Syrebubblor från rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Syrebubblor från rötter

    Bubblandet från växternas rötter börjar 2 timmar efter att lyset går igång. Bubblandet från bladen dröjer däremot ytterligar 1-2 timmar. Hur kommer detta sig? Är det fotosyntesen från bladen som trycker ner syret till rötterna`?
  • UffeS
    • January 2007
    • 59

    #2
    Jag har märkt samma fenomen med mina växter då det finns tillräckligt med koldioksid i vattnet... då koldioksid halten är lägre så brukar det inte bubbla. Jag har nämligen koldioksid inmatning i min balja.
    Har antagit det är fotosyntesen som förorsakar det, gasen i bubblorna borde väl då va syre
    Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Det konstiga är, tycker jag, att det börjar bubbla snabbare från rötterna än från bladen.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det är möjligt att rothår enklare bildar ett stillastånde prandtl-lager som snabbare blir syremättat runt rötterna.

        Intressant fenomen, det har jag själv aldrig sett. Växterna trycker ner syre i jorden för att skapa en miljö som främjar reducering och mineralisering. Vore intressant om det är beroende på bottenmiljön, typ om växten trycker ner mer syre i rötter om dom är rotade i något syrefattigt substrat *shrug*.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Lade också märke till detta fenomen efter det senaste vattenbytet, bubblorna kom tillsynes ur gruset (men bara på ett ställe). Tror att växten är en Cryptocoryne art, men har egentligen alltid undrat vad den heter...

          Gruset är samma grus som du defdac en gång hade i ditt 310 liters.. Jag har dock grundat med kaktusjord.
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja bubblor från gruset får jag med titt som tätt, speciellt om man kör jordbotten den första tiden. Det fångas en hel del luft där när man skapar bottnen och det extra syret från rötterna gör att gruset "rapar" lite då och då gissar jag.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Piscator
              • August 2006
              • 735

              #7
              Nej tusan, inte den sortens bubblor! Jag menar en tunn strimma bubblor som steg i minst 2 timmar, av samma slag som avges från bladen.
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Oj, det har jag aldrig sett från bottnen =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • bubbis
                  • February 2003
                  • 425

                  #9
                  Botten består av vanlig engelsk sjösten 2-3 mm, så det är väl lätt för bubblorna att tränga upp genom gruset.

                  Jag har samma fenomen som du priscator dvs att 2 timmar efter att lyset går igång så kommer tunna strimmor av bubblor från rötterna. Bubblandet fortsätter ända tills lyset släcks. Det verkar skilja sig från olika växter. Echinodorus sp. "Ozelot" är makalös att bubbla från rötterna. Det är hos dessa som det bubblar överlägset mest, men även Echinodorus bleheri kan bubbla från rötterna om än mycket mindre. Däremot så kommer det inget rotbubbel från vallisnerierna eller egeriorna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Av en händelse så brukar ju Echinodorus även kallas "rotätare", dvs att dom anses må extra bra av bottengödning.

                    Hur det än är med det så låter det som att man inte direkt riskerar syrefattig botten med Echinodorus 8) Det borde även betyda att man får kalasnitrifikation från bottnen med mycket Echinodorus.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • bubbis
                      • February 2003
                      • 425

                      #11
                      Jo, det borde ju stämma. Man kanske ska börja med lite bottengödning i alla fall, men eftersom de bubblar som de gör borde de nog få tillräckligt med näring i från bladen.

                      Kommentar

                      • UffeS
                        • January 2007
                        • 59

                        #12
                        det beror förstås på växterna man har, vissa tar näringen via rötterna och andra igen via bladen... själv kör jag med bottegödning i form av tabletter som tycks funka bra till synes
                        Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          issa tar näringen via rötterna och andra igen via bladen.
                          Nej dom tar med båda alltid. Förhållandet är ungefär 30/70 mellan rot/blad-upptag.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • UffeS
                            • January 2007
                            • 59

                            #14
                            tack defdac, det visste jag inte
                            Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                            Kommentar

                            • Oscar Cederqvist
                              • November 2002
                              • 6546

                              #15
                              Jag får också bubblur under min sessiliflora, ett problem då plantan oftast lossnar.
                              Oscar Cederqvist

                              Kommentar

                              Arbetssätt...