löslighet K2SO4 & MgSO4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    löslighet K2SO4 & MgSO4

    Någon som har lösligheten, i vatten (vid 20grader blir bra), för K2SO4 & MgSO4 lättilgängligt?

    Några snabba zoppet och google sökningar gav inte önskat resultat
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • NE
    • January 2004
    • 1549

    #2
    Har inget exakt svar, men Chuck Gadd's kalkylator ger varning vid för stor mängd i förhållande till vattenmängden.
    /Niklas

    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Gör den?!, jag testade ju den, men du kanske menar nerladdnings versionen?
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        Det verkar inte som web-varianten gör det men den nedladdningsbara gör, det är jag säker på.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #5
          MgSO4 max 29 g/100ml
          K2SO4 max 12g/100ml
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Tack och bock!
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Pont
              • March 2005
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av NE
              MgSO4 max 29 g/100ml
              K2SO4 max 12g/100ml
              Lösligheten av MgSO4 är 71 g/100 ml vid 20 grader C.

              Pont

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Det är möjligt att det är fel, jag bara hänvisar till de siffror som finns i Chuck Gadds calculator.

                Du får gärna skriva en rad om hur eller var du har dina uppgifter.

                Edit: det verkar vara ganska stor skillnad på olika hydrat varianter:
                Senast redigerad av NE; 05 February 2006, 07:52.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • Pont
                  • March 2005
                  • 7

                  #9
                  Hej

                  Jag har uppgifterna från "CRC Handbook of chemistry and physics" också känd som "gummi-bibeln" (CRC är förkortning för Chemical Rubber Company). Och du har förstås rätt att lösligheten är olika för olika hydrater. Uppgiften ovan är för heptahydrat, vilket är den jag använder och - tror jag - den som man lättast får tag i.

                  Skall du göra mättad lösning, eller?

                  Pont

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Tack för ditt svar,

                    Själv fick jag problem när jag skulle göra högkoncentrerad lösning för min autodosering.
                    Har du någon aning hur det blir med lösligheten när man har flera ämnen, om man gör en mättad lösning med MgSO4, kan jag fortfarande lösa till exempel CaCl2 i det och i så fall kan jag lösa full mängd (borde väl inte gå).)
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      MgSO4-pulver tillsammans med CaCl2-pulver blir gips om man först häller ihop den mängd pulver man ska ha och sedan fyller upp med vatten.

                      Försökte även göra blandning där jag löste 17 gram CaCl2 i 0.25 liter och 11 gram MgSO4 i 0.25 liter och sedan hällde ihop tillsammans. Samma sak där, en vit tjock fällning (ville göra en slags GH-booster med ett 4:1 Ca:Mg förhållande).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Det stämmer, det problemet har jag också haft vid något tidigare tillfälle.
                        Jag var inne på att ha "GH booster" och micro i en flaska och en flaska med övrig macro, men det är kanske inte så bra.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • averater
                          • March 2004
                          • 381

                          #13
                          om man vill kolla löslighet för blandningar av olika salter, tex MgSO4 ocg CaCl2 så räcker det inte att kolla lösligheten för de två salterna utan man måste också kolla med andra möjliga salter, MgCl2 och CaSO4, och CaSO4 är ganska svårlösligt så den blandningen är inte att rekomendera.

                          om de nya salterna (motsvarande MgCl2 och CaSO4) inte kan bildas som salt eller har högre löslighet än de man blandar så spelar det ingen stor roll (i en perfekt värld... i verkligheten blir lösligheten något mindre pga mindre koncentration vatten i lösningen) om det finns annat salt i lösningen.

                          oj vilken rörig mening, hoppas ni förstår. ska kolla efter crc's handbok i skolan nu. i den jag har fanns inga så lättlösliga salter som ovanstående med.
                          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                          Kommentar

                          • NE
                            • January 2004
                            • 1549

                            #14
                            Ska bara kolla om jag fattat detta rätt.

                            Om jag blandar två salter så kan alla varianter uppstå och lösligheten beror på den kombination som är sämst.
                            /Niklas

                            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                            Kommentar

                            • averater
                              • March 2004
                              • 381

                              #15
                              ja, om nått salt passar bra, dvs anjon och katjon binder starkt till varandra, så kommer dom om det finns gott om dom binda till varandra mer än de löser sig tills en balans uppstår. den balansen beror på hur stor koncentration det är av de berörda jonerna i lösningen.

                              så blandar man CaCl2 med MgSO4 så får man en lösning med Mg++ och Cl- och lite Ca++ och SO4-- samt massa CaSO4 (=gips, sämst löslighet) på bottnen.
                              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...