Co 2 Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    #31
    Jag kör (helst) med (stamlösningen) för det känns giftigt att hälla pulvret rätt ner i karet. Eller kanske inte.
    Så går det att omvandla 1 tsk pulver till min lösning?
    Har jag fattat rätt att en fulldos består av, 1 stk KNO3 (pulver) och 25 ml KH2PO4 och Micro+ 60 ml?

    (Om jag vill fortsätta med MgSO4)? Trodde att man hade det bara, så så mycket kan jag. Men vill gärna lära mig så mycket det går om detta ämne, för fy fasen vad roligt det är eller riktigare sakt vad man blir nöjd av att titta i karet då det ser ut som bäst.
    Vet du någon bra sida som man kan lära sig det här med ppm osv.?
    Sen det där med Mg-värdet som skall vara 4 ggr lägre än Ca förstår jag inte.
    Mitt Mg är 11 å Ca är 21 skall det gödas upp på något vis då?
    Många frågor blir det.

    Har satt ett VP-rör i bakkant där nere som jag leder in co:n i och borrat massa småhål så att co:n sprider sig ljuvlig bra under växterna nu.
    Satte en maxi-jet som drivpaket till detta i andra änden. Kanon bra tycker jag själv.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Så går det att omvandla 1 tsk pulver till min lösning?
      Har jag fattat rätt att en fulldos består av, 1 stk KNO3 (pulver) och 25 ml KH2PO4 och Micro+ 60 ml?
      Nej på båda (du har blandat ihop torrdoseringar med starkare stamlösningar).

      Använd lösningarna på PMDD istället. Kör dubbelfulldospuls av varje flaska, dvs 60 ml av varje flaska.

      Keep it simple.

      Vet du någon bra sida som man kan lära sig det här med ppm osv.?
      Det finns några olika kalkylatorer om du vill börja blanda egna stamlösningar, men det är inte det du behöver fokusera på i dagsläget tycker jag personligen.

      Sen det där med Mg-värdet som skall vara 4 ggr lägre än Ca förstår jag inte.
      Mitt Mg är 11 å Ca är 21 skall det gödas upp på något vis då?
      Nej det ser lysande ut.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #33
        Då måste jag fråga vad är en stamlösning?

        Skall jag köra 60 ml av varje flaska varannan dag utan MGSO4 som jag tar 5ml varannan, på det receptet som finns på PMDD eller det ja har blandat?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Okej, såg inte att du hade gjort lösningar. Jag menade stamlösningarna på pmdd.se och dina ser ut att vara samma?

          MgSO4 behöver du inte dosera om du har 11 ppm i kranvattnet, K2SO4 behövs inte heller doseras eftersom du får nog K från KNO3-doseringen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #35
            Så går det att omvandla 1 tsk pulver till min lösning?
            Japp, självklart. Eftersom din nuvarande stamlösning (KNO3) ger dig ~5 ppm och 1 tsk (torrt) ger ~9 ppm är det bara att dubbla din nuvarande dosering.
            Vill du behålla dina nuvarande lösningar dubblar du bara som sagt varje doseringsmängd. Jag skulle skruva på ännu mer med 0,6 W/l men prova skadar aldrig ( nja, lite alger kan ju komma förståss ). Tycker lösningarna på pmdd.se ser ut att vara lite låga för en EI-balja

            för fy fasen vad roligt det är eller riktigare sakt vad man blir nöjd av att titta i karet då det ser ut som bäst.


            Vet du någon bra sida som man kan lära sig det här med ppm osv.?
            Söksidan på zoopet t.ex.

            Sen det där med Mg-värdet som skall vara 4 ggr lägre än Ca förstår jag inte.
            Det är ingen helig siffra. Ca ska vara (1-4 ggr) högre än Mg för att de inbördes ämnena ska stämma med växtens behov.
            Senast redigerad av BluesBoy; 24 April 2006, 19:31.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • sigges
              • April 2005
              • 291

              #36
              Toppen då.
              Dåkör vi med 60 ml KNO 3
              60 ml KH2PO4
              60 ml Micro +
              Varannan dag och tillsätter 60ml KNO 3 de andra dagrna.
              Har bara 4* 54 T5 rör + 2* 36 så där går ej att öka.

              Alger som kommer att komma å redan finns kommer väl att försvinna
              i o m den kraftiga växtningen?

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #37
                Oj, du hade mer ljus än jag trodde.
                (4x54W) + (2x36W) / 375 liter = 0,77 W/l.
                Dubbel eller tredubbel dosering (60-90 ml) av allt varannan dag skulle jag testa om jag vore dig och hoppa över småduttarna "de andra dagrna".

                Och ja, algerna minskar när/om din CO2 är tillräcklig och dina fulldoser håller garanterade min-nivåer av gödning under lång tid. Kom ihåg - mycket ljus tömmer näring fort. Mindre ljus är mer förlåtande och kräver inte så högt tempo med gödning.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • sigges
                  • April 2005
                  • 291

                  #38
                  Nu börjar det låta. Som jag berättade tidigare så har växtbubblet dragit igång på ett par växter, mest på de snabba.
                  De kommer ja att byta ut mot roligare växter när tiden är inne. Skulle gärna ha en grön fin botten tex,.
                  Och växter som inte bara växer på höjden.

                  Ni har varit en underbar hjälp att få, Tusen tack
                  Kanske fått lite kläm på detta.

                  Kommentar

                  • sigges
                    • April 2005
                    • 291

                    #39
                    Att jag sedan inte fått den där klargröna färgen på växterna beror då på vissa brister eller?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Whoa det var rejält med ljus. Häftigt med ett Ferrari-akvarium men då ska du nog följa BluesBoys lite högre gödningsanvisningar och vaka över CO2:n som en hök. Svårstyrt men väldigt kul när det börjar dundra iväg =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • sigges
                        • April 2005
                        • 291

                        #41
                        När du säger vaka över co:n vad menar du? Bubbel takten?
                        Tror att jag ställt in den på 4-5 bubblor.

                        Kommentar

                        • -= Emilio =-
                          • April 2006
                          • 226

                          #42
                          Ursprungligen postat av sigges

                          Sen det där med Mg-värdet som skall vara 4 ggr lägre än Ca förstår jag inte.
                          Mitt Mg är 11 å Ca är 21 skall det gödas upp på något vis då?
                          Många frågor blir det.
                          Sorry om jag lägger mig i här och frågar, men försöker också lära mig allt om Co2 & pmdd och allt runtikring, är riktigt roligt o intressant.

                          Tänkte bara fråga om Mg-värdet, och Ca-värdet, hur mäter man dom? Kan man mäta det på nått sätt, och isåfall hur? Köper man tester som tex pH och Kh värdet?
                          - Juwel Vision 260 -

                          - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                          - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #43
                            När du säger vaka över co:n vad menar du? Bubbel takten?
                            Här kommer det svåra. Att dosera PMDD är lätt - man doserar lite i överkant så växterna aldrig är näringsbegränsade. Hur gör man med CO2:n då?
                            Eftersom koldioxiden bildar kolsyra i vatten så sjunker pH-värdet. En syra sänker som du kanske vet.
                            pH kan man mäta. Kan man mäta går det att få en uppfattning hur mycket koldioxid som har löst sig i vattnet förutsatt att man inte har annat jox i burken som också sänker pH:t och fuckar upp mätningen. Torv t.ex. är ingen höjdare
                            Mängden löst koldioxid beror på ett förhållande mellan pH och kH. Du vet nu kH, om du mäter pH kan du slå upp mängden i en CO2-tabell/kalkylator (http://www.tropica.com/catalog/image...k/co2table.gif eller http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm).
                            Det stora trixet är att veta när man mäter rätt!!! Många test kan luras och då vet man likt förbannat inte hur mycket CO2 man har.

                            Nu låter jag som att det är omöjligt att få till en koldioxidgödning men det stämmer inte - tvärt om, är det ganska enkelt. Bara man är medveten om att man lätt kan luras på CO2:n och då är det lätt att börja leta andra orsaker. Gödningsregim etc.
                            Jag har mätt en del i mina burkar för att få en bättre förståelse:

                            Nu ställer jag bara in en bubbeltakt på känsla och låter burken ha sin gång. Enkelt alltså - inte omöjligt
                            Tror att jag ställt in den på 4-5 bubblor.
                            Räcker det att trycka ner gasen halvvägs på en Porsche för att komma upp för en backe?? Vad ska ratten på elementen stå på för att hålla 24,0 grader i ett rum? Beror så mycket på omständigheterna.
                            Har du möjlighet att publicera en helbild på din burk där man ser växtmassan?
                            Andra detaljer som påverkar markant surrade jag om i en annan tråd nyligen:

                            Är du med?

                            Ursprungligen postat av -= Emilio =-
                            Tänkte bara fråga om Mg-värdet, och Ca-värdet, hur mäter man dom?
                            Mg-test tror jag inte finns. Dessutom är det inget att lägga pengar på. Mg tillsammans med Ca bildar GH. GH-test kan man köpa men det enklaste är att kontakta sitt vattenverk och få uppgifterna. Skulle GH vara vääääldigt lågt (<1) kan man tillsätta Mg och Ca vid vattenbytet.
                            Senast redigerad av BluesBoy; 25 April 2006, 07:04.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Vad ska ratten på elementen stå på för att hålla 24,0 grader i ett rum?
                              Den mest pedagogiska förklaring till CO2-inställningsproblemet jag någonsin sett. Räkna med att bli citerad på den =)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • -= Emilio =-
                                • April 2006
                                • 226

                                #45
                                Ursprungligen postat av BluesBoy
                                GH-test kan man köpa men det enklaste är att kontakta sitt vattenverk och få uppgifterna. Skulle GH vara vääääldigt lågt (<1) kan man tillsätta Mg och Ca vid vattenbytet.
                                Okey, då förstår jag, men GH värdet ändras inte alltså när man häller det i akvariet? Samma i kran som i akvariet..måste ju vara så eller?

                                Och en intressant sak som jag såg i din länk =)


                                "Ytan får under inga som helst omständigheter röras om för mycket - ett hål på ett strilrör ovan ytan är lagom för att bryta ytvattnet lite så proteinhinnor hålls borta."

                                Jag har ungefär samma setup som du, men min fluval 304 har utloppet precis under ytan och rör om ganska livligt. Det är alltså ingen bra idé alls?
                                Har tyckt att det blev lite bättre när fiskarna "kipa" efter luft, men det kanske bara ett slöseri på gas i såfall, kanske bättre o dra ner gasen ist.?

                                Och
                                Ursprungligen postat av BluesBoy
                                Jag aktiverar magnetventilen under hela den belysta tiden bortsett från en timma på "förmiddagen" vilken jag lägger på natten istället. Detta får mitt pH-värde att vara nästan lika konstant som med en kontroller. Den höga bubbeltakten håller nivån uppe under den mest aktiva fotosyntesen och "pausen" förhindrar CO2:n att bli för hög på förmiddagen och för låg på natten..
                                Det var ju skit smart, ska fixa samma sak, har tänkt på det, att ph går ju upp o ner annars varje dygn (som för mig ca 7.5 till 6.5 fram o tillbaka) kanske inte är så nyttigt eller?
                                - Juwel Vision 260 -

                                - Platys, Svärdbärare, Öronålar, Scalarer, Zebra tetror, Kilfläcksras & Drottningrasbora, Eldstjärt, Royal Pleco L027, Gibbiceps, Ancistrus, Pakistan, Polkadot & Prakt botia, Nät & Metallpansar mal - Co2 system -

                                - Malawi - 8 Golden & 12 Labeotropheus trewavasae, Ancistrus -

                                Kommentar

                                Arbetssätt...