Hjälp! Vad är det vita?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    Hjälp! Vad är det vita?

    Hejhej!

    Har fått något vitt skit som ser ut som mögel eller typ ljusare bomull som ligger på botten och sitter fast på vissa ställen på min friggobakgrund.

    Har haft igång det i typ en och en halv vecka men endast haft pumpen i tre dagar, beställde den och fick den då.

    Har inte en anning om vad det är och hoppas ngn av er vet vad det e för ngt!

    Bilder finns här!

    Hoppas ngn vet va det e för ngt för det ser inte kul och jag vet inte hur jag ska få bort det

    EDIT -- Har förvisso sten från stranden men har kokat dem, skrubbat dem och högtryckstvättat dem.

    // MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #2
    Det är den galna stensjukan som härjar just nu: stenar från naturen möglar, blir geleaktiga för att sedan äta upp sig själva och t o m angripa akvarieglaset - se upp för sprickor!!

    Skämt åsido: sådant mögel kan man få från kvistar/rötter o dyl. som man själv plockat i naturen. Vet tyvärr inte vad detta mögel är för något och hur man blir av med det.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Haha. Galna stensjukan, bra den

      Så det kan vara ngn slag mögel då? Låter ju rimligt och ser onekligen ut som det.

      Blev lite skraj i morse när jag tände akvariet och såg det äckliga vita skitet.

      Jaja, tack för svaret vf

      // MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Ja, om det sitter på stenar eller grus eller bakgrunden så är det med allra största sannolikhet mat som liggar och möglar. Du har nog helt enkelt matat för mycket.

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Jo det sitter ju på grusen och på bakgrunden.

          Men, glömde visst skriva det innan, har inga fiskar i. Så därför matar jag heller inte(givetvis), så möglande mat kan jag ganska lätt utesluta

          // MVh Tulle
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Ursprungligen postat av tulle89
            Jo det sitter ju på grusen och på bakgrunden.

            Men, glömde visst skriva det innan, har inga fiskar i. Så därför matar jag heller inte(givetvis), så möglande mat kan jag ganska lätt utesluta

            // MVh Tulle
            I så fall kan det vara vad som helst som ligger och möglar, drunknade myggor och liknande.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Du där sa du nått!

              När jag lackade bakgrunden så fanns där rätt mkt knott som kan ha fastnat. Och nu när det har vatt så j*vla varmt har jag haft fönstert öppet och en hel del mygg, knott och flugor har sökt sig till lampan och kommit in genom "mathålen". För det krävs väll inte så mkt för att möglet ska kunna bildas sen sprider det väll sig rätt bra. (blir bara mer och mer tycker jag)

              Japp bra tänkt!

              Men frågan e om det e farligt för fiskar så man behöver göra allt rent igen? (hoppas inte )

              // MVH Tulle
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Jag skulle nog slanga upp det värsta iaf, små mängder borde inte vara farligt.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #9
                  Japp har gjort det nu

                  Det var en rätt fast konsistens ändå. Säg man tag i ena "hörnet" så kom resten också med.

                  Jaja, hoppas det inte kommer tillbaka nu vf, gör det säkert

                  // MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  Arbetssätt...