Landväxter, belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    Landväxter, belysning

    Jag planerar att starta ett öppet 960- liters med stor landdel. Tänker bara ha växter på land.

    Jag funderar till och från vad jag ska ha för belysning. Det krävs väl ändå inte så himla mycket ljus om växterna ska vara på land? Eller?

    Det jag måste ha är lampor som kan sitta på väggen eller hänga i taket. Har tittat på metallhalogen och är sugen men det finns nackdelar. (1. Dyrt.) (2. Blir kanske för ljust i rummet.)

    Kvicksilverlampor kändes också som ett alternativ men då har jag hört att de ska ge apfult ljus. :/. Har inte sett nån bild på hur det kan se ut så jag vet inte..

    Finns det inget annat alternativ?

    Blir lysrör för klent, t.ex.?
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Huruvida kvicksilverljus är fult eller snyggt beror på betraktaren, själv tycker jag det är ganska snyggt i vissa sammanhang, däremot har det dålig verkningsgrad jämfört med lysrör och metallhalogen, alltså, dubbelt (ungefär)så stark lampa räknat i watt för samma ljusmängd, alltså dubbelt så mycket el, dubbelt så varmt.

    Metallhalogen och lysrör har ganska lika verkningsgrad, när man väljer så är en av de viktigaste estetiska skillnaderna att ljuset kommer från en relativt liten yta hos metallhalogenen, jämfört med lysrör. Om du bara ska ha ljus över en kort sträcka av akvariet är MH överlägset, ur praktisk och estetisk synvinkel. Ska du ha ljus längs större delen av akvariets längd börjar lysrören vinna poäng eftersom det skulle innebära fler MH-lampor, inte lika snyggt som en lampa, och ännu dyrare.

    Lysrören går att kombinera i olika nyanser om man vill prova sig fram, om man tycker det är för ljust och ändå vill ha bra med ljus till växterna kan man enkelt byta till sådana rör som är bra för växterna men inte upplevs som så ljusa för oss.

    Nu finns dessutom "kompaktlysrör" med hf-don, dyrare än vanliga lysrör något mer effektiva, och man får in mer ljus per yta.

    Frågan är också, vad ska du ha för växter? Många "landväxter" är så extremt gynnade av den förhöjda luftfuktigheten att de kan se fräscha ut under tre paralella vanliga rör, och om du är nöjd med det blir det lite svårt att motivera MH.

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      #3
      Du, då tror jag faktiskt jag satsar på att köpa lysrörshållare på pwss och bygga en hängande ramp. Blir billigt också. Hur högt ovanför karet kan jag ha rampen tror du?

      Vill ju ha växter som ska växa ovanför akvariet så då vill man ju gärna se dem.
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Själv skulle jag definitivt hänga upp den i kedjor eller vajrar som att det lätt att höja och sänka efter behov. Ju högre upp desto större yta sprids ljuset på, desto svårare att reflektera ner allt ljus där det gör nytta. Slustatsen är att växterna får mer ljus ju närmre belysingen är, med en bra reflektor kan man minska detta fenomen, men det är omöjligt i praktiken att eliminera det helt. Tänk på det när du bygger armaturen att sätta rören så tätt som möjligt med bibehållen kylning, eftersom det annars lätt blir för mycket ljusspill. Att inte låta rören bli för varma vinner man både livsläng på rören och effektivitet på.

        Kommentar

        • Terato
          • November 2003
          • 560

          #5
          Ah, finns helt klart mkt att fundera över..
          /Sara Östlund

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

          Kommentar

          Arbetssätt...