jättevalisneria - konstig växt - se bild

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    jättevalisneria - konstig växt - se bild

    Hejsan!
    beställde hem ett stort gäng jättevalisneria från nätet i början av denna månad. Alla här på zoopet verkade tycka den var så snabbväxande o lättskött etc..
    planterade ner alla 30 st o trodde sedan det skulle sätta fart på en gång, göder ju med pmdd (körde dubbeldos först och1,5 dos nu senast, har inte bytt vatten sedan dess, för det gynnar ju inte växterna, men kanske tar ganska långt tag innan växterna lärt sig leva utan kolet?
    Jag vill iofs inte påstå att jag har misslyckats heller, men inte växer de fort inte..,.
    jag har 75 watt lysrör i mitt hörnkar på 300 liter lite drygt..

    här en bild på hur det har utveckas, lite lustigt med bladet som växt 20 cm senaste fyra dagarna, kan någon förklara hur det är möjligt när alla andra blad står typ stilla...
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Tja, det tar förstås ett tag innan de rotat sig, och innan de gjort det växer de inte mycket. När de väl kommer igång och växer för fullt så kan vallisneria-blad utan vidare växa 5 cm om dagen.
    Tips: bladen växer från roten, så man kan klippa av topparna på vallisnerior utan att växten slutar växa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • joni
      • November 2003
      • 147

      #3
      Jah har haft samma erferenhet med jättevallisneria, lite tröga efter plantering men när de skjuter fart växer de som ogräs...
      /Johan
      http://joniaquascape.blogspot.com
      Min blogg

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Min har då växt oavbrutet sedan jag köpte den!
        Det finns ingen hejd på växten och jag klipper ner mina (den har under ett år skjutit 5-7 skott åt sidan) ungefär 1 ggr/mån för att jag öht ska få ngt ljus ner i karet.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av qenzo
          Min har då växt oavbrutet sedan jag köpte den!
          Det finns ingen hejd på växten och jag klipper ner mina (den har under ett år skjutit 5-7 skott åt sidan) ungefär 1 ggr/mån för att jag öht ska få ngt ljus ner i karet.
          köpte du av mig?...
          *kommer inte ihåg*

          men dom jag ser på androxe-s bilder é inga "bra" jättevalle iaf. inte enligt mig...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Vi köpte fyra stänglar jättevallisneria och jag tror det tog ca tre månader innan de hade rotat sig och börjat trivas och spridas i akvariet. Vi har spiralvallisneria i ett annat akvarium som tagit sex månader på sig innan den nu äntligen börjat se tjusig ut. Vallisneria i allmänhet upplever jag som en växt som behöver anpassa sig till akvarieförhållandena innan den "sätter fart" och när den väl gör det är den svår att hejda .
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Lenmar
              Vi köpte fyra stänglar jättevallisneria och jag tror det tog ca tre månader innan de hade rotat sig och börjat trivas och spridas i akvariet. Vi har spiralvallisneria i ett annat akvarium som tagit sex månader på sig innan den nu äntligen börjat se tjusig ut. Vallisneria i allmänhet upplever jag som en växt som behöver anpassa sig till akvarieförhållandena innan den "sätter fart" och när den väl gör det är den svår att hejda .
              håller med dig Lenmar...hade en spiral vallisneria och det det ungefär 4-5 månader för den att börja rota sig i akvariet och när den väl börja sprida sig så spred den sig i hela mitt 105 liter

              MVH Macke_fisk
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Ursprungligen postat av MagicFingers
                köpte du av mig?...
                *kommer inte ihåg*

                men dom jag ser på androxe-s bilder é inga "bra" jättevalle iaf. inte enligt mig...
                Yes! Och jag tänker inte byta leverantör
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • androxe
                  • August 2005
                  • 854

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  köpte du av mig?...
                  *kommer inte ihåg*

                  men dom jag ser på androxe-s bilder é inga "bra" jättevalle iaf. inte enligt mig...
                  hur menar du inge "bra" ?

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Dom ser rätt slitna och taniga ut.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      No worries, de tar sig nog.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        Ursprungligen postat av androxe
                        hur menar du inge "bra" ?
                        väldigt smala och taniga för att vara jättevalle...

                        (har ingen bra bild på mina just nu, kan knäppa ikväll efter jobbet...)
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • androxe
                          • August 2005
                          • 854

                          #13
                          Ursprungligen postat av MagicFingers
                          väldigt smala och taniga för att vara jättevalle...

                          (har ingen bra bild på mina just nu, kan knäppa ikväll efter jobbet...)
                          nu har de växt till sig lite tycker jag, va tycker ni? fortf smala o taniga?
                          http://img379.imageshack.us/my.php?i...ture001us4.jpg

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            #14
                            Fina, detta bevisar att de behöver tid på sig för att "boa in sig" i ett akvarium.
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • alcar
                              • April 2005
                              • 1398

                              #15
                              Ursprungligen postat av androxe
                              nu har de växt till sig lite tycker jag, va tycker ni? fortf smala o taniga?
                              http://img379.imageshack.us/my.php?i...ture001us4.jpg

                              det var en väldig skilnad och det ser klart ut som jättevaliseneneria
                              mvh alexander
                              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                              Kommentar

                              Arbetssätt...