Tofsalgätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldenlover
    • March 2006
    • 6

    Tofsalgätare?

    Hej. Finns det någon fisk eller mal som käkar tofsalger? Mina gör det defenitivt inte, trots fastekurer, CO2 och dyligt. Tofsalgerna växer och täcker alla mina rötter i Amazonaskaret fast jag byter vatten noga, har snabbväxande växter och bra akvarievatten (ingen övergödning etc.). Får varje månad för hand nypa bort de alger jag kan (blir mer än en liter), har provat med mörkläggning och kokning av lösa rötter, skrubbat hela inredningen med borste, men ingenting verkar funka. Mina malar vägrar äta något annat än malpellets, trots sträng diet och ibland "utsvältning". Skulle tex. ett stim hungriga mollys kunna funka? Då jag har ett golvfilter med torv i, kan de organiska ämnena som släpps ut i vattnet gynna algerna?

    MVH
    /G
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Siameser brukar vara duktiga på tofsalger.

    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      du skriver att du gör vattenbyten noga, det är nåt som toffsalger älskar om du inte kör med co2 gödning då toffsalger älskar ojämna co2 nivåer.

      siameser äter inte fullvuxna toffsar utan bara nya.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Goldenlover
        • March 2006
        • 6

        #4
        Mycket bra och informativ länk du (Raven) har sammanfogat i "Faktatråd om akvarievatten", borde finnas som länk i Zoopetsmenyen! Har i omgångar provat med CO2 men min erfarenhet är att det bara blir fler alger. Då mina växter växer så det knakar (6 cm/vecka) har jag en teori om att växterna redan är "mättade" och därmed inte tar upp så mycket mer gödning än dom redan gör. Andra förslag på fisk/mal?

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          Ursprungligen postat av Goldenlover
          Mycket bra och informativ länk du (Raven) har sammanfogat i "Faktatråd om akvarievatten", borde finnas som länk i Zoopetsmenyen! Har i omgångar provat med CO2 men min erfarenhet är att det bara blir fler alger. Då mina växter växer så det knakar (6 cm/vecka) har jag en teori om att växterna redan är "mättade" och därmed inte tar upp så mycket mer gödning än dom redan gör. Andra förslag på fisk/mal?
          Skulle snarare tro att du haft för låga co2 nivåer eller för lite näring. Mättade lär dom garanterat inte vara!
          /Johan

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            ett ojämnt co2-tillskott triggar toffsisarna till att sprida sig. jag tror att seachem excel kan hjälpa mot toffsisarna.

            personligen så tycker jag att kampen mot toffsalger är ganska dödfödd, har man väl fått en rejäl invasion är det lika bra att börja om.

            Kommentar

            • Goldenlover
              • March 2006
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av plorozen
              ett ojämnt co2-tillskott triggar toffsisarna till att sprida sig. jag tror att seachem excel kan hjälpa mot toffsisarna.

              personligen så tycker jag att kampen mot toffsalger är ganska dödfödd, har man väl fått en rejäl invasion är det lika bra att börja om.
              Tackar för tipsen. Ja, kampen mot toffsarna verkar tämligen dödfödd, men eftersom de täcker alla mina fina (och dyra) rötter vill jag ändå försöka. Ska plocka fram CO2-utrustningen på nytt, men är ändå tveksam då jag inte har ett renodlat växtakvarium utan mest rötter och en tät samling växter i ena hörnet, så det blir så likt en Amazonasflod som möjligt. Vad är och hur fungerar Seachem Excel?

              Skulle en osmosmaskin kunna hjälpa mot den här typen av alger? Om man gör täta vattenbyten och blandar osmosvatten med kranvatten, kan man på så sätt utrota algerna? Då jag har toffsalger i båda mina akvarier (dock mest i Amazonaskaret) misstänker jag att detta följer med mitt lokala kranvatten, och att de i värmen av lysrör och termostat/doppvärmare utvecklas från sporer till alger. Är det rätt tänkt? Om nu en osmosmaskin skulle funka, finns det någon bra begangnatmarknad för sådana? Eller brukar "filtret" inuti dom då i regel vara i behov av utbyte?

              Vet någon varför inte toffsalger finns med i alglistan som finns i menyn på startsidan? Eller räknas dessa in i gruppen pälsalger? Har någon en länk med bilder på de olika algartena? Fortsätt gärna ge fler förslag på lämpliga fiskar och malar!

              MVH
              GL
              Senast redigerad av Goldenlover; 03 April 2006, 23:10.

              Kommentar

              • Nocturna
                • November 2005
                • 344

                #8
                Klicka på bilden för större version

Namn: tofsat.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,2 KB
ID: 2092840

                har en sådan här rackare den fullkomligt vräker i sig tofsalger men namnet kan jag inte men någon vänlig själ på zoopet kanske kan!

                sten-någonting har jag för mig han ibutiken kalla den!
                http://www.amphibia.se

                Jo jag har faktiskt guppys... med

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Goldenlover
                  Vad är och hur fungerar Seachem Excel?
                  flytande kol

                  Skulle en osmosmaskin kunna hjälpa mot den här typen av alger?
                  svårt att tro det då du redan har alger.

                  Om man gör täta vattenbyten och blandar osmosvatten med kranvatten, kan man på så sätt utrota algerna?
                  nope.

                  misstänker jag att detta följer med mitt lokala kranvatten, och att de i värmen av lysrör och termostat/doppvärmare utvecklas från sporer till alger. Är det rätt tänkt?
                  algerna triggas av ammonium som kommer från växtdelar fiskar å mat som ruttnar men även från fiskar som äter.
                  ett bra biologiskt filter håller ammonium nivåerna låga.
                  alger triggas också av ojämna co2 nivåer, ojämna näringsnivåer och mycke ljus till exempel.


                  Om nu en osmosmaskin skulle funka, finns det någon bra begangnatmarknad för sådana? Eller brukar "filtret" inuti dom då i regel vara i behov av utbyte?
                  begnagnat finns ju alltid om man orkar leta och inte har bråttom men de man ska tänka på är att begagnad kan va slut, vill säga membranet kan va dåligt och det kostar mer eller mindre lika mycke som en ny.

                  Har någon en länk med bilder på de olika algartena?
                  kan ju ta en titt under alger i länkgalleriet du hittar i min signatur.
                  Senast redigerad av Raven; 03 April 2006, 23:32.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • wheete
                    • February 2006
                    • 65

                    #10
                    Jag kör en mal-mix av Otocintulus, Siamesis, Pitbull pleco. Jag har aldrig sett en tofsalg i mitt kar. Mina pitbullar äter alger till 100% och struntar i fiskmat, algtabletter och dyl och har feta magar Siamesis SKA äta tofs alger, men bara nya, unga..dom tycker inte om the gamla tofsalgerna.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Skulle en osmosmaskin kunna hjälpa mot den här typen av alger?
                      Ja indirekt, men inte på sättet du tror (förhindrande av att du får ner sporer via vattenbytet).

                      Du kommer ha sporer hela tiden, tricket är att inte trigga dom.

                      Toffsalger tillhör rödalgerna som inte klarar att använda bikarbonat, dvs dom är helt beroende av CO2. När man gör vattenbyten med kranvatten kan det bli så att CO2-halten är väldigt bra en stund efter vattenbytet men planar sedan ut och blir stressande begränsande för toffsalgerna som slänger ut sporer - som blommar vid nästa vattenbyte osv.

                      Kör du Osmosvatten blandat med kranvatten så blandar du ihop det i sump och luftar ut eventuell CO2 och får på så sätt stabilt låg CO2-nivå som toffsalgerna inte kommer digga.

                      Här är lite mer teori om toffsalger:
                      Senast redigerad av defdac; 04 April 2006, 08:30.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • plorozen
                        • January 2004
                        • 531

                        #12
                        goldenlover:
                        byter du vatten ofta? när du byter vatten kör du också ner en massa koldioxid i akvariumet som får toffsalgerna att producera sporer och sprida sig.

                        "Vad är och hur fungerar Seachem Excel?"
                        seachem excel är som sagt en enkel kolkälla som växterna kan använda paralellt med eller istället för co2. den kan inte användas av alger(påstås det) och är anses dessutom fungera som en algicid, har man en spruta så kan man spruta det direkt på motsträviga toffsalger så dör de(troligen).
                        ingen vet egentligen varför den dödar alger, personligen misstänker jag att de ämnen som seachem imiterar också används av växten för att skydda sig mot alger.

                        "Skulle en osmosmaskin kunna hjälpa mot den här typen av alger?"
                        definitivt inte. problemet är inte att man får in algsporer i akvariumet, utan att de trivs så pass bra att deras spridning blir okontrollerbar. brist på kompetenta algätare i kombination med dåliga förutsättningar för växterna är nog generellt vad som orsakar alginvasioner.

                        de brukar räknas in bland penselalger har jag för mig. du behöver inte kassera rötterna, koka dem en vända bara, och borsta bort algerna med typ en stålborste. eventuellt kan du nog elda lite på dem.

                        Kommentar

                        • Goldenlover
                          • March 2006
                          • 6

                          #13
                          Då har jag lite mer fakta att prova i praktiken ;-) En fråga: Har jag fattat det rätt att inte ge CO2 vid vattenbyten, utan vänta en dag eller två? Ska prova med ett stim ottisar, siameser och pittbull. Tack för alla svar!

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            ingen som kan identifiera fisken

                            simeser får inte plats i mit kar då jag också har problem med tofs alger
                            har massa gröna också men dom e ju nästan snygga o ha samt mina ancistrusar total ignorerar dom
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

                              #15
                              Goldenlover, Tillsätt alltid eller alrig CO2, håll inte på och vela, det blir ju bara ojämn CO2-nivå och då triggas algerna, särskilt toffsalgerna iom att dom inte kan käka bikarbonat.
                              Jag tycker att du ska köra low-tech och försöka med att antingen ha lite CO2 i vattnet som kommer från fiskar + bakterierna i filtret + botten. Eller så försöker du lufta ur så mkt CO2 som går, bra ytcirkulation och så får du vattnet som du byter med i karet stå minst ett dygn eller sätta i en pump så att det virvlar omkring lite. Kanske funkar med osmosvatten också, vet inte riktigt.
                              Men antingen spara du på den CO2 som finns i karet och till sätter ingen eller så har du i bikarbonat och luftar ur CO2:n.
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...