Vilken sorts bottennäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Vilken sorts bottennäring?

    I ett av mina akvarier (SA) är det fortfarande inte många växter som trivs. Nu hoppas jag att Equilibrium kan hjälpa så jag kan skaffa vallisneria igen. Men jag funderar även på att skaffa nån form av bottennäring som jag kan peta ner i sanden vid vallisnerians rötter.

    Lerkulor tror jag inte på. Har för mig att det blir trådalgodling av det. Någon som vet nån bra bottennäring?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    i mina akvarium som jag har/har haft har jag inte använt någon extra näring till växterna men nåt som jag har kommit på är att det tar väldigt lång tid innan växterna blir fina och överlever. många månader.

    i mitt 160l har ajag en del växter, och nu växer det MASSOR och håller på att ta över hela karet. kommer nya skott o sticklingar hela tiden på alla växter.. kul o se faktsikt att man inte behöver massa extra näring för att man ska få växterna att växa o må bra.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag tycker det é viktigare med ett väl inkörd botten än vad du har stoppat I själva botten, men om du insisterar på någon gödning så finns det säckar man kan ha i som inte är lera, utan mer lite blandad sand. HB. bör ha den billigaste..
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av andreassofus
        i mina akvarium som jag har/har haft har jag inte använt någon extra näring till växterna men nåt som jag har kommit på är att det tar väldigt lång tid innan växterna blir fina och överlever. många månader.
        Det är det som är det märkliga. I endlersakvariet som bara har varit igång i några få månader växer det så det knakar. Även i Asien-karet har växterna (utom hygrophilan) trivits ganska bra redan från början. Men just SA-akvariet är det som har varit igång längst. Visserligen startade jag om den, men det är bra många månader sen nu.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • UffeS
          • January 2007
          • 59

          #5
          Beror ju på vilka slags växter man har i baljan, ifall dom är sådana som upptar näringen bara via rötterna. Då är det på sin plats med bottentabletter. Själv har jag kört med Jungle Plant Food Tabs som har funkat bra.
          Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Jag funderar också att ha något till mina svärdplantor för de trivs inte riktigt. Om man ser hur Benas växte med fet botten + pmdd och co2 så blir man ju grön av avundsjuka...
            Jag har bara pmdd och co2... så de vill nog ha något i botten också..
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Problemet med bottengödning är att man inte vet vad som är i den och hur länge den kommer verka och vad som händer när man rotar upp växter.

              Bottengödningen UffeS tipsar om innehåller inget kväve eller fosfor, vilket är två ämnen som brukar ha stor effekt på tillväxt på större växter som behöver oerhörda mängder näring - tex svärdsplantor.

              Man brukar säga att växterna tar upp 30% av näringen via rötterna och 70% via bladen.

              Fördelen med att ta upp näring direkt i bladen är att växten slipper transportera näringen dit den ska och att den slipper söka näring genom att göra ett allt större rotsystem.

              Gödda "feta" bottnar håller bara några månader med glada stora svärdsplantsrotsystem, och då gäller det att börja göda hårt med PMDD för att hålla jämna steg med dom.

              Fördelen med en jordbotten är inte som någon slags näringsdepå utan som ett tillhåll för mineraliseringsbakterier som mineraliserar tillbaks organsiskt material (fiskskit, fiskmat, döda växtdelar) till ickeorganiska näringsämnen (PMDD).

              Batski, vill du inte riva bottnen och skapa en jordbotten kan du vispa ihop jord med vatten och lite PMDD och frysa in slurryn som "jordiskuber" som du kan trycka ner på strategiska ställen..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Jag tänker, tänker... kan visa bild på mina svärdsplantor men akvariet har inte vaknat ännu Mina vattenspikblad växer så det knakar minst ett blad per dygn... så de trivs i allafall..
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Problemet med bottengödning är att man inte vet vad som är i den och hur länge den kommer verka och vad som händer när man rotar upp växter.

                  Batski, vill du inte riva bottnen och skapa en jordbotten kan du vispa ihop jord med vatten och lite PMDD och frysa in slurryn som "jordiskuber" som du kan trycka ner på strategiska ställen..
                  jag vet vad som händer när man rotar upp plantor... man har jord i hela tanken
                  min tanke med jordbottnen jag har var att rötterna verkar trivs. har inte tänkt på det som näring eftersom jag körde näringsfattig jord. var mest för rötterna och för att hålla en bakteriekultur.

                  att frysa in kuber var lätt dagens tips!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Batski, vill du inte riva bottnen och skapa en jordbotten kan du vispa ihop jord med vatten och lite PMDD och frysa in slurryn som "jordiskuber" som du kan trycka ner på strategiska ställen..
                    Kanske har jag lite för lite torv under jorden... Men det där med jordiskuber, får inte växterna en temp-shock då?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      så här ser mins svärdsplantor ut.... inte kul alls...
                      Bifogade filer
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        får inte växterna en temp-shock då?
                        Jag har inte testat själv så jag kan inte svära på det, jag fick tipset av Tom Barr som har oändligt mycket mer erfarenhet än mig. Jag litar på honom att det inte skapar någon skada.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • solbacka
                          • January 2004
                          • 3952

                          #13
                          Kan man ta plantjord? Hur mycket pmdd?
                          350l Diskus 275l SA växt
                          100l tanganynika
                          Min dagbok Mina bilder
                          Min alldeles egna zoon

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av solbacka
                            Kan man ta plantjord? Hur mycket pmdd?
                            Jag har pratat med en som kör med plantjord, men jag är lite skeptisk till alla kemikalier. Är det inte bättre med ekologisk plantjord?

                            solbacka: jag tycker dina svärdsplantor ser fina ut på bilderna...
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Whizzer
                              • May 2005
                              • 498

                              #15
                              Tyckte oxå att det såg ut som fina svärdsplantor.. värre är det med mina som börjar vittra sönder.. förmodligen pga malarna.. eller näring.. eller nåt..
                              Whizzer
                              http://ninavarblane.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...