Köttätande akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Köttätande akvarieväxter

    Ingenting som jag skulle våga ha i mitt akvarie, men enligt denna ebay-säljare så finns det köttätande akvarieväxter. Kan det vara sant? http://cgi.ebay.com/INSECTIVOROUS-VE...QQcmdZViewItem


    Någon som testat/vill testa?

    Tack för påpekandet, då tar jag genast bort bilderna.
    Senast redigerad av Mona; 26 January 2006, 09:25.
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Inte för jag vill vara petig, men du vet väl att du inte får lägga upp foton som du inte själv har tagit eller har tillstånd av fotografen. Länkar är okey.

    12/ Bara egna foton i forumet
    Bara Zoopet Gold medlemmar kan lägga in foton i forumet. Det är endast tillåtet att lägga in egna foton i forumet. Man kan dock även lägga in andra foton under förutsättning att de finns med bland Zoopets artbeskrivningar samt i medlemmarnas fotoarkiv samt att man då tydligt anger vem som tagit fotot.

    Att lägga in andras foton (utöver vad som ovan angivits) är absolut förbjudet och den som gör det stängs omedelbart av från Zoopet (avgiften anses förverkad). Zoopet kommer dessutom att aktivt hjälpa den som utsätts för fotostölden genom att överlämna namn och adress på den som lagt in foton så att skadeståndsanspråk kan resas.
    Senast redigerad av Guy Palm; 26 January 2006, 09:13.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Ursprungligen postat av Mona
      Någon som testat/vill testa?
      Utricularia (olika sorters bläddra) har blåsor med undertryck och en avtryckare. När ett litet djur rör vid avtryckaren slurpas den in i blåsan. De kan fånga djur som är ett par millimeter långa. De har jättefina gula blommor över vattenytan, men de blommar inte gärna.

      Jag ska testa så fort jag hittar några, men det blir nog problem med värmen som vanligt. De liknar Ceratophyllum lite och flyter oftast omkring utan rötter i botten.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vanlig vattenbläddra är relativt vanlig i stockholmstrakten. Hittar den årligen när jag fångar vattenloppor. Har dock aldrig försökt hålla den i akvarium.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #5
          Då var det inte så konstigt som jag trodde då.
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            En variant på dvärgvattenbläddra (kanske länk nr två?) kan man ofta hitta bland flytskräpet i akvarieaffärens växtakvarium. Trasslar sig som javamossa, men är flytande. Fungerar utmärkt i akvariet. Bild finns på min zoon.

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Inte för jag vill vara petig, men du vet väl att du inte får lägga upp foton som du inte själv har tagit eller har tillstånd av fotografen. Länkar är okey.

              12/ Bara egna foton i forumet
              Bara Zoopet Gold medlemmar kan lägga in foton i forumet. Det är endast tillåtet att lägga in egna foton i forumet. Man kan dock även lägga in andra foton under förutsättning att de finns med bland Zoopets artbeskrivningar samt i medlemmarnas fotoarkiv samt att man då tydligt anger vem som tagit fotot.

              Att lägga in andras foton (utöver vad som ovan angivits) är absolut förbjudet och den som gör det stängs omedelbart av från Zoopet (avgiften anses förverkad). Zoopet kommer dessutom att aktivt hjälpa den som utsätts för fotostölden genom att överlämna namn och adress på den som lagt in foton så att skadeståndsanspråk kan resas.
              om dett inte är länkar,vad är dett så
              mvh janne
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Tidigare var det faktiskt foton
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • janne dansk
                  • June 2004
                  • 1740

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Tidigare var det faktiskt foton
                  ok läste tråden för sent
                  ursäkta guy
                  mvh janne
                  Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    Jag hade en inhemsk bläddra (vet inte vilken art, det är stört omöjligt om de inte blommar) tillsammans med dafnier i ett 20-litersakvarium hela våren och sommaren. "Våra svenska" bläddror vintervilar i form av viloknoppar (turioner) som man kan lägga i lite vitmossa i kylskåpet i väntan på våren.
                    U sandersonii (första bilden) är inte akvatisk, gibban på undre bilden fungerar bra som akvarieväxt men blommar bara vid lågt vattenstånd.
                    Den coolaste vattenväxten är ju annars såklart aldrovandan!

                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Aldrovandan var tuff. Finns i Polen och Ryssland, men verkar tyvärr inte finnas i Sverige.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...