Alger, växterna växer dåligt och är trasiga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Alger, växterna växer dåligt och är trasiga.

    Hej.

    Jag tycker att växterna i mitt kar växer väldigt dåligt... och på vissa av växterna så har toffsalger angripigt dem.

    Det enda som värkar växa bra är javamossan.
    Den får jag rensa minst 1 gång i veckan annars blir det för mycket runtom i Windeløv ormbunken som växer relativt bra.
    Men blir inte alls hög på höjden utan sprider mest bara ut sig och är inte så jätte fin för övrigt men inga toffsalger som växer på dem.

    Min svärdsplanta värkar bara reparera sig hela tiden och en massa hål i bladen, den ser inte alls fin ut (Går i tankarna på att slänga den)
    Men det kan även bero på att mina 3 ancistrus är kanske och äter på den?
    Den är lite angripen av toffsalger och de är bara små fjun av dem på bladen.

    Har javaormbunkar lite varstans i karet som växer väldigt söligt men de är i alla fall fina dock så är de inte alls höga på höjden utan bladen kanske är omkring ~8cm.
    De är inte angripna av toffsalger.

    Köpte för ett tag sedan kanske en 30st musselblommor som fick flyta på vattenytan och det såg jätte fint ut…..tills de började tappa blad och deras rötter.
    Så nu är de ganska så små och har nästan inga rötter alls kvar, växer dåligt gör dom också.
    Kanske kan bero på att mina 2 innerfilter som ligger just under vattenytan cirkulerar dessa blommor runt i vattnet och sliter av rötterna…
    Kanske bör köra med stril rör istället?

    Har en Anubias barteri som växer fint men dock så har det blivit något hål i bladen och någon gulnad, även så växer det toffsalger små fjun på bladen och runtom ”stjälken”.

    Har 2 andra växter som jag inte vet något namn för men de växer bra dock så ser de lite slitna och skadade ut som i någon form av brister.

    Alla mina 3 lava stenar har toffsalger och 2 av dem är betäckta med toffsalger… de fanns där redan när jag satt i dem i karet dock så har de väl växt lite extra.
    På en av mina rötter växer de på punkter med toffsalger dock inte så farligt.

    Önskar jag hade bilder på det men min digital kamera har inga fungerande batterier så jag kan inte ta några bra bilder.
    Har bara 1x30W lysrör till mitt 250L kar, funderar på att köpa en reflektor till den och möjligen ett externt lysrör på 36W med reflektor.
    Kör inte med PMDD, och inte något annat.
    Funderar på hälla i något tillskott…
    Byter vatten varannan vecka.
    Ingen Co2 och kommer ej att köra heller.

    Någon annan som har förslag på vad jag kan göra för att få det att växa bättre.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Har bara 1x30W lysrör till mitt 250L kar, funderar på att köpa en reflektor till den och möjligen ett externt lysrör på 36W med reflektor.
    Kör inte med PMDD, och inte något annat.
    Funderar på hälla i något tillskott…
    Byter vatten varannan vecka.
    Ingen Co2 och kommer ej att köra heller.
    Det är ganska enkelt egentligen. Fundera en liten stund vad en växt behöver för att växa istället för att tyna bort och dö. Näring som den med med hjälp av ljus och värme omvandlar till växtmassa.
    Du tillsätter ingen näring. Det lilla som fiskarna tillför tar du bort vid vattenbytena. Ljuset är dessutom väldigt svagt. Värmen är säkerligen helt ok.

    Någon annan som har förslag på vad jag kan göra för att få det att växa bättre.
    Ett tips kan vara att försöka uppfylla växternas behov. Sluta att göra vattenbyten så ofta, eller kanske ännu bättre, tillsätt en fullvärdig näring (varför inte PMDD som är billigt och bra) samt öka ljuset lite försiktigt som du är inne på. Det blir ingen turbofart utan CO2 men grönsakerna kan mycket väl växa på bra och trivas i lagom tempo.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • mange993
      • April 2004
      • 372

      #3
      ancistrusen äter med all säkerhet upp svärdplantan
      sedan så måste du ha i näring. jag skulle skaffa pmdd= KNO3 KH2PO4 NutriSI det går att skicka efter
      algerna kommer pga för låga näringsnivåer
      MVH
      Mange

      Kommentar

      • lunar
        • July 2005
        • 427

        #4
        Okej, Ja det låter rimmligt..Funderat tidigare på att använda PMDD men jag får skicka efter en beställning av några portioner PMDD ifrån pmdd.se KNO3, KH2PO4, NutriSI Mikro.
        Se om det blir några underverk av det

        Reflektorn kommer med maten vid nästa beställning i alla fall.

        Temperauren är ~26C° i akvariumet så det är ganka lagomt.
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

        Kommentar

        Arbetssätt...