co2-utrustning, hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbaliten
    • August 2004
    • 233

    co2-utrustning, hjälp

    Hej!

    Vet att det finns trådar som berör detta ämne, men jag skulle behöva lite mer utförlig hjälp. Jag vill ha så underhållsfri utrustning som möjligt.

    Finns det nån vänlig själv här som kan lista upp utrustning som är relativt underhållsfri och skriva bredvid vad de olika delarna är till för, magnetventil osv? Gärna länka till en butik där detta kan köpas, utomlands funkar fint det med.

    Gör ett vattenbyte i veckan för fiskarnas skull och då verkar det som att co2 är metoden för att undvika alger, eftersom de ligger & väntar på co2:n annars som jag förstått det?
    Mvh Åsa & Jonas

    Man slutar aldrig att förvånas...

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    1. "Tub" från en brandskydsfirma, man ber dom konvertera den genom att sätta på en avstängningsventil och ta bort röret innuti.
    2. "Mangnetventil" används för att slå av och på co2 utan att behöva ändra på instälningarna på nålventilen.
    3. "Regulator" med nålventil sitter på avstängningsventilen och sköter finliret när det gäller dosering. Samt så berättar den hur mycket du har kvar...
    4. "Backventil" hindrar vattnet från att rinna från akvariet till tuben o sabba mangnetventilen(måste vara special för co2).
    5. "Slang" funkar med vanlig men speciell co2 slang rekomenderas, metervaran från tyskland kostar lika mycket som vanlig slan i sverige.
    6. "Reaktor/difusor" använder man för att lösa upp co2 i akvariet.
    7. "Controller" en liten dator som styr doseringen efter ph värdet genom att slå på och av mangnetventilen(ph sjunker i relation till mängden upplöst co2).

    Controllern behöver kalibreras ibland men sen sköter den grovjobbet, annars så är det relativt underhållsfritt.
    Lite kort/enkelt förklarat..

    NiXoN

    Kommentar

    • ebbaliten
      • August 2004
      • 233

      #3
      Ursprungligen postat av NiXoN
      1. "Tub" från en brandskydsfirma, man ber dom konvertera den genom att sätta på en avstängningsventil och ta bort röret innuti.
      2. "Mangnetventil" används för att slå av och på co2 utan att behöva ändra på instälningarna på nålventilen.
      3. "Regulator" med nålventil sitter på avstängningsventilen och sköter finliret när det gäller dosering. Samt så berättar den hur mycket du har kvar...
      4. "Backventil" hindrar vattnet från att rinna från akvariet till tuben o sabba mangnetventilen(måste vara special för co2).
      5. "Slang" funkar med vanlig men speciell co2 slang rekomenderas, metervaran från tyskland kostar lika mycket som vanlig slan i sverige.
      6. "Reaktor/difusor" använder man för att lösa upp co2 i akvariet.
      7. "Controller" en liten dator som styr doseringen efter ph värdet genom att slå på och av mangnetventilen(ph sjunker i relation till mängden upplöst co2).

      Controllern behöver kalibreras ibland men sen sköter den grovjobbet, annars så är det relativt underhållsfritt.
      Lite kort/enkelt förklarat..

      NiXoN
      Perfekt, precis det svar jag var ute efter. Kan du eller någon annan rekommendera en sida med bra priser som har dessa komponenter?

      Kan man koppla in co2:n till t.ex. strilröret på ytterfiltret för att lösa upp co2:n eller var ska man sätta reaktorn/diffusorn annars?
      Mvh Åsa & Jonas

      Man slutar aldrig att förvånas...

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        http://store.aquaristic.net/ har jag köpt mina prylar ifrån.
        Det finns något billigare men jag föredrar urvalet som finns på aquaristic.

        Det finns dom som kör in co2 i ytterfiltret men de orsakar rapningar och jag tyckte att filtret inte mådde lika bra.
        Köp en reaktor med massiv överkapasitet så blir de rätt lagom, jag tycker inte att rekomendationerna stämmer riktigt.
        Det finns monterings anvisningar i paketen, men varför inte köpa en extern det är ju lite snyggare.

        Kommentar

        • jower
          • December 2002
          • 472

          #5
          /Johan

          Kommentar

          • Axeru
            • January 2006
            • 105

            #6
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Köp en reaktor med massiv överkapasitet så blir de rätt lagom, jag tycker inte att rekomendationerna stämmer riktigt.
            Det finns monterings anvisningar i paketen, men varför inte köpa en extern det är ju lite snyggare.
            Om man kör med en extern reaktor, rapar det inte ut bubblor då också? Har ingen egen erfarenhet av en extern reaktor driven av ett ytterfilter, skall dock funderas på till nästa kar.
            Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Lite spill får man nog räckna med.

              Kommentar

              • Axeru
                • January 2006
                • 105

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Lite spill får man nog räckna med.
                Ok, men då har jag en annan fråga och snor tråden lite, ska man sätta den externa reaktorn vid insugsslangen eller utblåset, eller ska man driva den separat?
                Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  På utloppsslangen. En extern reaktor, även om man är "feg" och sätter den innuti karet, är gjord för att drivas med befintligt ytterfilter.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • ivanelvis
                    • February 2004
                    • 408

                    #10
                    Hur mycket ska man max betala för en färdig o fyld brandsläckare på 6kg????

                    nån som vet ????
                    hemsida
                    http://hem.bredband.net/b734176/

                    Kommentar

                    • jower
                      • December 2002
                      • 472

                      #11
                      Ursprungligen postat av ivanelvis
                      Hur mycket ska man max betala för en färdig o fyld brandsläckare på 6kg????

                      nån som vet ????
                      vet dom som betalat 1100, andra som betalat 600. så däremellan tycker jag e ok.
                      /Johan

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Den lokala djurbutiken skulle ha mellan 1000-1500 för en sådan. Ganska ok pris för att vara ifrån en butik tycker jag. 200kr skulle de ha för fyllning, de får då skicka iväg den till en annan firma för att fylla på. Väldigt bra pris om man tänker på vad frakterna fram och tillbaka kostar för dem.
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Lynxx
                          • October 2005
                          • 130

                          #13
                          om man nu köper från www.aquamas.de eller nån annan tysk internetshop, kan man då fylla på co2-tuben här hemma i Sverige? Och är det samma spänning/volt på el-prylarna i Tyskland som här?
                          Sammanfattning: Funkar grejorna utan problem här hemma?
                          _______________________________________________

                          Even a fish wouldn't get into trouble
                          if it kept its mouth shut
                          _______________________________________________
                          //Lynxx

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Man skall nog inte köpa tub från tyskland men elektroniken och allt annat går bra köpa därifrån. Vissa ställen i sverige fyller på tyska tuber men det känns som om det är några få.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Tuben är bara dumt att köpa i tyskland eftersom frakten blir onödigt dyr, den väger en del även om den är tom. Fyllning ska väl annars inte vara något problem vad jag vet.
                              Vad det gäller det elektriska så är det inga problem, det är samma kontakter, spänning och frekvens. (Är väl nästan bara dom däringa amerikanarna som ska envisas med att vara annorlunda)
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...