Co2 system skapar förvirrning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    • April 2004
    • 127

    Co2 system skapar förvirrning

    Hej!
    Nu ska jag till att köpa grejor till Co2 som jag skall kunna ha först i mitt 200 L och ev. senare i mitt 375L. Min tanke var att köpa ett färdigt kitt så att säga.
    Alternativ just nu är:



    eller



    Har någon en uppfattning om dessa alt? den sista från cichlidcentret är ju utan flaska, kan våra utbytbara flaskor för läsk passa må tro?
    Vill mycket men kan lite
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    den förste bör du nog glömma.
    står att det är engångsflaska och då blir det DYYYYYYYYRT i längden.

    ingen expert på co2 flaskor men tycker det ser ut som andra länken visar en flaska med standardgänga vilket skulle tyda på att du kan köra brandsläckartub vilket inte blir så fasligt dyert.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Fr BuBu
      • April 2004
      • 127

      #3
      Jo, det är småflaskor som kostar runt 250 kr/st, men det skulle enligt deras tabell räcka i cirka 60 dagar till mitt kar, så nja det är ju ingen jättesumma men det kan ju så klart användas till något roligare. Jag var nog inne på samma som du att man skulle kunna använda den andra till större tub och komma betydligt billigare undan.
      Vill mycket men kan lite

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        glöm allt de där med tabeller.
        utan det beror på hur mycket växter du har, vilka växter du har, hur mycket ljus och hur växtvänligt ljus du har.

        och sen 250kr flaskan låter svindyrt med tanke på att det är MER än va en del betalar för att fylla en 6kg brandsläckartub.

        sätt dej å räkna på vad det skulle kosta första året med utbytbara flaskor och med brandlsäckartub så kan jag lova dej du väljer brandsläckartuben utan tvekan.

        och sparade pengar kan du ju använda till växter fiskar eller annat kul
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Fr BuBu
          • April 2004
          • 127

          #5
          Ja så klart har jag räknat på det där men frågan är om en vanlig brandsläckare skulle passa till paket nr 2, eller om det skulle gå att köpa någon "adepter" som gör att det skulle passa.
          Vill mycket men kan lite

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Hydorflaskan innehåller 74 gram som enligt denna sidan http://www.aquatics-online.co.uk/Z404X.asp ska räcka i 240 dagar med 4 bubblor i minuten.

            Ett normalt växtakvarium gör av med runt 10 gram per 100 liter per dag, dvs du blåser 250 spänn på en vecka.

            Buffel och båg alltså.

            Hade ciklidcentrets kit även haft med en magnetventil hade det varit ett bra startkit. Det här är bättre:

            Ber du honom ta bort tuben ur paketet om du vill skaffa en brandtub här i Sverige så blir förmodligen priset 111€, med fördelen att du även får en magnetventil så du kan ha en timer till anläggningen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Fr BuBu
              • April 2004
              • 127

              #7
              Jo det första alternativet har jag skippat. Men frågan är fortfarande - Passar våra system för flaskor på alt 2? jag tänkte inte skicka efter på internet då jag är rädd om våra lokala handlare här uppe i Norrbotten men så är det tyvärr bara dessa två alternativ som finns till buds för dagen.
              Vill mycket men kan lite

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Okej, det betyder alltså att handlaren tar hem något av paketen åt dig? Isåfall helt klart nummer två eftersom du kan växa i det. Du kan byta till större flaska, köpa magnetventil osv. "Riktiga" prylar i motsats till alternativ ett.

                Passar våra system för flaskor på alt 2?
                Ja om det är en vanlig CO2-flaska vilket det ser ut att vara.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  • April 2004
                  • 127

                  #9
                  Han har båda dessa hemma just nu, men säger att Aqua Medic´s inte passar till vanliga systemet, vilket har jag svårt att förstå fast så är det ju mycket annat jag inte förstår förståss
                  Vill mycket men kan lite

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    " säger att Aqua Medic´s inte passar till vanliga systemet"
                    Vad betyder det? Vad är det "vanliga systemet"? Vad är "Aquamedics"?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Fr BuBu
                      • April 2004
                      • 127

                      #11
                      Ja alltså att man inte kan köpa till grejor som ex magnetventil för det finns inget som passar (säger "handlaren")samt jag ville veta om det gick att köpa till ex utbytesflaskor som system brandsläckare eller streamerflaskor, men detta skall då inte passa.
                      Aqua medic är företaget/tillverkaren
                      Vill mycket men kan lite

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Anledningen att jag nu kommer säga att din handlare är en skojjare är för att han påstår att vilken magnetventil som helst inte passar på systemet.

                        En magnetventil kan man montera *inline* på CO2-slangen, så du kan köpa vilken magnetventil du vill.

                        Deras CO2-flaska ser ganska exakt ut som min lilla JBL-flaska (samma kran och mässingshuvud), och vilken CO2-regulator som helst passar på den:
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Fr BuBu
                          • April 2004
                          • 127

                          #13
                          Underbart. Då skall jag strax "gasa" iväg och handla. Tack snälla för all tid som ni orkar lägga på oss "dummies". Men man lär sig väl på vägen hoppas jag.
                          Vill mycket men kan lite

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Nu när jag koller på AquaMedics sajt så blir jag ännu mer övertygad om att det är en helt vanlig CO2-flaska. Men visst. Omöjligt att säga säkert utifrån en bild:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Fr BuBu
                              • April 2004
                              • 127

                              #15
                              Ja men jag chansar. Det går kanske att hitta någon adapter i annat fall som gör att det skulle kunna passa.
                              Vill mycket men kan lite

                              Kommentar

                              Arbetssätt...