akvarieväxter som inte alls är till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Affärerna är ju självklart inte skyldiga att ge någon info om växterna (lika lite som en blomsterhandel är) men jag tycker ändå att det är bra service om affärerna även kan ha växtinfo tillgänglig. Då handlar det självklart inte bara om sådan info som att vissa växter inte kommer att överleva dränkta i akvarier, utan t.ex. även om sådant som om de är snabbväxande (bra i starten för att motverka alger), om de kräver mycket starkt ljus, om de kräver CO2 etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Affärerna är ju självklart inte skyldiga att ge någon info om växterna (lika lite som en blomsterhandel är) men jag tycker ändå att det är bra service om affärerna även kan ha växtinfo tillgänglig. Då handlar det självklart inte bara om sådan info som att vissa växter inte kommer att överleva dränkta i akvarier, utan t.ex. även om sådant som om de är snabbväxande (bra i starten för att motverka alger), om de kräver mycket starkt ljus, om de kräver CO2 etc.
      Precis vad jag menar! Som det är på många affärer idag så mörkar man istället, bl.a. genom att presentera sumpväxter i vattenfyllda akvarium.

      Jag som kund vill gärna ha ett val. Vill jag ha en sumpväxt som håller sig fin i tre till åtta veckor för att sedan dö eller vill jag ha en vattenväxt som kan bli ful efter tre dagar men å andra sidan kanske är snygg i flera år? Jag vet vilken växt jag skulle ha valt men jag vill inte förvägra vare sig butiker, deras kunder eller ägare av sumpterrarier att göra andra val. Men får jag bra information så har jag själv gjort valet även om det blev fel och till en sådan butik kommer jag gärna tillbaka, dessutom betalar jag gärna lite mer för bra service.
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      Arbetssätt...