli för varmt.
                    Troligen är det så. Som heeke skrev, en lågenergilampa (kompakt lysrör) ger mer ljus för samma effekt glödlampa. Glödlampa ger mer värme än ljus.
                    Så jag skulle tro, utan att orkat kontrollera siffrorna, att 40W energilampa ger ljus motsvarande 100W lödlampa, men bara värme motsvarande en 40W glödlampa. Kolla på asken när ni köper lampan.
                    Så vill man göra elektriciteten till ljus eller värme?

                    Växterna vill ha mycket ljus, oavsett om det kommer från glödlampa, halogen, lysrör eller metallhalogen. (En mörk bäck har normalt mer ljus än vad vi har i starkt belysta akvarium, ta en ljusmätare och kontrollera. Ljus och färg är svårt)
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...