Röd växt som tappat färg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -= Emilio =-
    • April 2006
    • 226

    Röd växt som tappat färg...

    kan den få tillbaka färgen?

    Köpte för ganska länge sen en snygg växt (har ingen aning om namnet), som var väldigt röd/rosa på undersidan av bladen..

    Eftersom jag inte körde med Co2 då, så antar jag det var därför den "tappat" all färg, alla nya blad är helt gröna både på ovansidan o undersidan..

    Men nu ialf, när jag kör med co2, så händer det ändå inget?

    Alla nya blad som har kommit upp, har fortfarande ingen färg..

    Kan en växt som förlorat sin röda färg få tillbaka den, eller är den "konverterad" till grön nu? Kanske bäst o köpa nya färgade växter nu när man kör med Co2 från början?

    Kan man köra växter med färg och fisk, eller kräver tex röda växter så mkt co2 att man bara kan köra med växter då?
    - Juwel Vision 260 -

    - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

    - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan det varit så att växten varit nitratbegränsad så nytillväxten varit röd ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • jower
      • December 2002
      • 472

      #3
      Många röda växter tappar sin färg om dom får för lite ljus, eller när dom har stor tillgång till kväve. Genom att öka ljuset och kväve begränsa dem kan man få tillbaka färgen. Men om man inte vet vad man gör, kan man få en sjuherrans algodling med....
      /Johan

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        emilio: mest troligast får den för lite ljus.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          mest troligast får den för lite ljus.
          Nej eftersom den var röd innan och ljuset är statiskt.

          När man börjar med PMDD (KNO3, kväve) så brukar röda växter bli gröna. De illröda "snygga" färgerna man ser i vissa burkar tyder på väldigt stor kvävebrist.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • -= Emilio =-
            • April 2006
            • 226

            #6
            Okey..

            Hmm.. Då vet jag inte hur jag ska göra..

            Göder med pmdd dubblefulldos 2-3ggr/v, och tillför Co2 med tub.. Har ca 0.45w/l, 3 lysrör med reflektorer.. Fast plantan är ganska låg iförsig, 35-40 cm från lysrören..

            Plantan hade fin färg när jag köpte den, och har behållt färgen på alla "ursprungliga" blad, men dom flesta har dött och jag har plockat bort dom, det är bara alla nya blad som är helt gröna..

            Men om man ska ha lite kväve (No3) för att växten ska behålla färgen, är det en nackdel för dom andra växterna?

            No3 ingår väll i pmdd för nån anledning antar jag eller?
            Ska jag strunta i o göda med nån av flaskorna då eller (Kno3 eller?), eller ska jag hellre strunta i att färgen är borta, för dom andra växternas skull?

            Vilken tur att man har så många kunniga o fråga här =) Tack för all hjälp än så länge..
            - Juwel Vision 260 -

            - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

            - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Plantan hade fin färg när jag köpte den, och har behållt färgen på alla "ursprungliga" blad, men dom flesta har dött och jag har plockat bort dom, det är bara alla nya blad som är helt gröna..
              Det ska vara så.

              Röd färg = Dåligt, Grön färg = Bra.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                När man börjar med PMDD (KNO3, kväve) så brukar röda växter bli gröna. De illröda "snygga" färgerna man ser i vissa burkar tyder på väldigt stor kvävebrist.
                Fasen vad jag tycker det är märkligt med rödfärgningen. Mina E.Stellator färgar om i röd/rosa ju mer KNO3 och Micro+ jag öser i: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=495
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  snyggt BluesBoy...snyggt
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Tack Raven.
                    För att spinna vidare på mitt inlägg och tråden förövrigt är min fundering att symptomen trots allt stämmer in på kvävebrist på grund av följande tes:
                    Jag hade konstant ljus och hög CO2 under en längre tid. Med markant uppväxling av Makro/Mikro växlade även växterna upp ett antal snäpp och ställde om till ett högt näringsintag. Detta fick min uppskattade höga dosering att vara tämligen låg. Det kanske var just kväve som låg på pottkanten under en längre tid. Tillväxten var dock hög hela tiden.
                    Just omställningstid har vi diskuterat förut och jag vidhåller fortfarande att den existerar i varierande grad.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • -= Emilio =-
                      • April 2006
                      • 226

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det ska vara så.

                      Röd färg = Dåligt, Grön färg = Bra.

                      Okey, då förstår jag.. Så den röda färgen många växter har är bara en "bi effekt" eller?

                      Men när man läser på vissa växt sidor, så står det ofta tex "måste tillföras Co2 för att behålla färgen"

                      Så det är inget man ska sträva efter eller? Tycker att det är snyggt, kanske inte om hela bladen är röda, men undersidan ialf.. Men det är bara o glömma då alltså om man inte satsar på kväve brist?

                      Eller finns det plantor som håller sig färgade, men bara co2 och pmdd, utan att man behöver ha kväve brist?

                      Trodde att man lyckats bra om man får en planta o behålla sin röda färg..

                      Hjälp mig o reda ut det här är ni snälla

                      Jobbigt med amatörer förstår jag, men om man inget frågar, får man inget veta, eller hur?
                      - Juwel Vision 260 -

                      - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                      - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Kör man mycket ljus måste man köra mycket CO2 och då kommer växten växa så snabbt att klorofyllbildningen inte hinner med. Klorofyllet är grönt. Växten blir då (ofta) röd.

                        Men det är bara o glömma då alltså om man inte satsar på kväve brist?
                        Väldigt nära ljuset kommer den bli röd(are) igen.

                        Trodde att man lyckats bra om man får en planta o behålla sin röda färg..
                        Tja. På sättochvis beroende på vilka förutsättningar du har. Kör du lite ljus och ingen CO2 är det algodlingsrisk, kör du mycket ljus och CO2 och perfekt med näring så är det ganska normalt att det blir rött nära ljuset där tillväxthastigheten är som störst.

                        Christel Kasselmann har en riktigt tokkvävebegränsad illröd stellata (eller inclinata) på framsidan av sin bok hehe 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • plorozen
                          • January 2004
                          • 531

                          #13
                          oj, alltid lär man sig något nytt.
                          mina röda krukväxter blir nästan alltid gröna när de får för lite ljus(hade ett gäng krukväxter i mitt torrlagda akvarium en tid).

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ja en rolig iaktagelse ang. det är att när röda undervattensväxter bryter ytan så går dom över till att bli gröna (tänker främst på L. arcuata), trots att dom är nära ljuset.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • plorozen
                              • January 2004
                              • 531

                              #15
                              defdac: så undervattensväxter använder inte de röda pigmenten på samma sätt som en del övervattensväxter gör?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...