För lite växter, alg problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    För lite växter, alg problem

    Det är ca 1 månad sedan ja inhandlade mitt akvarium, sen dess har ja utökat med växter lite då och då.
    Nu har ja inte köpt några växter på ett tag. Så de plantor ja har är:
    Kan inte namnen på dem
    men 1 stor (kan vara svärdplanta) i hörnet.
    Sen har ja ca4-5 på rad höga växter i bakkant av akvariet.
    Köpte även tre stycken gräs växter i kruka, som ja delade på så de blev en liten gräsmatta men sätte dom inte så tätt, diametern på området är ca 10cm.
    Köte även en växt i kruka som var svårare på att dela på, också något gräs liknande fast grovare blad. den satte ja i en klunga för den gick vekrligen inte at dela på. så diametern på den är cäl ca 2cm.
    Har även en till ganska hög växt i bakgrunden den är lite mer ljus än dom andra och växer liksom i klunga.

    Jag har även andmat som flytväxt.

    Sen har ja inga mer växter.

    undrar nu om de är för lite.
    Fiskarna ja har är:
    5 guppy
    5 sv Bärare
    3 praktbotior
    1 mal
    2 neon tetror
    Akvariet är på 240L.

    Och ja har fått in en del alger, vill inte använda något alg medel för då skjuter ja bara undan problemet. Vill liksom hitta problemet och åtgärda, har ja för lite fisk, för mycket fisk, för lite växter, för mycket växter.
    Någon som kan hjälpa mig, har några ideer på att köpa lite mer sv bärare, för ja behöver några fler honor har tre honor och två hanar och hanarna bråkar lite grann.
    Sen har ja även tänkt å att köpa några tiger ba´rber, blir de för mycket ??
    Ska ja köpa mer växter, hur mycket växter kan man ha ?. Kan man ha för mycket växter ?.
    Jag ttycker de är fint med växter, kan man ha typ så de växer växter överallt, bara att ha dom lägsta längst fram, och dom högsta längst bak, eler blir de för mycket då??
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    #2
    Vad som bör sägas också.

    Är att ja nu behandlat mot pricksjuka i en vecka.
    La i medel måndag, onsgda och fredag.
    Märkte de på fredagen innan då hde bara sv bärarena pricar, sen på måndag när ja hade inhandlat medel så hade sv bärarna inget kvar med både neon tetororna och botiorna hade fullt. Neontetrorna blev friska efter en behandling men botiorna behövde två behandlingar till, men nu är dom friska.

    Kommentar

    • bananwoody
      • August 2005
      • 82

      #3
      Köp någon mer mal för att bli kvit algerna.. Sedan skulle jag vänta med att köpa flera fiskar.. Eftersom de har varit sjuka. Om nån vecka kanske jag skulle köpa lite mer neontetror.. (stimfiskar)
      Växter kan man ha mycket. Gärna av samma sort så att det inte blir för plåttrigt! Se bara till så att det finns plats för att simma i akvariet!
      Lycka till!!

      Kommentar

      • ribby_girl
        • February 2005
        • 378

        #4
        Ok då köper ja en till mal, frågar i djuraffären efter nån alg ätande sak.
        Hehe, sen köper ja lite mer neontetror (ja hade fem från början men de dog), så tänkte ja skulle köpa 8st eller nåt sånt nu så ja har ett stort stimm, sen ska ja köpa ett litet stium på gröna och albino tiger barber. (igentligen borde dom inte få kallas tiger barber, grönbarb och albino barb tycer ja de ska kallas,) hehe

        Kommentar

        • bananwoody
          • August 2005
          • 82

          #5
          Okej :P Men akta dej för att köpa alla fiskar på en gång! Då hänger inte akvariet med.. Det hinner inte bryta ner allt bajs och vattnet blir förgiftat :P
          Börja med malen och neontetrorna!

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            vad är det för alger du fått?
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • MASSE
              • December 2005
              • 1

              #7
              hej har hört att pbotian bär på pricksjukan latent!!!!!!!!!!!!!!!!!!

              Kommentar

              • ribby_girl
                • February 2005
                • 378

                #8
                Vette 17 vad de är för alger, de är mest alger på växterna som ja tycker inte är så snyggt, det på rutorna kan ja ju skrapa bort och det på bakrutan låter ja sitta kvar så fiskarna kan äta det, men det på växterna är verkligen inte snyggt och blir inte uppätet.
                Okej börjar med tetororna och malen

                Vet inte om botior bär på det latent, kan ja inte tänka mig, vet att dom har lättare för att få det, samma med neonisarna, men de kan ju inte födas med det, inte alla i alla fall. Okej om de har lättare för att födas med det, asså i så fall är de ju liksom ett fel, och tror inte alla har det.
                Och sen är de väl så med en latent sjukdom precis som med människor att den finns liksom men gör ingeting, alltså djuret(perosnen tar inte skada av det. I så fall om alla botior hade det latent skulle de väl de aldrig drabbas av det. eller tänker ja fel

                Kommentar

                Arbetssätt...