Alger och algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Alger och algätare

    Vi har ett 180 L kar med två ancistrus, en pleco (jag vet att den blir stor), fyra siamesiska algätare och numera en otocinclus. Men de verkar ligga på latsidan, för vi har en del alger som stör mig.

    Lite tofsalger längs kanterna på några av växterna (inte jättemycket dock), men det som stör mer är andra alger som jag inte riktigt vet vad de kallas? Dels kommer det trådar som är ca 5 cm långa från vår hålsten, men det är bara ca 5 trådar så de stör ju inte så mycket. Men på de flesta av våra växter är det som en luddig matta, nästan som sammetsmatta. Algerna är gröna, de kommer även lite på framrutan och där är det nästan omöjligt att skrapa bort. Blir ett med glaset. De äldre delarna av växterna är nästan täckta med denna gröna matta. Vad är det för typ av alger och hur blir vi av med dem?
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Jag sitter i samma båt och mina malar har blivit så bekväma med att de får mat varje dag så de struntar nästan i algerna...BORTSKÄMDA men nu har jag chockat dom genom att bara mata högst varannan dag!! De måste helt enkelt käka äckliga alger! hehe...Så testa det får du se

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Börja plocka trådarna för hand nu innan dom får ordentligt fäste i akvariet för dessa kan vara ett h*lvete att bli av med
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • PsyM
        • April 2004
        • 283

        #4
        En annan fråga är hur länge ni har tänt?
        Akvariet behöver knappast vara tänt när ni är på jobb eller skola. Själv har jag bara tänt mellan 17-22 och det räcker alldeles utmärkt.

        Mindre ljus tid = mindre alger
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Du får skaffa dig några praktbarber.


          Även belysningstiden som PsyM säger påverkar, har man lite och inte så ljuskrävande växter eller inga växter alls finns det ingen anledning att blåsa på med ljus hela dagarna.

          Men Algproblemen beror nog till största delen på svajiga vattenvärden.

          Underdimensionerade filter, slarv med vattenbyten, övermatning är nog en trolig orsak i många fall
          Senast redigerad av albjohn; 11 February 2007, 09:23.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • rebecka_o
            • December 2006
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av Glenn
            Börja plocka trådarna för hand nu innan dom får ordentligt fäste i akvariet för dessa kan vara ett h*lvete att bli av med
            Okej, will do!

            Kommentar

            • rebecka_o
              • December 2006
              • 348

              #7
              Ursprungligen postat av PsyM
              En annan fråga är hur länge ni har tänt?
              Akvariet behöver knappast vara tänt när ni är på jobb eller skola. Själv har jag bara tänt mellan 17-22 och det räcker alldeles utmärkt.

              Mindre ljus tid = mindre alger
              Vi hade tänt 12 timmar tidigare, men för en vecka sedan minskade vi till 10 timmar. Men den senaste veckan har det snarare blivit mera alger... men det har ju såklart med något annat att göra.

              Men fem timmar bara... klarar växterna verkligen det? Vi har svärdsplantor, vattenpest, cabombor (som är de som verkar trivas bäst), ett par småväxter jag inte vet vad de heter och så en stor planta som har röd stam och smala blad som är röda på undersidan.

              Kommentar

              • rebecka_o
                • December 2006
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av albjohn
                Du får skaffa dig några praktbarber.


                Även belysningstiden som PsyM säger påverkar, har man lite och inte så ljuskrävande växter eller inga växter alls finns det ingen anledning att blåsa på med ljus hela dagarna.

                Men Algproblemen beror nog till största delen på svajiga vattenvärden.

                Underdimensionerade filter, slarv med vattenbyten, övermatning är nog en trolig orsak i många fall
                Vilka vattenvärden är det som påverkar det där med algtillväxten? Co2 har jag ingen aning om, tillsätter inget heller. Det vi regelbundet mätt är nitrit, nitrat, GH, KH och pH och de ligger alltid på samma nivå. Använder sticka som väl kanske inte är exakt men den brukar visa följande: nitrit 0, nitrat 20, GH drygt 75 (5.0), KH 120 (7.0), pH 7,2.

                Vi byter vatten 1 g/v och har nog hyfsad dimension på filtret för att vara ett innerfilter (juwel standard h).



                Däremot är jag lite osäker över det där med matningen. Vi ger flingmat så att de ska äta upp det inom en minut, men ibland kanske det går ett par-tre minuter också. Ca 1-2 ggr/dag. I princip varje kväll blir det också mygglarver till grodorna men det äts upp snabbt, alla i karet hjälps åt. Och så blir det kanske algtabletter ca varannan kväll.

                Men om man övermatar - stiger inte nitraten då? Eller kan det vara så att vi övermatar trots att nitraten ligger okej?

                Kommentar

                • hfh75
                  • April 2005
                  • 595

                  #9
                  Hur står akvariet? Direkt ljus från ett fönster påverkar också speciellt när solen lyser..
                  /Fredrik

                  -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Ja enl dom lärde är det svajiga amoniumhalter som framförallt triggar alger.
                    och det kan man få om matar för mycket eller har underdimenisionerat filter som inte kan ta hand om det.

                    Men jag ser att du har Juwelfiltret och det ska normalt räcka och desutom verkar du sköta vattenbytena bra och matar måttlig så vad detta beror är inte lätt att veta.

                    Vad jag ser är att du matar grodorna med mygglarver och då antar jag att det är frysta larver, sköljer du i så fall bort vattnet som dom är frysta i innan du stjälper ner det i karet ?

                    Om inte så kan det vattnet ev påverka vattenvärdena, men detta är en teori som jag har och ta det inte för en sanning men jag har av egen erfarenhet misstänkt detta när det gäller fryst mat och den simmiga vätskan dom är frysta i , det kanske är ett långskott men kanske värt att tänka på.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • rebecka_o
                      • December 2006
                      • 348

                      #11
                      Ursprungligen postat av hfh75
                      Hur står akvariet? Direkt ljus från ett fönster påverkar också speciellt när solen lyser..
                      Det har inget fönster som lyser direkt på. Däremot står det bredvid ett fönster, ca en meter ifrån. Men på den gaveln som vetter mot fönstret har vi som minst alger så jag tror inte det påverkar.

                      Kommentar

                      • PsyM
                        • April 2004
                        • 283

                        #12
                        Ursprungligen postat av rebecka_o
                        Vi hade tänt 12 timmar tidigare, men för en vecka sedan minskade vi till 10 timmar. Men den senaste veckan har det snarare blivit mera alger... men det har ju såklart med något annat att göra.

                        Men fem timmar bara... klarar växterna verkligen det? Vi har svärdsplantor, vattenpest, cabombor (som är de som verkar trivas bäst), ett par småväxter jag inte vet vad de heter och så en stor planta som har röd stam och smala blad som är röda på undersidan.
                        Nja har du mycket växter så är 5 timmar kanske i minsta laget. men 7-8 timmars ljus bör räcka. Har du ett renondlat växtkar så krävs det säkert mer lyse.
                        Jag har både Anubias och cryptocoryne usteriana i mitt kar och 5 timmars lyse från lysrören funkar bra och det blir inte mycket alger. Sen kommer det ju in solljus under dagen så akvariet är ju inte bäckmörkt under de timmar jag inte har lysrören på.
                        Min Zoon
                        Mitt 900 liters

                        Kommentar

                        • rebecka_o
                          • December 2006
                          • 348

                          #13
                          Ursprungligen postat av albjohn
                          Vad jag ser är att du matar grodorna med mygglarver och då antar jag att det är frysta larver, sköljer du i så fall bort vattnet som dom är frysta i innan du stjälper ner det i karet ?

                          Om inte så kan det vattnet ev påverka vattenvärdena, men detta är en teori som jag har och ta det inte för en sanning men jag har av egen erfarenhet misstänkt detta när det gäller fryst mat och den simmiga vätskan dom är frysta i , det kanske är ett långskott men kanske värt att tänka på.
                          Nej, jag brukar inte skölja. Har tyckt det är så himla bra att de är frysta för då kan jag lägga dem på botten så inte allt sprids runt i karet utan det ligger liksom samlat i en enda stor hög som grodorna äter upp i ett nafs. Känns som jag förorenat karet så lite som möjligt. Men vem vet om det är en av orsakerna till problemen...

                          Hur blir det om man sköljer dem innan? Då tinar alltsammans och så sprids väl larverna ut i vattnet sen?

                          Kommentar

                          • rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

                            #14
                            Ursprungligen postat av PsyM
                            Nja har du mycket växter så är 5 timmar kanske i minsta laget. men 7-8 timmars ljus bör räcka. Har du ett renondlat växtkar så krävs det säkert mer lyse.
                            Jag har både Anubias och cryptocoryne usteriana i mitt kar och 5 timmars lyse från lysrören funkar bra och det blir inte mycket alger. Sen kommer det ju in solljus under dagen så akvariet är ju inte bäckmörkt under de timmar jag inte har lysrören på.
                            Okej, minskar lite till... provar med åtta timmar.

                            Kommentar

                            • albjohn
                              • March 2006
                              • 1179

                              #15
                              Dom sprids om du tinar dom och det är ju kanske en nackdel för grodorna men fiskarna har nog inget emot det.

                              Jag tinar numera i en liten kopp med en skvätt vatten i och därefter slår jag det i en liten sil och sköljer lätt så det simmiga vattnet försvinner, men som sagt är detta bara en teori så ta det även så.

                              Nu har jag ganska nyligt börjat skölja efter att jag börjat misstänka detta i ett av mina kar där jag haft problem med både cyano och trådalger och eftersom mina andra kar går relativt problemfritt så återstod bara frysmaten eftersom dom sköts på liknande sätt.

                              Så tiden får väl utvisa om min teori stämmer men man ska ju prova sig fram.

                              Men det skulle onekligen vara intresssant att veta vad sörjan/vattnet i frysmaten innehåller.
                              Mvh Leif

                              Kommentar

                              Arbetssätt...