suck vad gör jag för fel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    suck vad gör jag för fel??

    Min växter är kassa!! jag har ett heltäckande 70l hörnakvarium som jag har haft ca 1 år nu. Men jag lyckas inte med växterna!!! jag göder med pmdd efter konstens alla regler och byter vatten ca 20l i veckan men det hjälper inte,alla växter blir fula och bruna efter ett tag.När till och med vattenpesten ger upp och börjar bli fula och bruna från roten och uppåt,ja då är det katastrof!! jag har fått slängt massor av växter pga nått fel jag gör men vet inte vad.Jag har ett ljusrör på hmm..ja är det 15 watt jag vet inte tror det..kan nån hjälpa mig??
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Axeru
    • January 2006
    • 105

    #2
    Kan inte säga vad som är fel på rak arm, men det kan vara lite för lite ljus, kanske testa att byta till ett aquarelle-rör eller liknnde. Vad har du för vattenvärden, kan ju vara nått som är helt lajbans...
    Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      ja.nått lajbans är det..ska nog byta rör så får vi se...vattnet är bra.
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        15w / 70L vatten = 0.21w litern.
        är något lågt speciellt om du inte använder växtljus.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Micke999se
          • December 2005
          • 15

          #5
          Det många ofta missar och som tyvärr inte står i nästan någon akvarielitteratur är väldigt ofta så är co2-halterna i akvariet väldigt låga
          pga allt för kraftig cirkulation på vattnet som driver ut co2. Oftast envisas zoohandlare med att sälja en bamsepump till ett litet akvarium för att "fiskarna ska få syre". Självklart är alla andra aspekter som hur kraftig ljus man har och hur länge man låter ljuset vara på väldigt viktiga också+ alla andra livsnödvändiga näringsämnen som växterna behöver, men jag tror att allt för ofta handlar det bara om för kraftig cirkulation.

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            ja.men cirkulationen är inte så hård. ska börja med TMG för skoj skull få se hur det går. Nån som vet dosering? tack
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • Axeru
              • January 2006
              • 105

              #7
              Doseringen är 5ml per 50lakvarie, dock ska du bara ta halv dos de första fyra veckorna (Flaskan)...
              Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

              Kommentar

              • Hugin
                • December 2005
                • 499

                #8
                Ursprungligen postat av Hella2
                ja.men cirkulationen är inte så hård. ska börja med TMG för skoj skull få se hur det går. Nån som vet dosering? tack
                En trådalgs odling, du får berätta hur det går.
                "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                Winston Churchill

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke999se
                  Det många ofta missar och som tyvärr inte står i nästan någon akvarielitteratur är väldigt ofta så är co2-halterna i akvariet väldigt låga
                  pga allt för kraftig cirkulation på vattnet som driver ut co2. Oftast envisas zoohandlare med att sälja en bamsepump till ett litet akvarium för att "fiskarna ska få syre".
                  det har du helt rätt i men du missar den delen om att många växter klarar sej utmärkt med 0 ppm co2 genom att dom käkar karbonater istället.

                  har 0ppm co2 i mitt akvarie och halvkraftig ytcirkulation men har problem med att växterna växer FÖR bra.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #10
                    hmm..jaha..ok..pumpen följde med när jag köpte ett nytt akvarium,jag tror inte att den är för stark,men jag har bra ytrörelse,ska jag minska på ytrörelsen? påverkar inte det syret? jag har heltäckande tak över akvariet
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...