mina växter ruttnar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itch
    • November 2006
    • 48

    mina växter ruttnar !

    Alltså, har precis startat upp mitt första akvarium men har stöt på problem


    Jo, mina växter har börjat att bli hängiga och börjar få bruna "vissna" blad, och en har svart/bruna fläckar på sig.
    Vilken slags växter jag har vet jag inte.
    Köpte 4 sorter för ett tag sen.
    2 av dom delade ja upp i 4 mindre.
    Nån som vet vad ja kan ha råkat ut får ?, har hält i växtmedeln som ja fick med mitt akvarium paket.
    Men har dock inte lagt gödning under grusen, bör man göra det ? har sett akvarium där dom inte gjorde det, men växterna håller sig friska ändå ..

    Tack på förhand
  • PetitJolie
    • September 2006
    • 362

    #2
    Ursprungligen postat av Itch
    Alltså, har precis startat upp mitt första akvarium men har stöt på problem


    Jo, mina växter har börjat att bli hängiga och börjar få bruna "vissna" blad, och en har svart/bruna fläckar på sig.
    Vilken slags växter jag har vet jag inte.
    Köpte 4 sorter för ett tag sen.
    2 av dom delade ja upp i 4 mindre.
    Nån som vet vad ja kan ha råkat ut får ?, har hält i växtmedeln som ja fick med mitt akvarium paket.
    Men har dock inte lagt gödning under grusen, bör man göra det ? har sett akvarium där dom inte gjorde det, men växterna håller sig friska ändå ..

    Tack på förhand

    Hellu! Dina växter saknar vissa näringsämnen som de behöver. Råkar alltid ut för problemet i nystartat.
    Om du vill hjälpa dina växter på traven så kan du beställa PMDD från www.PMDD.se
    De innehåller allt dina växter behöver...
    /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det kan också vara så att dina växter inte är vattenväxter utan sumpväxter. Dom brukar ruttna efter ett tag. Har du några bilder?

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Itch
        Vilken slags växter jag har vet jag inte.
        Köpte 4 sorter för ett tag sen.
        Det är alltid bra att ta reda på vilka växter (och fiskar!) man skaffar, helst innan man skaffar dem. En del växter är nämligen väldigt svåra, andra ganska lätta. Själv satsar jag bara på relativt lätta växter. Om du går till "Akvarieväxter - artbeskrivningar" kan du läsa om en hel del olika växter.

        Sen är det vanligt att växter inte trivs i nystartade akvarier pga näringsbrist. När jag startade upp mitt första akvarium hade jag inte heller nån näring under sanden, vilket jag ångrade sen. Nu när jag startar upp akvarier har jag alltid lite rentorv (som jag har kokat först) blandad med lite växtnäring. Det gör det mycket lättare för det hela att komma igång tidigare.

        Med tiden kommer även din botten att innehålla näring, men nu i början får du nog köra med PMDD som PetitJolie har skrivit. Bästa och billigaste akvarieväxtnäringen på marknaden
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Piscator
          • August 2006
          • 735

          #5
          Hej, Itch!
          Att ha "gröna fingrar" antar jag du har hört talas om. De som har den egenskapen har egentligen en väldigt god kunskap om sina krukväxter. Jag har inga gröna fingrar, men jag försöker sedan en tid tillbaka skaffa mig blöta fingrar eller vad det borde heta vad det gäller vattenväxter.

          Som du sett av svaren här ovan så finns det flera skäl till att växterna inte trivs. Ett skäl som ännu inte nämnts är ljuset, många växter kräver mycket ljus och dessutom rätt sorts ljus från vissa lysrör för att trivas.

          Det är en hel vetenskap att få växterna att grönska, men ge inte upp!
          Hälsningar, Tomas!
          "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

          Kommentar

          • Itch
            • November 2006
            • 48

            #6
            Tack för alla tips och råd
            Sumpväxter kan det nog inte vara, för när ja köpte växterna så frågade jag säljaren i affären om vilka växter som va bra att starta med, han pekade ut 1-2 som va bra som jag då köpte, men dom har som alla andra växter typ börjat ruttna.
            Men hoppas på att det är så med näringen nu när det är nystartat, en positiv sak är att det har börjat växa upp nya växter från dom gammla, och dom ser fräscha ut , så antagligen kommer dom som ja köpte dö, men det kommer nya från dom.
            Men ska se om man kan köpa det
            PMDD som ni nämde. Men har redan hält i näring som ja fick med akvariumet när ja köpte det, men kanske skulle hällt i med =/ . aja tack för hjälpen

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Hmm, cryptocoryner brukar går ner sig reellt efter en miljöombyte men de får snart nya blad. Kan det vara såna du har? Försök leta efter dina växter under "Akvarieväxter - artbeskrivningar".
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av Itch
                Tack för alla tips och råd
                Sumpväxter kan det nog inte vara, för när ja köpte växterna så frågade jag säljaren i affären om vilka växter som va bra att starta med, han pekade ut 1-2 som va bra som jag då köpte, men dom har som alla andra växter typ börjat ruttna.
                Det är en gräsväxt som säljs som akvarieväxt hos många akvariehandlare och som jag själv köpte ett helt gäng av eftersom försäljaren sa att dom var enkla. Alla dog efter ca 1 månad; det var en sumpväxt.
                Man kan tyvärr inte alltid lita på folk i butiken, man får ta redan på information själv om vilka växter man vill/kan ha i sitt kar.
                Räkbiten


                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  Det är en gräsväxt som säljs som akvarieväxt hos många akvariehandlare och som jag själv köpte ett helt gäng av eftersom försäljaren sa att dom var enkla. Alla dog efter ca 1 månad; det var en sumpväxt.
                  Man kan tyvärr inte alltid lita på folk i butiken, man får ta redan på information själv om vilka växter man vill/kan ha i sitt kar.
                  Var det möjligen Ciklidgräs? För just det har jag hört fler som råkat ut för.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Annaica
                    Man kan tyvärr inte alltid lita på folk i butiken, man får ta redan på information själv om vilka växter man vill/kan ha i sitt kar.
                    Just det här är väldigt viktigt att komma ihåg. Inte minst när man ska skaffa fiskar. Det är faktiskt många som har fått helt felaktig information i butiken, ibland med katastrofala konsekvenser. Butiker vill sälja och inte sällan säger de det de tror att kunden vill höra. Tyvärr!

                    Så läs på innan du skaffar fiskarna!
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Pheter
                      • October 2006
                      • 76

                      #11
                      Kanske en dum fråga, men - du vet att du ska ta ut dom ur "krukan" de sitter i när du köper dem?

                      Det kan ju också vara viktigt att du planterar växterna på rätt sätt. En sort jag har började se vissen ut när jag hade planterat dem för tätt.

                      Kommentar

                      • Itch
                        • November 2006
                        • 48

                        #12
                        Tack för alla svara jag får, Tack ..
                        Men har kollar nu lite på växterna under "Akvarieväxter - artbeskrivningar"och har faktisk hittat nårra av växterna jag har.
                        Den ena är Vattenpest, och den andra är jag lite osäker på men tror det är en Anubias, men på bilden på hemsidan ser bladen mer ovana ut, mina är lite mer spetsiga längst ut på bladet.
                        Men dom andra två växterna hittar jag inte =(. Har fotat dom från akvariumet, men tror inte jag kan lägga upp dom =(, får se om ja kan länka till dom kanske.
                        Sen så sade min bror att det var alger jag fått, och det kan kanske stämma. Men växterna ser ganska hängiga ut så tvekar på om det verkligen är det. Sen har jag med tänkt på att om jag kanske har för grov grus om det kan vara att växterna inte kan växa så bra, rötterna då, och så att ja kanske har för lite grus med på bottnen. Tror grusen ligger på 4-8 mm, om jag minns rätt.
                        Och det med att försäljaren inte visste vad han snackade om, var det nog inte, han visste vad han snackade om Det var i en akvarie affär ja köpte växterna i och han typ allt om akvarium osv, frågade honom bara om han kunde rekomendare nårra växter som va bra. Slutade med att han stog och babblade i kanske 30 minuter om olika saker man skulle göra och vad som var bra och att han hade flera akvarium själv där hemma Men som sagt har bilder på dom , men verkar ju som jag sade innan att ja inte kan lägga upp dom här så ni kan se dom ..

                        Kommentar

                        • PetitJolie
                          • September 2006
                          • 362

                          #13
                          du kan länka dem på www.tinypic.com
                          /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                          Kommentar

                          • Itch
                            • November 2006
                            • 48

                            #14


                            Förhoppningsvis funkar länkarna, ser lite konstigt ut på bilderna har inte fixan ett bra bakgrund än ..
                            "Kanske en dum fråga, men - du vet att du ska ta ut dom ur "krukan" de sitter i när du köper dem?" Ja jag tog ut dom ur krukan: )

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Ursprungligen postat av Itch


                              Förhoppningsvis funkar länkarna, ser lite konstigt ut på bilderna har inte fixan ett bra bakgrund än ..
                              "Kanske en dum fråga, men - du vet att du ska ta ut dom ur "krukan" de sitter i när du köper dem?" Ja jag tog ut dom ur krukan: )
                              Jag ser Vattenpest, Anubias med helrotstocken under substrat lyft upp den lite så stocken kan andas, och ngn typ av Hygrofila..
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...