Syrebubblor från rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #16
    Fånga upp gasen i ett provrör och gös syretestet.
    (För er som inte kommer ihåg biologin ifrån högstadiet, så är det när man för in en glödande trästicka i gasen, så flammar den upp om det är hög syrehalt/rent syre).
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Hmm, om det är metangas borde det väl bli en liknande effekt?
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Eftersom gasen kommer i en strid ström från växten måste det innebära att växten producerar gasen. Den enda gas som växter producerar är O2. V.S.B
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • UffeS
          • January 2007
          • 59

          #19
          Ursprungligen postat av Piscator
          Hmm, om det är metangas borde det väl bli en liknande effekt?
          vem vet, kanske metangasen beror på att firrarna på bottnen just käkat ärtsoppa, knäckebröd o surmjölk
          Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #20
            Ett gäng döda siamesiska sandsnäckor i gruset.. Eller en död khuli. Jag menade närmast vad det gäller effekten att få en glödande trästicka att flamma upp. Fast det borde räcka med att sätta näsan över provröret för att få reda på om det är metan
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #21
              Ursprungligen postat av Piscator
              Ett gäng döda siamesiska sandsnäckor i gruset.. Eller en död khuli. Jag menade närmast vad det gäller effekten att få en glödande trästicka att flamma upp. Fast det borde räcka med att sätta näsan över provröret för att få reda på om det är metan
              Japp. Och om luktfritt, prova med den glödande stickan. Praktisk kemi. Fungerat i 100-tals år
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              Arbetssätt...