Vad är detta för växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiger098
    • July 2006
    • 4

    Vad är detta för växter?



    Vad är det för växter i akvariumet? Är speciellt intresserad av vad det är som frodas på botten.. Kan det vara 'HC'? Såg lite bilder av växten på denna topic -> http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90954.

    Var kan jag få tag i dessa växter och kan alla 'odlas' i vanligt grus? När man köper de flesta (alla?) växter brukar man ju få en 'kruka av jord' som man bara sätter ner bland gruset. Men hur är det med, om det nu är denna växt, HCen? Lägger man ut någon matta då? All information är mycket uppskattad!
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Växten i förgrunden ser ut att vara Glossostigma elatinoides, Mycket större blad än HC, Finns bland växtbeskrivningarna här på zoopet, vad jag inte förstår är att den fått fem i svårighetsgrad, Allt den vill ha är ju bra med ljus, Co2-gödning, och gärna lite makro och mikro-gödning, sen är den redo att ta över världen, eller iaf akvariet.

    Du behöver inte bekymmra dig om huruvida alla arter enkelt går att få tag på, när du skaffat dig kunskap och utrustning för att sköta alla de arterna kommer de att gå att få tag på enkelt.

    Har du köpt akvarieväxter med jord i krukan ska du nog fundera över var du handlar dem . Köper man HC på butik kan man stoppa ner hela krukan som den är, annars är det bättre att dela upp den i tussar och plantera, samma sak gäller Glossostigman. Köper du från någon hobbyodlare så får du förmodligen bara "tussarna" att plantera´, men det är ändå det bästa sättet.

    Kommentar

    • Tiger098
      • July 2006
      • 4

      #3
      Tack så hemskt mycket!!!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag har alltid hört att man inte ska ha krukorna kvar...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Jag har alltid hört att man inte ska ha krukorna kvar...
          Ja, jo, det beror väl på litegrann, har man grävande fiskar och det är en "gles" kruka är det väl inte så smart att ta bort krukan. Då är det bättre att gräva ner hela krukan och låta ett par stenar vila mot kanten av krukan så fiskarna inte kan gräva upp den.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #6
            sen beror det på vad der är för nogot som planterna er planteret i , det är väl inte bre med den stenull som kommar med planterna, men du kan ju lägga i grus ell sand , beroende på hur krukan är beskaffet
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              Jag har aldrig märkt några problem med mineralullen, vad skulle det vara för fel på den?

              Kommentar

              • mange016
                • May 2006
                • 341

                #8

                Kommentar

                • PatrikS
                  • June 2006
                  • 579

                  #9
                  Mineralullen gör väl varken till eller från, kanske något svårare för rötterna att tränga igenom, men nä, inte ens det tror jag skulle vara ett skäl att ta bort det om man inte vill. Annars är den nog ganska inert (neutral), va?
                  Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av mange016
                    Argumentet att den inte fyller någon funktion som Kjell sa i den tråden håller ju så länge man inte har grävande fiskar, och både Kjell och jag har uttryckt oss ganska milt, bör ta bort, skrev Kjell, bättre att, skrev jag, ungefär samma innebörd.

                    Växten dör inte om man inte tar bort krukan, men den får det lättare att utveckla sig utan krukan, om det inte finns grävande fiskar i akvariet, för då bör man låta de korgliknande krukorna vara kvar som skydd.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikS
                      Mineralullen gör väl varken till eller från, kanske något svårare för rötterna att tränga igenom, men nä, inte ens det tror jag skulle vara ett skäl att ta bort det om man inte vill. Annars är den nog ganska inert (neutral), va?
                      Precis! Dessutom är matrialet valt för att det är lämpligt att odla växter i

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik...
                        Precis! Dessutom är matrialet valt för att det är lämpligt att odla växter i
                        Mmm... ovan vatten ja!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Oveb körde mineralull i mixer och mätte upp ganska höga ammoniumhalter har jag för mig. Det är helt klart inte så bra, samtidigt så får man ju väga fördelar mot nackdelar.
                          Just HC:n har jag också bara klippt av halva stenullsbiten på för att få allt att hänga ihop och kunna plantera lättare.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Makasu
                            • June 2004
                            • 400

                            #14
                            Jag tror helt klart på att skippa krukorna då rötterna har lättare att rota sig och leta näring på egen hand.
                            /Makasu

                            http://green.colorize.net/

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Mmm... ovan vatten ja!
                              Inte bara, det används även vid submers kultur också.

                              En av fördelarna med mineralull är att näringsämnen och lösta gaser kan diffundera i det relativt enkelt, till skillnad från vanligt grus, som gärna blir täppt. Det blir lite som i poröst keramiskt grus, fast mineralullen är mindre benägen att bli täppt.

                              Nästa fördel är att man slipper störa rötterna, man kan flytta runt krukan till man hittar en bra plats utan att ens riskera att skada huvudelen av rötterna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...