mäsk olycka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    mäsk olycka

    Precis kört igång ett mäsksystem. Vilket funkat fint i en vecka, så idag berättade jag för en vän om det hela och hon erbjöd sin gammla vinjäsningshink på tjugoliter. Jag tog genast emot då jag misstänkte att det tar längre tid för jästbakterierna att bilda så mycket alkohol (nå en alkohol halt )att de dör med tjugo liter istället för en och en halv liter.

    Hur som helst, fixar ihop systemet, håller över en redan satt mäsksats i dunken och tillsätter socker, och lite bakpulver ställer på plats klockan 14:00 och drar till jobbet.

    00:10 kommer hem och det är vatten över en liten del av golvet, dunken är full över brädden, men vattnet är inte över hela golvet utan det ter sig som så att det precis har skett, alltså läckan.

    Så vad hände ?? slangen upp till akvariumet var helt fylld med vatten, kan det vara så att det är för dåligt med tryck i den nya satsen att vatten sögs genom bubbelstenen ner igenom slangen och ut i dunken ?

    Eller jäste dunken över ? tror inte det för jag sög ut vatten ur slangen, och det smakade inte som mäsken. Hur som helst. det skulle vara väldigt skönt om det var så för att då är det bara att köpa en backventil så är problemet löst. Eller ??


    Nån annan som råkat ut för det.
    Och ja, dunken står under akvariumet.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det blev förmodligen en liten hävert i slangen som sög ner akvarievattnet i mäsken, så jag tippar på att en backventil löser problemet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #3
      defdac: jag testar..

      Bara glad att jag kom hem innan det blev för omfattande, inga fuktskador syns idag..
      Senast redigerad av davidb; 09 August 2006, 10:36.

      Kommentar

      Arbetssätt...