svarta blad på javaormbunke.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #16
    Ursprungligen postat av Yrrah
    Det stora karet är förmodligen högre än det lilla, det kan påverka hur mycket ljus som når ner till växterna. Jag känner igen problemet...
    jepp det är 62cm högt de stora karet.. men jag har satt växterna på stenar i min stora stenhög. och en avv växten är nästan uppe vid vattenytan,, så att den får för lite ljus köper ja inte
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #17
      Ursprungligen postat av Björken
      Vad jag vet så vill javaormbunke inte planteras så att rotstocken blir helt täckt. Kan det var det som är problemet?
      rotstock säger du? vad är en rotstock?? tror inte ja har någon sån på min javaormbunke i alla fall
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #18
        Ursprungligen postat av andreassofus
        rotstock säger du? vad är en rotstock?? tror inte ja har någon sån på min javaormbunke i alla fall
        På mina ser den ut som en lite grövre bit rot som de andra rötterna utgår från. Javaormbunke kan ju planteras på stenar och rötter (knyts fast), och jag har hört att de helst inte vill planteras i bottenmaterialet helt och hållet. Å andra sidan har jag haft en i ett tidiagre akvarium som var helt planterad i grus och verkade trivas bra, men jag vet inte hur det skulle gå om jag gjorde så i nuvarande akvarium där jag har fin sand. Läs i artbeskrivningarna här på Zoopet, där står just detta om javaormbunke.
        Senast redigerad av Björken; 16 November 2006, 09:29.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #19
          jag har ingen sån på min javaormbunke.. däremot har jag så på anubias,, en grövre rot.. men som sagt så har jag ju inte planterat min javaormbunke i bottenmaterialet överhuvudtaget,, jag har ju satt fast den på en sten
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13135

            #20
            min erfarenhet av javaormbunkar är ju sämre ljus desto bättre
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #21
              j de kanske kan stämma, me dom borde väl inte dö och ruttna bara för att man har bra ljus i karet?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13135

                #22
                Nej absolut inte!! men vad jag förstod så var det hål i bladen och svarta områden...och det är ju tecken på näringsbrister och det spelar inte så stor roll hur mycket näring du ger dem för dem växer så långsamt så dem hinner inte ta upp tillräckligt, detta är just en sumpväxt och ska inte ha mycket ljus...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #23
                  ok.. nej ja göder inte med något.. så det går alltså inte att ha javaormbunke i ett malawiakvarium alltså?
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • ChristianM
                    • June 2006
                    • 111

                    #24
                    Köpte javaormbunke i söndags och har noterat att den lite större växten börjat få lite svarta kanter på vissa ställen. Just nu har jag dock haft lite nitrit, utan att ha några farliga mängder, och har därför gjort täta vattenbyten de senaste dagarna. Hjälper det att tillsätta extra PMDD eller är det något annat jag bör göra för att förhindra att problemet blir större än vad det är i nuläget ?
                    Senast redigerad av ChristianM; 28 November 2006, 17:15. Anledning: Ändring av mening

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13135

                      #25
                      i sommras la jag en ganska ful javaormbunke i en stor vas och ställde den i solen på balkongen.... jöösssses vad den mådde, den bubblade om bladen och blev jättefin efter några veckor, bytte lte vatten varannan var 3e dag. min slutsats är att dem vill inte ha cirkulation alls helst och solljus!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #26
                        Ursprungligen postat av åheim
                        i sommras la jag en ganska ful javaormbunke i en stor vas och ställde den i solen på balkongen.... jöösssses vad den mådde, den bubblade om bladen och blev jättefin efter några veckor, bytte lte vatten varannan var 3e dag. min slutsats är att dem vill inte ha cirkulation alls helst och solljus!

                        då är det nog de som är felet då.. jag har massor cirkulation i mitt kar.
                        men ja kan ju gärna inte proppa ner alla mina ciklider i en vas o ställa i solen
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #27
                          nu har ja fixat en kamera så ja kan ta ett par bilder på växterna.. men det visade sig att jag hade köpt världens sämsta kamera kombinerat med att jag är världens sämsta fotograf så bilderna blir inte så bra
                          Bifogade filer
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          Arbetssätt...