växter bubblar inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #16
    oki skulle kanske förklara med att växterna växer så det knakar med och de bubblar från dem. gjorde de redan innan så men ljuset verkar nå längre ner i tanken och ge mer ljus sen om det är spektrum eller inte vet jag inte men jag vet att det fungera med speglar iaf, efter som att jag har redan provat högblank aluminium refloktor..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Ja men du ser bara det synliga ljuset växter tar upp ett större spektrum. Speglar reflekterar främst det synliga ljuset.
      Det är sant att växterna på olika sätt utnyttjar ljus som vi människor inte ser, men fotosyntesen jobbar inom 400-700 nm (PAR) - som speglar reflekterar.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #18
        Ursprungligen postat av woodo
        har haft igång mitt akvarium i ca 2 veckor, 300l, men mina växter har inte börjat växa något överhuvudtaget. jag använder växtgödningsmedel osv... vad kan vara fel? köpte nya lysrör idag för att se om det var problemet köpte ett floraglow o ett aquaglow, 120cm.
        Jag föreslår att du söker lite i forumet på:
        "PMDD"
        "Co2"
        "Lowtech"
        "Hightech"
        här finns massor att läsa om olika varianter av växtakvarier och hur man får växterna att trivas.
        Sedan får man fundera på vad man vill med sina växter.
        Vill man ha bubblande växter?
        Vill man svårare växter?
        Räcker det med välmående lite lättare växter?
        Vill jag ha minimal skötsel vad gäller vattenbyte osv osv.

        Hur mycket ljus och vad för näring och hur mycket näring hänger mycket på att man vet vad man vill med sin burk.
        När man vet vart man vill gå så är det lättare att ställa frågor och få bra svar.
        Lycka till!!
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • woodo
          • January 2007
          • 605

          #19
          Maria jo det är sant men vill kunna så mycket som möjligt, lägger ner flera timmar per dag på att mitt kar ska fungera, även fått samtliga växter att bubbla o må bra nu tack för eran hjälp!
          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #20
            Vad kul! Vilka åtgärder har du gjort?
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            Arbetssätt...