Alger & fiskdöd..???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gren_78
    • January 2006
    • 9

    Alger & fiskdöd..???

    Hej,
    Har ett 170 l akvarie med neontetror och guppys. Har gjort rent ca 1 gång i månaden och det har funkat bra, nu gjorde jag rent förra Lördagen och idag finns massor med alger på stora och små stenar dessutom börjar mina fiskar att bete sig underligt och några har dött... Vad är fel och vad gör jag åt det? tacksam för snabba svar

    // Gren
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag skulle vilja ha lite mer info.
    Hur rengör du akvariet?
    Vad är det för alger du har fått?
    Typ av filter?
    Mvh NiXoN

    Kommentar

    • Gren_78
      • January 2006
      • 9

      #3
      Jag byter ca 1/3 av vattnet och rengör filtret i pumpen. Algerna är ljusgröna och bildar som en matta i hela akvariet. Filter typen vet jag inte. Det konstiga är att jag har aldrig haft så här förrut utan det kom bara så där...

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Är det som små hårstrån eller som en hinna?
        Om du inte har ändrat något radikalt och din rutin har funkat förr så skulle jag gissa på cyano vilket man kan få av för lite nitrat.
        Förvisso så får algerna en lite kick av vattenbytet när växterna går från bicarb till co2 och sen måste byta tillbaka.
        Kan de hända att du lyckades ha ihjäl filterbakterierna?

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av Gren_78
          Jag byter ca 1/3 av vattnet och rengör filtret i pumpen. Algerna är ljusgröna och bildar som en matta i hela akvariet. Filter typen vet jag inte. Det konstiga är att jag har aldrig haft så här förrut utan det kom bara så där...
          Jag har hört att man inte ska byta vatten och göra rent filtret samtidigt...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det låter onekligen som cyano. De triggas av amonium/amoniak i vattnet. Om ph höjs över 7 vid vattenbyte så övergår större delen amonium i vattnet till amoniak som är giftigt för fiskarna. Det vill säga, då kommer fiskdöd hand i hand med cyano.

            Jag tycker att du skall fundera på din skötsel och försöka att hitta ett sätt som är mer hållbart på lång sikt. DVS Oftare vattenbyten och färre filtertvättar. Och ALDRIG samtidigt.

            Cyano bekämpar man genom att förstärka biologisk filtrering, mekanisk upprensning och genom att få upp nitratnivåerna. Det sista finns det två metoder av.
            1: Biologiska. Öka belastningen på karet, genom fler fiskar, mer mat och/eller färre vattenbyten (det sista är inte aktuellt för dig).
            2: Kemiska. Tillsats av kno3. Det klart effektivaste.
            MVH
            Magnus
            Senast redigerad av Tropfrog; 14 February 2006, 15:17.
            min zoon

            Kommentar

            • Gren_78
              • January 2006
              • 9

              #7
              Tack...

              För alla svar... det kan tänkas att jag lyckades med att döda bakterierna.. Så färre rengörningar av filtret.. Ska jag vara ärlig så trodde jag nog att det var det man skulle göra rent... Men man lär sig alltid nå nytt..

              TACK,

              Gren

              Kommentar

              Arbetssätt...