Röda toppar på hornsärv??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #16
    Ja men se där, där har vi riktigt fina rödingar!

    Eller också en av mina favoriter:

    http://pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok31.php - petnyms prisbelönta cabomba furcata
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #17
      Min hornsärv blir också röd i toppen, mkt tät och fin dessutom, då de växt lite till blir de gröna igen.
      Likadant i alla de 3 karen där de finns, men endast i de små finns problem med alger. Vilken sort av alger det är vet jag inte, mer än lite cyano (idiotalg fö).
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #18
        Ursprungligen postat av Eurydike
        Får jag hacka in på den här tråden lite? Har ett knippe hornsärv i ett akvarium där den ena stängeln har sådana där röda toppar. Den ser väldigt frodig och fin ut men mer röd än grön. Den andra ser antingen ut som den håller på att dö eller så är det någon som äter på den. Tanig och med långt mellan rosetterna. Den är helt ljusgrön. De är köpta i ett knippe och sitter precis bredvid varandra. Är det inte konstigt att en mår dåligt och en bra? Någon som har några funderingar kring orsak?
        Helt spontan tanke, nyköpt växt som går att odla utomhus i Sverige, kanske sitter något olämpligt djur på eller i den "trötta" stjälken, jag planterade ut en växt i en damm för ett litet tag sedan, dagen efter var det massor av insektsägg inuti själva växten, växten dog inte, men den blev heller inte glad.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #19
          Ursprungligen postat av Erik...
          Helt spontan tanke, nyköpt växt som går att odla utomhus i Sverige, kanske sitter något olämpligt djur på eller i den "trötta" stjälken, jag planterade ut en växt i en damm för ett litet tag sedan, dagen efter var det massor av insektsägg inuti själva växten, växten dog inte, men den blev heller inte glad.
          Grrrrrr. Du ska inte och får inte plantera ut saker från akvariet. Hela j-a Victoriasjön har sabbats av såna som du. Vattenhyacinterna kom från engelsmännens trädgårdsdammar. (Fast om det verkligen var Ceratophyllum demersum så var det inte lika illa. Den finns på många ställen i Sverige. Men är extremt svår att artbestämma säkert).

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #20
            Men Krax, det kan ju ha varit hans egna lilla plastdamm, kanske mitt på gräsmattan...
            Jag håller med om att man ska hålla akvarieväxter borta från naturen, men inte behöver du ryta så
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #21
              Nä det behöver jag ju inte. Flåt.

              Men även om det är en plastdamm mitt på gräsmattan kan det komma en fågel och äta upp ceratophyllum-fröna (ja de får frön och ja fåglar äter dom). Det är så vattenväxter sprids långa sträckor.

              Kommentar

              Arbetssätt...