Alger på småstenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fly
    • January 2006
    • 88

    Alger på småstenar

    Hej!

    Har börjat få lite mörkgröna alger på småstenarna (2-3 cm) i mitt ganska så nystartade akvarium. På rutan går de ju att skrapa bort (är det bra förresten? ) men med stenarna vet jag inte vad jag kan göra. Har en antracistus. Behöver jag fler/annan sort eller är ng räka att föredra?

    *Tacksam nybörjare*
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    är det som en matta som breder ut sig eller är det bara små alger?

    själv tycker jag det ser naturligare ut med lite alger
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Fly
      • January 2006
      • 88

      #3
      Än så länge är det inte så mkt (har två mindre grupper med de grövre stenarna) men en del är ljusa, så det syns. Tänkte mest att det inte ska hinna ta över. Vill inte ha det ÖVERALLT liksom...

      Kommentar

      • issam
        • December 2005
        • 52

        #4
        lite alger på stenar är ganska vanlig..
        regelbundna vatenbyten ock sparsam matning nu i början skulle nog hjälpa att hålla algerna i små mängder.
        ancistrusar är duktiga algätare ,antalet beror på hur stort ditt kar är..
        belysningstiden påverkar en hel del axå
        mvh

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av issam
          regelbundna vatenbyten ock sparsam matning nu i början skulle nog hjälpa att hålla algerna i små mängder.
          on the contrary mon capitaine
          alger ÄLSKAR vattenbyte medans växter hatar det.

          normalt sett när man gör vattenbyten åker en massa co2 ner i vattnet vilket algerna tar upp direkt.
          växterna ställer om sej från att använda karbonater till att använda mer lättillgänglig co2 men co2'n tar slut fort och då står växterna där och måste ställa om sej för att använda karbonater vilket tar tid och energi medans algerna ställer om sej direkt.

          hade problem med toffsalger själv ända tills ja la av med vattenbyten i tid och otid, nu gör jag små vattenbyten sällan ochhar inga problem mer med toffsar.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Fly
            • January 2006
            • 88

            #6
            Raven:

            Hur små och hur sällan? Själv har jag ju hört regel: "30% per vecka". Stämmer inte det? Låter ju inge vidare förväxterna... även om mina Anubia mår bra.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              hur många/stora vattenbyten beror på bl.a filtrering växtmassa invånare och växtmassa till exempel.
              själv kör jag 20% var 20:e dag men det är utprovat efter just mitt akvarie med dom behov invånarna där har.

              vattenbyte gör man mest för att få bort nitrat men själv har jag en rätt mastig växtmassa som då är tänkt att ta upp nitratet istället.

              30% i veckan funkar generellt sett för dom flesta som har vanliga sällskapsakvarier och är en enkel metod för nybörjare till exempel att hålla en vettig vattenkvalite.

              men då kommer frågan, va har du för typ av alger ?

              algfritt kommer ud aldrig få utan grönalger brukar alltid finnas till exempel.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Vattenbytens frekvens och sorlek beror mycket på akvariets förutsättningar.

                Själv har jag två olika typer av akvarium mitt malkar med lite ljus där jag byter lite vatten varje månad ca 10-15%.

                Vävtkar där jag byter upptill 50% i veckan.

                Båda systemen fungerar bra för mina burkar, jag har dock själv prövat mig fram lite över en tid för att hitta de som passar bäst..

                Jag skulle mera luta åt 20-25% varannan vecka, eventuelt mindre om du inte har alltför mycket fisk.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Jag tycker att äppelsniglar har visat sig vara oerhört duktiga på att mumsa i sig alger. Hade lite problem i mitt 30l där det växte alger på blad och stenar. Skickade i en äppelsnigel och på en vecka har han mumsat i sig väldigt mycket alger. De blad som tidigare hade en liten matta med alger är nu rena och fina!

                  Du bör ju dock se till att bekämpa orsaken till att du får alger, istället för att bekämpa själva algerna.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fly
                    Än så länge är det inte så mkt (har två mindre grupper med de grövre stenarna) men en del är ljusa, så det syns. Tänkte mest att det inte ska hinna ta över. Vill inte ha det ÖVERALLT liksom...
                    Är du säker på att det inte är cyano du har? Cyano trivs när det är för rent...
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Fly
                      • January 2006
                      • 88

                      #11
                      Vattenbyte:
                      Okej, nu har jag fått några olika synvinklar på vattenbyte. Får fundera ut vilket som är bäst för mitt kar. Ska kanske ta det lite lugnt med mängden/frekvensen.

                      Snigel:
                      Har funderat på ng snigel iaf, men då "neritina natalensis" (vet inte vanliga handels namnet). Men äppelsnigel kanske är ett bättre alternativ pga algerna. Blir inte dom ganska stora förresten? Har ju bara ett pluttit 50 liters (än så länge )

                      Cyano:
                      Ska läsa på o återkommer med det svaret.

                      Tusen TACK!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fly
                        Snigel:
                        Har funderat på ng snigel iaf, men då "neritina natalensis" (vet inte vanliga handels namnet). Men äppelsnigel kanske är ett bättre alternativ pga algerna. Blir inte dom ganska stora förresten? Har ju bara ett pluttit 50 liters (än så länge )
                        Vad jag förstått så fungerar det med vattensnäckor i fall ditt pH ligger på 7 eller över. Annars går det inte. Men kanske någon vet någon/några art/er som kan leva i surt vatten?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • sunkan aspidoras
                          • June 2005
                          • 925

                          #13
                          Lite grönalger i början är bara tecken på att det funkar ganska bra! skulle vara mer orolig om det var helt tomt i början... rådet om du läser dig fram på förstasidan spalten till höger (alger) säger att man ska byta vatten för att komma tillrätta med algproblem...

                          Kommentar

                          • sunkan aspidoras
                            • June 2005
                            • 925

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            on the contrary mon capitaine
                            alger ÄLSKAR vattenbyte medans växter hatar det.

                            normalt sett när man gör vattenbyten åker en massa co2 ner i vattnet vilket algerna tar upp direkt.
                            växterna ställer om sej från att använda karbonater till att använda mer lättillgänglig co2 men co2'n tar slut fort och då står växterna där och måste ställa om sej för att använda karbonater vilket tar tid och energi medans algerna ställer om sej direkt.

                            hade problem med toffsalger själv ända tills ja la av med vattenbyten i tid och otid, nu gör jag små vattenbyten sällan ochhar inga problem mer med toffsar.
                            9/ Vattenbyten
                            Vattenbyten är den viktigaste enskilda åtgärden i förebyggande algbekämpning. Då ersätter man kväve- och fosforrikt vatten med kranvatten som innehåller mycket lite av detta. Regelbundna vattenbyten är därför mycket viktigt för att undvika algproblem. I ett växtakvarium räcker det ofta med ca. 25% av vattnet var 14 dag, i ett akvarium utan växter är 25-35% av akvariet varje vecka mer lagom. Hur mycket man måste byta är helt avhängigt av hur mycket fisk och växter man har i akvariet och hur mycket man matar, men dessa siffror kan ses som en ungefärlig vägledning.
                            Vid algproblem kan man behöva gå upp till 50% varje vecka. källa Zoopet

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                              9/ Vattenbyten
                              Vattenbyten är den viktigaste enskilda åtgärden i förebyggande algbekämpning. Då ersätter man kväve- och fosforrikt vatten med kranvatten som innehåller mycket lite av detta. Regelbundna vattenbyten är därför mycket viktigt för att undvika algproblem. I ett växtakvarium räcker det ofta med ca. 25% av vattnet var 14 dag, i ett akvarium utan växter är 25-35% av akvariet varje vecka mer lagom. Hur mycket man måste byta är helt avhängigt av hur mycket fisk och växter man har i akvariet och hur mycket man matar, men dessa siffror kan ses som en ungefärlig vägledning.
                              Vid algproblem kan man behöva gå upp till 50% varje vecka. källa Zoopet
                              de där skulle ja påstå är fel.
                              dels går det direkt mot vad jag själv erfarit och dels går det emot det Defdac säger.
                              går även stick i stäv mot polarns 2 akvarier som knappt ens har grönalger och få vattenbyten görs.

                              EDIT:
                              att minska nivåerna av ex: nitrat är tämligen meningslöst som metod för att få bort alger då alger kan leva på en bråkdel av vad växter kan.
                              i själva verket har många så höga halter redan ur vattenkranen att alger kan leva i det.
                              Senast redigerad av Raven; 14 February 2006, 22:22.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...