Ska man byta alla växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Ska man byta alla växter?

    Jag har ett 220 liters akvarium som rullar men det är rätt mycket svarta tofsar på växternas blad. Jag har regelbundet plockat bort blad som haft mycket på sig, men tillväxten av svarta tofsar har fortsatt. Nu har jag köpt ett begagnat 375 liters akvarium och undrar om det är bättre att köpa nya växter i stället för att flytta de jag har. Det blir ju dyrt...
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Annars kanske några siamesiska algätare kan hjälpa dig hålla dom borta. Jag testade det. De befintliga tofsarna tog jag bort, sedan klarade siameserna att rensa lla nya som kom.

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      skaffa istället fler växter. anledningen till att det blir mycket alger är att det helt enkelt finns ett överflöd av näring i vattnet; växterna kan itne ta åt sig allt för dom är för få. Skaffar du då fler växter så kan de lättare få övertaget om näringen i karet och algerna kommer minska.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        skaffa istället fler växter. anledningen till att det blir mycket alger är att det helt enkelt finns ett överflöd av näring i vattnet; växterna kan itne ta åt sig allt för dom är för få. Skaffar du då fler växter så kan de lättare få övertaget om näringen i karet och algerna kommer minska.
        Då är det ju konstigt att mina tofsar försvann helt när jag började använda PMDD, d v s tillsatte mer näring så att mina växter mådde bra och på så sätt kunde konkurrera ut algerna.
        Alger klarar betydligt lägre näringsnivåer än vad växterna gör.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • annehult
          • January 2006
          • 149

          #5
          Hej!

          Tror inte att det var tofsalger på dina bilder (som trivs med t.ex. stora vattenbyten varje vecka), utan alger som konkurreras ut när växterna sätter fart. Du verkar ju ha ganska mycket växter så du kan ju testa med att tillsätta PMDD under några veckor och se om du får någon förändring.
          Jag tror inte att du kan få så mycket näring i vattnet att växterna lämnar överskottet till algerna, tvärtom, ju mer dom växer och blir större desto mer förbrukar dom.

          Lycka till!

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Jag göder redan med PMDD, men har inte sett någon speciell skillnad i tillväxt när jag gör detta. Just nu ligger jag lågt med PMDD för att se skillnaden. Jag ska snart flytta(hushållet alltså) och då också byta till det större akvariet jag köpt. I det akvariet har jag tänkt börja göda med PMDD igen. Jag ska köpa fler växter också. Så ni rekommenderar att jag flyttar över växterna?
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ja, behåll växterna, men ta bort dom blad som är värst drabbade, börja med PMDD direkt när du startar upp på nytt. Lycka till!!
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • gudsson
                • July 2006
                • 342

                #8
                Tack!
                375 L sydamerikaliknande
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                Kommentar

                • annehult
                  • January 2006
                  • 149

                  #9
                  Jepp instämmer, och snåla inte på PMDD:n för receptet än klart i underkant.
                  Kanske därför du inte sett någon ökad tillväxt?

                  Kommentar

                  • gudsson
                    • July 2006
                    • 342

                    #10
                    ja det kanske. Jag har snålat och kört mindre än receptet för jag tänkte att det säkert var i överkant! =)
                    375 L sydamerikaliknande
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                    Kommentar

                    • annehult
                      • January 2006
                      • 149

                      #11
                      Ok, inte för att jag är någon växtexpert men om jag går på egen erfarenhet så har jag upplevt det som värre att snålgöda än övergöda med PMDD.
                      Det brukar synas som lite alger här och där om man ligger för lågt med doseringen och om man ökar på försvinner dom efter några dagar.

                      Men, det är ju i mina akvarier, kanske inte går att säga generellt?

                      Kommentar

                      • gudsson
                        • July 2006
                        • 342

                        #12
                        kanske inte, men det är trots allt värt ett försök!
                        375 L sydamerikaliknande
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                          Då är det ju konstigt att mina tofsar försvann helt när jag började använda PMDD, d v s tillsatte mer näring så att mina växter mådde bra och på så sätt kunde konkurrera ut algerna.
                          Alger klarar betydligt lägre näringsnivåer än vad växterna gör.
                          Är ingen expert men det är en grej som jag läste i en akvariebok. Den var iofs gammal så det är ju inte omöjligt att det är fel ^^
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annaica
                            Är ingen expert men det är en grej som jag läste i en akvariebok. Den var iofs gammal så det är ju inte omöjligt att det är fel ^^
                            Jag tycker du har helt rätt! att öka växtmassan är nog en ide... många trycker i fulldoser eller ännu mer PMDD eller anna näring i sitt akvarium som innehåller typ 2 svärdsplantor och lite vattenpest och det leder gärna till ett överskott av näring och detta utnyttjar så klart algerna...
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...