Hur fort växer växterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Hur fort växer växterna?

    Svår fråga såklart.. Men jag tänkte på Limnopholia som exempel. Mina växer 3-4 cm per dag! Mycket tycker jag men dom kanske skulle växa mer med optimala förhållanden?
    Hur många w/liter är bra ljus? Vad är för lågt? Rent allmänt tänkte jag... Jag vet att alla växter har olika behov..

    Sen om man har två lysrör i tar man och multiplicerar w/liter och sen *2? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Dom växer ca 10-30 ggr snabbare om du skaffar CO2 och göder med PMDD.

    Runt 0.5 watt/liter är lagom i ett växtakvarium. 1 watt/liter galet mycket, men det är främst tillgången på CO2 som avgör hur snabbt växterna växer.
    Senast redigerad av defdac; 02 March 2006, 12:19.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Dom växer ca 10-30 ggr snabbare om du skaffar CO2 och göder med PMDD.

      Runt 0.5 watt/liter är lagom i ett växtakvarium. 1 watt/liter galet mycket, men det är främst tillgången på CO2 som avgör hur snabbt växterna växer.
      Japp, göder med pmdd..Men har inte CO2 tyvärr..

      Ok, då får jag definitivt byta upp mig till bättre lysrör.. Jag räkande ut att jag hade 0,32w/liter i det stora.. Men det som växer bäst är i det lilla med bara 0,27w/liter.. Tillväxten började dra igång med pmdd men efter temphöjning till 28 grader så drog dom iväg mer.. Bara på dom 3 timmarna som det hade varit tänt i morse när jag kikade så hade den jag mätte vuxit 2 cm..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Sen om man har två lysrör i tar man och multiplicerar w/liter och sen *2? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
        Nej det är totala antalet watt delat med antalet liter.

        Har du t ex två lysrör på vardera 10 watt över 20 liter så har du 20 watt över 20 liter, dvs 1 watt per liter.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Nej det är totala antalet watt delat med antalet liter.

          Har du t ex två lysrör på vardera 10 watt över 20 liter så har du 20 watt över 20 liter, dvs 1 watt per liter.
          Aha, tack, då ska räkna lite mer..
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          Arbetssätt...