Hur ska växterna trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #16
    hur långt är lysröret då?
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • joad
      • August 2004
      • 242

      #17
      Du skriver att akvariet är nytt. Alla växter är inte som vattenpest eller hornsärv. En del växer helt enkelt långsamt, andra behöver tid innan de vaknar till. Mina vallisnerior tog nog åtminstone några månader på sig innan de första nya skotten tittade upp men nu får jag slänga överskott eller ge bort till andra någon gång emellanåt. Och då slarvar jag med min PMDD-gödning för att inte de stora vattenbytena ska gå för hårt åt mina fiskar.

      Sedan beror det förstås på vilken gödning du har, vilken typ av lysrör mm. Men jag tror att det första du behöver investera i är tålamod. Kan någon av proffsen här rekommendera en ok växtgödning som finns att få tag på i akvariebutiken på hörnet? Kikar man på profilen anar man att Amanda321 kanske inte har en egen inkomst och helt lätt kan beställa PMDD mm.

      Om det verkligen inte står någonting någonstans på lysröret kanske du ska fundera på att byta ut det. Att du har ett lysrör betyder inte automatiskt att ljuset lämpar sig för akvarieväxter. Det där är en hel vetenskap och hittar de tunga namnen här din tråd så kommer du att få en föreläsning i växtbiologi.
      130L
      För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #18
        De flesta lysrören i Zoobutiker är helt ok, för vanligt akvarium. Generellt kan man dock säga att sk växtlysrör skall undvikas om man vill få sina växter att växa så bra som möjligt. De är nämligen sämst. Men de ger bra färg på växtern.

        Sedan är det bara att ta fram måttband/tumstock/linjal och mäta längden. Då kan vi tala om för dig hur många watt som lysröret har. Har du köpt det begagnat, så är det bra om du köper nya vid tillfälle. Om man har flera lysrör skall man inte byta ut dem samtidigt, för då ökarman på ljusmänden häftigt i akvariumet, och alla häftiga förändringar kan ge algväxt. Nytt lysrör lyser nämligen starkare än gamla, men ögat kan sälla upptäcka skillnaden.
        Köp helst lysrör av samma typ som i akvariumbutiken, vanliga lysrör till takbelysning brukar vara av en annan, för akvarium sämre sort (håller längre, men lyser sämmre).

        Lämplig gödning att köpa i butik? Det är Tropical Master Growth(förkortas TMG). Man behöver INTE ren järngödning eller lerkulor att stoppa i gruset. Ger en HÖG risk att få alger, spelar inte någon roll vilka växter eller vad andra säger, även Zoobutikspersonal. Allt som finns i PMDD utom Kalium(K), Kväve(N) och Fosfor(P) (Bokstäverna är kemiska förkortningen på ämnena). Men i ett vanligt sällskapsakvarium så får man normat dessa gödningsämnen av fiskar och maten som man matar dem med.

        Var försiktig med slammet i bottengruset, låt det vara. Sug bara bort det som finns på ytan. Sug inte genom bottengruset för att göra det rent. "Geggan" där är bra för akvariumet och växterna. Inga storrengöringar av akvariumet mer än kanske var/varannat år. Bättre hålla vattenbytena med en-två veckors mellanrum, byt ca 1/3 till 1/2 av vattenvolymen varje gång, och gör med TMG efter vattenbytet. Gör rent filtren när de börjar pumpa dåligt, behöver normalt inte göra det oftare.

        Lycka till med akvariumet.
        __________________
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
        För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
        Senast redigerad av jackson; 28 February 2007, 02:03.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • 2bias
          • January 2007
          • 95

          #19
          lite surt att bli rekomenderad växtgödning och ett dyrt CO2 kit till en nybörjare som inte verkar allt för kunnig än, de enda man får göra är att vänta och se, tålamod och motgångar i början är nått som man får tampas med, men ju längre man lever så lär man sig nått nytt och tillslut får man harmoni i sitt akvarie med växter och fisk! med eller utan växtgöding och CO2-kit

          Kommentar

          • Amanda321
            • February 2007
            • 587

            #20
            jag har köpt växt näring redan
            30 L - 60 L - 150 L
            //Amanda

            Kommentar

            Arbetssätt...