T5 lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    T5 lysrör?

    Hejsan!
    Har köpt mig en beg. AM Aquastarlight 4x54w. ska ha den till mitt 375l kar till jag har sålt det då jag ska ha den till ett kommande 250l.
    Till frågan. Det sitter 2st aqua medic ocean white och 2st ocean blue.
    Hur funkar dem till ett växtkar?

    Gärna snabba svar.
    Om dem inte är bra så får jag vänta till löningen o köpa mig nya o sätta tillbaka min 4x36w aquarelle ramp.
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Det kommer nog att fungera bra för växterna men jag tror att du kommer att tycka att ljuset är för blått.

    Ocean white är runt 10 000K och Ocean blue troligen en del mer (kanske 13-15 000K).

    Blå-aktiga rör brukar ge ett ganska bra PUR-värde.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      *letar lexikon men kan inte hitta det*

      Förklaring tack =)
      (det e rätt blått, ja)

      Så länge det blir bättre ljus än med min T8 ramp är jag glad, men vill ju helst ha så bra ljus som möjligt för växterna. Det ser faktiskt inte ut att vara så mycket ljusare än med min T8 ramp
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        PUR är ett mått på hur bra ljusets spektrum stämmer överens med fotosyntesens behov / känslighet.

        K = Kelvin som är ett mått på färgtemperatur.

        Jag är ganska övertygad om att dina växter tycker bättre om det nya ljuset, men är inte så säker på att du gör det.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • MoZZe
          • August 2005
          • 529

          #5
          Hm, naeee jag tycker inte riktigt om ljuset... det e lite för blått...
          Visst, det e lite fräck färg, men som sagt. lite för blått.
          Killen som hade rampen innan mig hade den till sitt saltvattenkar.

          hur stor blir skillnaden om jag köper mig nya rör? aquaflora eller vad dem nu heter? i effekt på växterna menar jag.
          240l Växtkar | 112l Sälskapskar

          Min Blog

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Ocean White behöver du nog inte byta ut men kompletera med något annat.

            Jag har själv samma ramp (fast numera något ombyggd) och har 2st Ocean white och 2st Narvatronic (är inte helt säker på modellen men kan kolla upp det), det är ett rör som liknar aquarelle i färgen, jag tycker att det är väldigt bra men vi har ju alla olika smak.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • MoZZe
              • August 2005
              • 529

              #7
              något ombyggd? vad har du då gjort?

              Aquarelle tycker jag om, tycker mycket om vitt ljus även ljus som får växternas gröna färg att "lysa".
              om man t ex. kollar rakt på dem 2 blåa rören jag har så tycker jag inte att det ser ut att direkt lysa upp, utan bara lyser. men om man sedan kollar på dem mer vita så verkar dem lysa upp mycket mer.

              funderar på att köpa mig en singelarmatur o sätta bakom min nya o köra morgon/nattbelysning ett par timmar innan/efter det riktiga har tänts/släckts.

              Vet om att det fanns en sida med skillnader i temp. på vanliga t8 rör innan, så man kunde se vilket rör som gjorde vilken fär i ett kar. finns det någon sådan sida för t5?
              240l Växtkar | 112l Sälskapskar

              Min Blog

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Deltec Aquablue+ är ganska exakt som Aquarelle. Mycket bra PUR och liknande färgåtergivning.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Jag bytade drivdonen till dimmbara dito och har skippat skyddsglaset för att minska ljusförlusten.

                  Denna webbplats är till salu! zoone.se är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, zoone.se har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • MoZZe
                    • August 2005
                    • 529

                    #10
                    okej, tror ni det räcker med att köra med 2st aquablue+ eller ska jag byta ut alla 4? (dem är, enligt förra ägaren bara 6månader gamla)
                    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                    Min Blog

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Tror inte du behöver nojja speciellt mycket om inte ljuset är fult så du av den anledningen vill byta.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • MoZZe
                        • August 2005
                        • 529

                        #12
                        njaae.. det e väl inte fult, men det ser mörkt ut lixom... det ser mycket mörkare ut än min gamla t8 ramp...
                        Anledningen till att jag köpte mig denna var ju för att jag ville få upp W/l... och för att ha en snyggare ramp så klart.
                        240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                        Min Blog

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag tycker du kan suga på karamellen och kolla först hur bra krut du får i tillväxt och hur bra du gillar ljuset innan du raggar nya rör. Kanske funkar skitbra på alla plan med de rör du får.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • MoZZe
                            • August 2005
                            • 529

                            #14
                            Har, menar du?
                            Hur högt ska man hänga rampen då? för tillfället har jag den i täckglas-höjd.
                            Vill helst inte att den ska lysa upp halva rummet.
                            240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                            Min Blog

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Häng den på det sätt som är snyggast. Sedan kan du ju trimma in det allteftersom.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...