UV-ljus, tips och råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #16
    har ett uv filter från aqael på 11w som jag använder lite då och då.. men jag använder det inte så ofta nu för jag tycker att det tar bort för myckeet alger.. ett kar utan alger ser inte så naturligt ut..
    men om man vill ha bort svävalger och infusorier tillexempel är det ju helt suveränt..
    brukar ha på mitt ett par dygn i månaden kanske.

    och att det inte är värt pengarna går väl inte riktigt att svara på..
    det ingår väl i hobbyn att köpa massa onödiga saker
    det är nog lika mycket värt pengarna som allting som är akvarierelaterat..
    för 1000kr får du ett bra uv-c filter vilket inte är en hel förmögenhet.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      En fönsterruta på 3 mm filtrerar bort all UV strålning, både a, b och c. Du blir inte solbränd eller hur bakom ett vanligt glasfönster - eller hur? Det svarta pigmentet melanin som gör att du blir brun skyddar mot UV strålning men måste aktiveras först av samma strålning. Vad gäller UV-C så är det bara en våglängd som är intressant vad gäller effekt på levande celler och det är 253,7 nm . Vanligt glas - oavsett tjocklek filtrerar bort detta omedelbart. Säljer man UV-C utan kvartsglas så är det bedrägeri och inget annat - det fungerar helt enkelt inte
      Lustigt, eftersom Deltec själva slår ner på UV-c filter med vanligt glas i ljuskällan.

      What many people are not aware of is that conventional UV sterilisers produce the UV radiation from a conventional glass tube therefore half of the intensity is lost before it even leaves the tube.


      Det må vara så att det som refereras till är igentligen orent kvartsglas, både i fallen jag varit i kontakt med där ytter röret varit "glas" och i Deltec's fall, men problemet kvarstår.
      källa
      B!

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #18
        vad händer , om man kör uv, med tex, svävalger, infusier, o likn, som blivar "dödade" av uv ljus , var tager dom vägen, forsvinner dom i luften ,eller kommer det ut i vattnet o förorenar det , alltså måste man göra ett vattenbyte när "kuren"är färdig
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #19
          De stannar kvar i vattnet, och bryts ner, som alla andra döda organiska ting.
          B!

          Kommentar

          Arbetssätt...