Grått slem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    Grått slem

    Jag har haft igång mitt akvarium sen i januari, och de senaste månaderna har jag haft väldigt lite alger. Plöstsligt har det dykt upp något som ser ut som grått slem på växterna vid utblåset från ytterfiltret. det sitter på hornsärven, andmatens rötter och på rötterna till skotten på javaormbunken. Om man tar med handen lossnar det lätt. Jag sköljde av allt från hornsärven genom att hålla den under kranen.
    Den enda större förändringen den senaste tiden är ett 50% vattenbyte i samband med medicinering med octozin.
    Göder med dubbel dos PMDD en gång i veckan och kör inte CO2. Byter vatten ungefär en gång i månaden. pH ~7.5, GH ~6 3ppm Fosfat , 30ppm Nitrat.

    Tack på förhand
    Peter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Försökte hitta vad det verksamma ämnet i Octozin var, för det är väl närmast till hands att misstänka att den gjort slarvsylta (grått slem) av något i filtret.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #3
      I början trodde jag att det var bakterier med tanke på att de gillade utblåset.
      Dessutom har jag läst att bakterier bildar kolonier i en slemmig film, men de kommer tilllbaka snabbt när jag tar bort dom, och det borde väl peka på alger.

      Kommentar

      Arbetssätt...